Moderator: Redaktörer
adi6606 skrev:Tillbaka till favorit högtalare:
1. D.A.S X-15, en stor bjässe med 15 tums koaxialelement. Påminner mycket, konstruktionsmäsigt men även ljudmässigt, om stora Tannoy högtalarna från 70-talet.
2. Carlsson OA-6 typ I. De låter bra helt enkelt. Med en Thorens TD-124 och ett bra rörföresteg får man fantastiskt vintage rigg.
3. Carlsson OA-52.2.
4. Quad ESL 63. Hade ett par utan Gradient basar och funderar på att skaffa ett par med basarna.
5. Cabbasse Galion VI.
meanmachine skrev:adi6606 skrev:Tillbaka till favorit högtalare:
1. D.A.S X-15, en stor bjässe med 15 tums koaxialelement. Påminner mycket, konstruktionsmäsigt men även ljudmässigt, om stora Tannoy högtalarna från 70-talet.
2. Carlsson OA-6 typ I. De låter bra helt enkelt. Med en Thorens TD-124 och ett bra rörföresteg får man fantastiskt vintage rigg.
3. Carlsson OA-52.2.
4. Quad ESL 63. Hade ett par utan Gradient basar och funderar på att skaffa ett par med basarna.
5. Cabbasse Galion VI.
Jag har en DAS x-15![]()
Synd bara att det är en bara. Men det är en läcker pjäs.
Skeptikern skrev: Marten Coltrane Supreme:- Förmodligen ett hatobjekt hos de flesta här men helt extrema när det gäller korrekt återgivning. Miles 3:orna är enligt mig de mest prisvärda högtalarna som jag har hört, enligt mig. De saknar inget.
adi6606 skrev:meanmachine skrev:adi6606 skrev:Tillbaka till favorit högtalare:
3. Carlsson OA-52.2.
5. Cabbasse Galion VI.
Jag har en DAS x-15![]()
Synd bara att det är en bara. Men det är en läcker pjäs.
Kan du tänka dig att jag sålde mina D.A.S för att finansiera inköp av ett par Altec Lansing 15Vet inte hur jag tänkte då!? Altec Lansing lät bra men D.A.S var så mycket bättre, och billigare. Just nu bor vi en lägenhet där vardagsrummet inte tål stora högtalare, både estetiskt och ljudmässigt så jag alternerar mellan OA-52.2 och ett par OD-11.3. Längtar efter mina D.A.S och mitt gamla, stora kvadratiska vardagsrummet med höga tak.
Så länge man begränsar sin musiksmak till just dom skivor som passar högtalarna bästmapem skrev:Nej innehållet i dem är väl inte så märkvärdigt vad jag förstår - Vifa-element direkt från katalogen och ett enkelt filter - men det kan tydligen låta väldigt bra ändå!
Ranefjord 2005-08-09 skrev:Reference 3A (Dulcet)
Quad ESL (989)
SAP (Quartette)
Bara Dulcet som klarat sig kvar på listan efter 2år?Ranefjord 2007-10-17 skrev:Quad ESL2805
Carlsson OA52.3
Verity Audio Fidelio
Reference 3A Dulcet
Ranefjord skrev:Nya modeller av quads elektrostater (har inte hört 2809 än, men det kommer!).
Johan_Lindroos skrev:Det ska alltså vara högtalare som du har lyssnat på och känner dig förhållandevis bekant med.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], matssvensson, pontareee och 30 gäster