Lista dina favvohögtalare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
adi6606

Inläggav adi6606 » 2007-10-17 09:31

Tillbaka till favorit högtalare:

1. D.A.S X-15, en stor bjässe med 15 tums koaxialelement. Påminner mycket, konstruktionsmäsigt men även ljudmässigt, om stora Tannoy högtalarna från 70-talet.

2. Carlsson OA-6 typ I. De låter bra helt enkelt. Med en Thorens TD-124 och ett bra rörföresteg får man fantastiskt vintage rigg.

3. Carlsson OA-52.2.

4. Quad ESL 63. Hade ett par utan Gradient basar och funderar på att skaffa ett par med basarna.

5. Cabbasse Galion VI.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-17 09:39

adi6606 skrev:Tillbaka till favorit högtalare:

1. D.A.S X-15, en stor bjässe med 15 tums koaxialelement. Påminner mycket, konstruktionsmäsigt men även ljudmässigt, om stora Tannoy högtalarna från 70-talet.

2. Carlsson OA-6 typ I. De låter bra helt enkelt. Med en Thorens TD-124 och ett bra rörföresteg får man fantastiskt vintage rigg.

3. Carlsson OA-52.2.

4. Quad ESL 63. Hade ett par utan Gradient basar och funderar på att skaffa ett par med basarna.

5. Cabbasse Galion VI.

Jag har en DAS x-15 :D :( Synd bara att det är en bara. Men det är en läcker pjäs.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-17 10:13

Utan egentlig rangordning

Quad ESL 57 (har inte hört 63:orna)

Carlsson OA52 (har hört OA51 för lite för att våga nämna dem i stället)

Harbeth Monitor 40 Domestic (jag misstänker att det är det bästa jag hört, men jag har hört dem för lite för att vara helt säker. Mitt intryck var att de var helt fria från färgning av alla slag. Superärliga)

Neat Petite 3 (mina nuvarande högtalare, måste ta med dem eftersom flera här har nämnt Quad 12L och jag hade såna hemma men valde bort dessa till förmån för Neat Petite som jag tyckte var överlägsna på de flesta punkter. Neat är ett egensinnigt brittiskt märke, relativt okänt här. Neat Petite är nog en av de bästa små stativare som konstruerats men lider av ett aningens hårt mellanregister vilket ibland hörs i kvinnoröster)

Sonus Faber Cremona Auditor(finns kanske Sonus Faber som är ännu bättre, men dessa har jag lyssnat en del på och jag är mycket imponerad av deras silkeslena expressivitet)

Någon nämnde Naim DBL, och jag har lyssnat helt kort på dem, men liksom andra Naim-högtalare tycker jag de är för brutalt expressiva, dock inte lika mycket en del andra naim-modeller. Tycker Naims högtalare har en färgning åt det hårda hållet. Men visst är DBL imponerande, inte minst storleksmässigt! Neat gör de högtalare Naim borde gjort.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-10-17 10:46

- Beveridge. Hörde jag någon gång på 70-talet, fortfarande de enda högtalare jag hört som lyckades "försvinna" i rummet. De tillhörande basmodulerna var skräp dock.

- JBL L300. Dynamik, transientåtergivning, oansträngdhet.

- Naim DBL (aktiva). Ungefär som L300, fast på ett annat sätt :wink:

- Klipschorn. Har jag aldrig hört, men imponerande med en modell som har varit i produktion sen 1940-talet!

- LS3/5a. Helt olik de ovan, men perfekt när man tittar på engelska TV-program...

JohanR

Användarvisningsbild
Skeptikern

Inläggav Skeptikern » 2007-10-17 11:05

Helt utan rangordning

Carlsson OA-52.2. Gillar filosofin, och ljudet.

B&W 801. Enormt tryck och förfining, har dock bara hört dessa i butik.

Ino pi60. Enligt mig Ino:s mest prisvärda högtalare. Har också hört Ino i56s , dock utan basmoduler och dessa gillade jag också.

Marten Coltrane Supreme:- Förmodligen ett hatobjekt hos de flesta här men helt extrema när det gäller korrekt återgivning. Miles 3:orna är enligt mig de mest prisvärda högtalarna som jag har hört, enligt mig. De saknar inget.

Och till sist högtalare jag tror heter SA och kommer från Danmark*, vilka gav mig gåshud på näst senaste Arkenmässan. Tyvärr kommer jag inte ihåg modellerna.

*tack Bongo för rätt land
Senast redigerad av Skeptikern 2007-10-17 11:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
adi6606

Inläggav adi6606 » 2007-10-17 11:06

meanmachine skrev:

3. Carlsson OA-52.2.

5. Cabbasse Galion VI.

Jag har en DAS x-15 :D :( Synd bara att det är en bara. Men det är en läcker pjäs.

