Allmän fundering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-11 15:36

Det är ju faktiskt så att om någon med signifikans kan utröna att den hör en skillnad så finns den där, även om den för andra inte framträder.

Det är just av den anledningen man gör ett test, dvs att framse om man utan slump eller förförståelse kan utröna en skillnad.

Skillnaden kan vara liten, eller stor - det vässentliga är att den finns och att någon kan påpeka den med säkerhet.

Den uppkomna skillnaden behöver inte ha praktisk betydelse, men den finns eller finns inte. Bedömningen av det är sedan upp till mottagaren av resultatet att avgöra.

När det gäller miljön testet utförs i har den faktiskt mindre betydelse, men ju bättre förutsättningar lokationen har ju lättare blir det att utröna skillnader. På så sätt kan man konstatera att mitt vardagsrum skulle göra övningen mycket besvärlig, medans det i den omgivning te x LTS har valt finns det betydligt bättre förutsättningar att utröna små nyansskillnader.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-10-11 15:46

Man kanske inte nödvändigtvis måste vara en "hejare på statistik"
för att konstruera bra högtalare ? Därav trådens frågeställning ?

ps.Allmän reflektion o därför ej en direkt replik på Kk:s inlägg ovan ds.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-11 15:56

Almen skrev:
Jocke skrev:
Almen skrev:Men menar du verkligen att rummet som F/E-lyssningen utfördes i har betydelse för resultatet av testet, om man faktiskt har detekterat en skillnad med en viss signifikans?
Rummet kan naturligtvis maskera tillkortakommanden i signalvägen.
Och vid F/E-lyssning där man detekterat skillnad så spelar det vad för roll?

Signifikanta skillnader kan man naturligtvis inte bortse i från.
Nä, det är ju liksom definitionen på "signifikant". Men vilka skillnader är det du pratar om?

Frågan är väl snarast vilka slutsatser man kan dra av resultatet! Rummet kan ju accentuera eller reducera felaktigheter och om dessa avvikelser är tilltalande - ja vad blir då slutsatsen?
Men jag talar inte om en subjektiv bedömning av vad som är tilltalande, jag talar om ett objektivt resultat av en F/E-lyssning.

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om definitionen av objektiv. Jag uppfattar F/E-lyssning som en användbar metod för att detektera skillnader. Men vilka slutsatser man kan dra av upplevelser (känslor) vid olika tider, miljöer, humör, sällskap osv tror jag är bäst att lämna därhän för tillfället. Låt oss bara konstatera att var och en blir salig på sin tro!

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-11 16:09

Laila skrev:Man kanske inte nödvändigtvis måste vara en "hejare på statistik"
för att konstruera bra högtalare ? Därav trådens frågeställning ?

ps.Allmän reflektion o därför ej en direkt replik på Kk:s inlägg ovan ds.
Absolut. Det krävs det verkligen en helt annan kunskap till.

Ser fram emot att BB demonstrerar dem!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-11 16:09

Jocke skrev:Jag uppfattar F/E-lyssning som en användbar metod för att detektera skillnader. Men vilka slutsatser man kan dra av upplevelser (känslor) vid olika tider, miljöer, humör, sällskap osv tror jag är bäst att lämna därhän för tillfället. Låt oss bara konstatera att var och en blir salig på sin tro!

/Jocke
Jag delar den uppfattningen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-11 16:13

Jocke skrev:Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om definitionen av objektiv. Jag uppfattar F/E-lyssning som en användbar metod för att detektera skillnader. Men vilka slutsatser man kan dra av upplevelser (känslor) vid olika tider, miljöer, humör, sällskap osv tror jag är bäst att lämna därhän för tillfället.
OK.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-10-11 16:25

Jag delar också den uppfattningen.
Skulle tro att de allra flesta konstruktörer som skapade fantastiska högtalare inte var bevandrade i statistik. Ingen har påstått att det är nödvändigt. Ingen kräver heller att konstruktörer ska använda sig av BT även om Kevin Voecks, chef för Revel, testar minsta komponentbyte dubbelblint (TAS; nov 06) för att nämna en som öppet berättar det.
Nåväl, därom är vi alla överens tror jag. Det får emellertid inte bli så att ett skimmer av förlöjligande/misstänksamhet/misstroende smusslas in därför att det finns konstruktör(er) som behärskar BT, Statistik och E/E. Jag hatar när kunskapsföraktet romantiseras/rationaliseras.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-11 16:27

Medhåll rent generellt

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-10-11 17:19

Om det är så att Kevin Voecks testar seriöst i blindtester så undrar jag iaf om han alltid hållit på med det. Han "förstörde" ju enligt många/dom flesta Snell typ A, E, J och K när han skulle bygga om dom.

mvh/Harry

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-10-11 18:00

Harryup skrev:Om det är så att Kevin Voecks testar seriöst i blindtester så undrar jag iaf om han alltid hållit på med det. Han "förstörde" ju enligt många/dom flesta Snell typ A, E, J och K när han skulle bygga om dom.

mvh/Harry

Det har jag ingen aning om. Han är chefskonstruktör för Revel nu.
Det är kanske just därför han började med BT? En tanke bara

Föregående

Återgå till Generellt om hifi