Hjälp med integrering av basar(nya problem:-(

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Hjälp med integrering av basar(nya problem:-(

Inläggav dwain1 » 2007-09-10 23:14

Jahapp skrev ett inlägg i koffes tråd å tänkte att jag inte skulle stjäla mer uppmärksamhet där. Problemet jag har är som sådant jag kör för tillfället med ett par lite större stativare och 2 st baslådor. Baslådorna är hemmabyggen och är konstruerade av lenn art på hififorum. Nu ser dom inte riktigt ut som lenn arts byggen utan dom är annorlunda till utseendet. I mitt system så låter det riktigt bra men med avsaknad i vissa delar av basen. Kanske är det så det ska låta jag har absolut ingen aning. När jag fasvänder mina baslådor uppstår följande på ena hållet blir det go bas och bra tryck men ingen ork i djupbasen på andra hållet så tappar jag en massa go bas som ger en massa tryck och får en ren djupbas som är väldigt kraftig. Jag har ju fått för mig att när man har som mest bas så har man vänt på steken rätt. Men i detta fallet så finns där absolut ingen djupbas.

Som det är nu kör jag en st gammla marantz model 1090 (tror jag det är) som försteg sen går signalen till ett aktivit delningsfilter som delar vid ungefär 80hz där går signalen vidare till min amplifix som jag kör som slutsteg å sen går bassignalen till en hemmabioförstärkare som jag kör som slutsteg till basarna. Jag delar då även topparna i det aktiva filtret. Högtalarna jag kör är dels ett par jbl L-110 och ett par qrs luna audiophil. Med mina jbl så låter det bra riktigt bra men fortfarande saknas det dära trycket i basen kring 40-60hz detta då med aktividelning vid 80hz. Kör jag däremot delningen vid 120hz så får jag allt tryck jag önskar via mina baslådor. Kör jag jbln utan delning så låter det bäst och integrerar ruskigt bra men och andra sidan så bottnar jbln vid djupbas tung musik.Qrsn funkar inte alls bra oavsett hur jag gör med basarna.Bild

Det är inte så lätt å ändra på rummet å sen är det bara på 8m2. Väggen som är bakom sängen och jämte garderoben alltså från garderobens slut till ytterväggen är det snedtak på så där har jag hängt upp en fleespläd vilket gör att ljudet blir lite bättre i 3dt. Är det något jag borde ändra på såhär direkt eller? Akustiken kan jag tyvärr inte gör så mkt åt då jag bor hemma. Å till nästa vår så blir det troligtvis så att jag flyttar å det blir det kanske lite mer jag kan göra åt den saken men just nu vill jag bara att grejorna ska integrera bra :)
Senast redigerad av dwain1 2007-10-18 11:23, redigerad totalt 1 gång.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-11 11:47

Ingen som har någon som helst ide? Kanske är det bara jag som inte vet hur bra bas ska låta?

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-11 11:58

Största problemet är helt klart att rummet är så smalt. Det gör att det blir otrevlig bas hur man än gör. Du skulle kunna sätta ena basen framför dig och andra under sängen eller något för att få jämnare bas (och monokoppla dem då helst).

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-11 12:16

Hmm filtret jag har monokopplar från början. Så det är redan fixat vare sig jag vill eller ej :D

Vad jag funderar på är om jag helt skulle skippa och ha baslådorna som dom är nu utan att bara stationera in dem i var sitt hörn.

Eller så vänder jag på steken och har sängen vid fönstret och spelar på längden på rummet. Det skulle kunna gå även om det blir mkt jobb med att ändra på det hela. Då hamnar ju högtalarna och baslådorna typ ena vid garderoben å den andra längs med väggen på andra sidan. Nackdelen är ju att den ena kommer spela ganska så fritt och den andra kommer ha ett hörn och spela i.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-11 13:16

Rummen verkar så pass smalt att jag inte tror att en längdplacering skulle funka pga tidiga reflexer i väggarna och möbleringspraktiska skäl. Jag tror mer på att sätta dem längs vardera vägg så att du släcker ut de värsta rumsresonanserna där mellan.

Ett annat alternativ är att sätta båda under sängen och försöka få dem så nära dig själv som möjligt för att få en närfältseffekt.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-11 14:11

Nja under sängen får dom tyvärr inte plats. Däremot som du säger längsmed väggarna kan man placera dom. Som det är nu låter det inte dåligt men samtidigt vill jag kunna få ut mer tryck.

Jag får helt enkelt pröva mig fram lite imorrn när jag kommer hem. Det jag ver mest orolig för var ju som sagt att när jag fasvänder ena hållet får jag bra djupbas men dåligt tryck och på andra hållet får jag en jäkla mas bas men ingen djupbas :?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-10-18 11:21

Jaha nu har man problem igen. Har nu införskaffat ett riktigt slutsteg för att slippa använda min klena hemmabioreciver. Det steget jag skaffat lämnar 2x175w 8 ohm å mkt mer vid 4 ohm. Men hur jag än kopplar det så får jag inte ut någon djupbas att tala om på lite högre volymer. Allting känns så jäkla klent ingen ork alls. Då har jag ändå prövat att använda min amplifix som slutsteg till basarna likadant där det låter inte bra alls i djupbasen. Det roliga är att jag har ju prövat innan å då lät det kanonbra det är först nu som det låter dassigt när jag kör ett riktigt slutsteg till. När jag vrider på så låter det konstigt ur basarna också liksom missljud men kopplar jag ur ena slutsteget så att jag bara kör ett slutsteg så låter det okej. Kan det vara så att min gammla marantz som jag för tillfället kör som försteg knasar sig? Kan det vara så att den lämnar så dålig output att det försämrar ljudet i basen framförallt å det som gör alla konstiga missljud?

Återgå till Generellt om hifi