Kan du tänka dig att jag sålde mina D.A.S för att finansiera inköp av ett par Altec Lansing 15 :( Vet inte hur jag tänkte då!? Altec Lansing lät bra men D.A.S var så mycket bättre, och billigare. Just nu bor vi en lägenhet där vardagsrummet inte tål stora högtalare, både estetiskt och ljudmässigt så jag alternerar mellan OA-52.2 och ett par OD-11.3. Längtar efter mina D.A.S och mitt gamla, stora kvadratiska vardagsrummet med höga tak.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-17 11:18

OK, ska lista lite högtalare som jag blivit imponerad av: (ingen inbördes rangordning, förutom att B&W 803D är nummer ett.)

Proson 2010 SA, första modellen utan horndiskant.
Värsta partyburken för nästan inga pengar alls som trots sina brister kan leverera njutning så till den milda grad, Med dessa började mina hifiäventyr, och något som väckte intresset måste ju vara bra.

Jamo D590
Mina nuvarande högtalare. Kanske aningen ljusa till karaktären men ack så trevlig bas. (motsägelsefullt :) ) Dessa ska nog få hålla tills jag har råd med nästa punkt på listan.

B&W 803D,
snyggast! mest välljudande! och inte helt oöverkomligt pris även om dom är farligt dyra. Dessa högtalare är mitt mål och när jag har dom så sitter jag nöjd.

System Audio 1050
En trevlig dansk som var på en kort visit hos mig innan dom flyttade hem till en kompis. Mycket trevlig högtalare, det enda som egentligen fattas är lite botten. Men med en rätt integrerad sub så... Katie melua har aldrig låtit så bra som på dessa högtalare.

Philips HP890
Nämen vad är detta?? det är ju ett par hörlurar? Ja! och helt fantastiskt spelar dom! Mången musikstund har njutits genom dessa, på alla möjliga och omöjliga platser. Stardust we are på ett öppet fält mitt i natten kan rekommenderas.

Högtalare utanför listan som kan vara värda att nämnas lite kort:

Ino Audio piP och pi60, ja dom låter jättebra men det är något som talar mot dom. Kan inte riktigt sätta fingret på det men...det känns inte riktigt rätt. Vi får se om dom kanske kan förtjäna en plats någon gång.

Philips MZ7, minisystem. Min första! Jättekul ljud. plus att man kan dra volymen i botten utan att högtalarna går sönder.

Meridian, svindyra aktiva högtalare med inbyggda D/A omvandlare. Imponerande ljud till en början men jag upplevde dom som väldigt "metalliska" efter ett tag. (mycket lät som om man slog på järnrör)

Audiovector Mi1 Avantgarde. Fint ljud, speciellt på Chris Jones R&A spår 5, ni vet det där som alla hifibutiker alltid demar med :)

Klipsch RF-35, dynamiskt på någe vis...

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-17 11:26

Skeptikern skrev: Marten Coltrane Supreme:- Förmodligen ett hatobjekt hos de flesta här men helt extrema när det gäller korrekt återgivning. Miles 3:orna är enligt mig de mest prisvärda högtalarna som jag har hört, enligt mig. De saknar inget.

Jo jag drar mig till minnes att jag hört Coltrane. Håller verkligen med, de är utsökta!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-17 11:46

adi6606 skrev:
meanmachine skrev:

3. Carlsson OA-52.2.

5. Cabbasse Galion VI.

Kan du tänka dig att jag sålde mina D.A.S för att finansiera inköp av ett par Altec Lansing 15 :( Vet inte hur jag tänkte då!? Altec Lansing lät bra men D.A.S var så mycket bättre, och billigare. Just nu bor vi en lägenhet där vardagsrummet inte tål stora högtalare, både estetiskt och ljudmässigt så jag alternerar mellan OA-52.2 och ett par OD-11.3. Längtar efter mina D.A.S och mitt gamla, stora kvadratiska vardagsrummet med höga tak.

Jag hoppas på att få tag på en till :) Men lär väl få vänta. Nåja lycka till. Det är en sak som är säker och detta är att de inte är fruvänliga. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-17 12:16

InoAudio i32s -Bäst precision.
Sonab OA-2212 -Bäst rymdkänsla.
JBL K2 S9500 -mäktigast mellanbas.
Revel F50 -Behaglig.
Sonus Faber Cremona -Spelar akustisk musik med en härlig värme.

Jag skulle gärna ha om jag hade plats en av varje av dessa hemma(förutom Revel som inte tillför något annorlunda). Så jag kunde välja "sound" efter humör och inspelning.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-17 13:13

En till som gillar SF Cremona - de är ju extremt vackra och välbyggda också! En prydnad för varje designmedvetet hem, och det kan man inte säga om alla högtalare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-10-17 13:18

Synd att den ingenjörsmässiga nivån är noll i Cremona. Skalet är dock mycket vackert.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-17 13:41

Nej innehållet i dem är väl inte så märkvärdigt vad jag förstår - Vifa-element direkt från katalogen och ett enkelt filter - men det kan tydligen låta väldigt bra ändå!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-17 15:00

mapem skrev:Nej innehållet i dem är väl inte så märkvärdigt vad jag förstår - Vifa-element direkt från katalogen och ett enkelt filter - men det kan tydligen låta väldigt bra ändå!
Så länge man begränsar sin musiksmak till just dom skivor som passar högtalarna bäst :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-10-17 15:03

Quad ESL2805
Carlsson OA52.3
Verity Audio Fidelio
Reference 3A Dulcet

:)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-17 15:54

Ranefjord 2005-08-09 skrev:Reference 3A (Dulcet)
Quad ESL (989)
SAP (Quartette)

Ranefjord 2007-10-17 skrev:Quad ESL2805
Carlsson OA52.3
Verity Audio Fidelio
Reference 3A Dulcet
Bara Dulcet som klarat sig kvar på listan efter 2år?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-10-17 16:07

Nya modeller av quads elektrostater (har inte hört 2809 än, men det kommer!). Givetvis är 989an fortfarande fantastisk.
SAP Quartette låter underbart under rätt förutsättningar. De är dock svåra att "få till". :)

edit:
Märkligt att jag inte hade med 52an... Jag krev nog det förra inlägget utan att räkna in användarvänligheten. Där vinner nog Carlsson.

Och för er som undrar, så håller jag nu .3an klart högre än .2an. Bara att gratulera Öhman till ett mycket gott arbete.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2007-10-17 21:26

Quad ESL57: Har aldrig hört någon annan högtalare återge röster (framför allt kvinnliga) bättre. Som att ha artisten framför sig. Dock lider de av andra stora svagheter.

Snell Alli: En "komplett" dynamisk högtalare.

Pi60: Låter "korrekta". Tyvärr funkar de dock inte i mitt "lyssningsrum".

D.A.S X-15: Låter förvånansvärt likt Pi60 faktiskt. Jag har jämfört med Pi60-94. Upplevda huvudsakliga skillnader: Pi60 går djupare i basen medan D.A.S låter "fylligare" i basen. Pi 60 låter "renare" i diskanten/övre mellanregistret än D.A.S.
Likheter: Jag vet inte riktigt vilka fikonord jag ska använda men "direktheten" och de "stereoperspektiviska" egenskaperna är förvånansvärt lika högtalarna emellan.

KEF105: För att de låter så mjukt och snällt i mitt usla rum.

B&W 801: har jag tyvärr aldrig haft möjlighet att lyssna på. De finns dock med på en annan 5itopp lista, nämligen "listan över högtalare som måste provlyssnas"

Mvh Quadfreak

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-10-18 01:25

Altec A7 WOTT

Amphion (Jag gillar Amphions "sound")

Midgard Gaia. (vansinnig bas oppløsning ock dynamik)
Har inte hørt mycket, men det har var ursinnigt bra!

Audiovector M3 signature (bra for priset)

mvh
Futtig knasbulle.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-10-18 06:14

musiken som jag hört hos:

Bo Hansson & Ingvar Öhman!

vem som är nr:1 är en fråga om smak och tyckande när det gäller att återge musik.

Vad gäller multikanal så väljer jag Ino!

JBL Everest lät sanslöst bra så ett par K2:or ligger efter helt klart :lol: :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-18 07:55

Ranefjord skrev:Nya modeller av quads elektrostater (har inte hört 2809 än, men det kommer!).

Den heter väl ESL-2905 om det är den större modellen du menar?

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Lista dina favvohögtalare!

Inläggav MichaelG » 2007-10-18 21:22

Johan_Lindroos skrev:Det ska alltså vara högtalare som du har lyssnat på och känner dig förhållandevis bekant med.

Och redan här sket det sig...

Jag sitter mest hemma och lyssnar på musik och är därför inte särskilt bekant med andra högtalare än mina egna. Dessa har jag dock valt därför att jag tycker att de återger musik bättre än mycket annat jag hört.

Mitt val är därför:

QLN Reference.

Eftersom jag inte får ta två modeller från samma fabrikat, så nämner jag inte ens QLN Signature som jag har sedan snart 20 år tillbaka och är mycket nöjd med.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-10-18 21:27

pi60s

Morello mk3

B&W 802N
Class only looks like arrogance from below.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi