Skiv inköp i förhållande till Prylinköp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
quad

Skiv inköp i förhållande till Prylinköp

Inläggav quad » 2004-07-05 13:54

Fler än jag som tänkt på att man kanske utnyttjar sin annläggning fördåligt?
Kanske lägger ner mer pengar på Utrustning istället för skivor?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-05 14:16

Bäst är väl att köpa det man har lust med för tillfället.

Nu köper jag skivor för mycket mer än jag köper prylar, men för en massa år sen var det tvärtom...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-05 14:36

Mängden skivor säger ju inte alltid hur mkt, eller på vilket sätt, man lyssnar på musik... 8O

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-05 14:42

Hotspur skrev:Mängden skivor säger ju inte alltid hur mkt, eller på vilket sätt, man lyssnar på musik... 8O

Håller helt med, finns ju dom som egentligen inte alls är* intresserade av musik som köper allt som ligger på topplistan för tillfället och på så sätt får en hel massa skivor...

*enligt mig alltså :wink:

Men inget sätt är väl "bättre" än nåt annat, bara man köper och lyssnar på vad man själv vill. (man får ju iof lyssna på nåt man inte vill om man nu vill det... :wink: )

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-05 14:48

Visst, därför är begreppet "utnyttjar sin annläggning för dåligt" omöjligt att diskutera egentligen, var och en vet ju vad den vill ha (sin anläggning till) och hur mkt musik som är lagom att konsumera. Visst, det blir dyra stunder med en high end-anläggning om man bara njuter av musiken ngn timme i veckan men so what?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-07-05 16:02

Hotspur skrev:Visst, därför är begreppet "utnyttjar sin annläggning för dåligt" omöjligt att diskutera egentligen, var och en vet ju vad den vill ha (sin anläggning till) och hur mkt musik som är lagom att konsumera.

Det är ju onekligen ett svårantastligt resonemang, men det bygger på tanken om den "rationella människan". Dvs en person som alltid "vet sitt eget bästa". Jag tror inte att denna person existerar, samtidigt som jag inte heller är så förtjust i tanken att någon annan än jag själv avgör vad som är "mitt bästa".

Detta ger oss ett intrikat dilemma. Det ger oss ett problem: "Det är sannolikt så att vi inte alltid vet vårt eget bästa". Men det ger oss ingen lösning: "Ingen annan vet alltid heller vårt bästa".

Hur kan vi då hantera detta? Jag tror att den enda rimliga möjligheten är att argumentera för sin sak utifrån sina egna preferenser och med en öppenhet för att inte ens jag behöver ha hela sanningen (eller ens halva!).

Dvs om jag anser att någon köper för mycket (eller litet) skivor i förhållande till de summor han/hon lägger på sin ljudanläggning, så kan jag inte utgå från att han/hon är en rationell människa =vet sitt eget bästa. Detta gör att det blir min plikt (nåja...) att försöka få denna människa på bättre tankar. (Tänk vad mycket mer du skulle kunna njuta av dina skivor om du skaffade en bättre anläggning - Tänk vad mycket mer du skulle kunna njuta av musik om du köpte skivor till din anläggning).

Å andra sidan kan jag inte heller utgå från att jag vet den människans bästa, varför jag gör klokt i att gå mycket varsamt fram i att få personen i fråga på bättre tankar. Samt att snabbt och diskret retirera om jag upptäcker att den andre personen faktiskt mycket väl vet vad han/hon gör och dessutom är alldeles utmärkt nöjd med detta!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-05 16:26

Riktiga HiFi-nötter har bara 3 skivor:

En med fruktansvärt dålig klassisk musik i en utsökt inspelning.
En med testsignaler.
En man japanska tempeltrummor, brusande toalettstolar och andra ljudeffekter.

Anläggningen är ofta i ej spelabart skick eftersom en eller flera delar håller på och bytas ut och den gamla är såld utan att en ny hunnit köpas in. Eller så är grejjorna på moddning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-07-05 16:55

"Dvs om jag anser att någon köper för mycket (eller litet) skivor i förhållande till de summor han/hon lägger på sin ljudanläggning, så kan jag inte utgå från att han/hon är en rationell människa =vet sitt eget bästa."
Förvisso sant, men det gör ju som sagt inte du heller så det enklaste är väl att helt enkelt inte bry sig. :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-07-05 18:49

Jag lägger nästan alla mina pengar på skivor. Att lägga pengar på att upgradera anlägningen gör jag mycket sällan.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-05 21:41

Totalt sett kanske dubbelt så mycket pengar läggs på skivor som på stereo, även om mycket av musiken man har är "lånad" iofs.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-05 22:39

Samma här. Ungefär dubbelt så mycket på skivor. Fast då räknar jag bara "köpeplattor" ... och jag räknar inte med bärbara cd-spelare och såna småprylar.

Jag får nog säga att jag utnyttjar min anläggning väldigt flitigt. Blir åtminstone 1 timme "serious listening" varje dag. Fast det är roligast när man har lite groove på G och matar flera plattor på raken.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-06 07:42

Nu är ni inne på pengar igen... Vad säger pengar om en persons musiklyssningsvanor? Att person A lägger/har lagt ned 5 ggr så mkt pengar på sin skivsamling än sin stereo, medan person B gjort tvärtom är ju helt egalt när det kommer till punkten: Vem njuter mest/bäst av musiklyssning? 8)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-07-06 08:20

Magnuz skrev:"Dvs om jag anser att någon köper för mycket (eller litet) skivor i förhållande till de summor han/hon lägger på sin ljudanläggning, så kan jag inte utgå från att han/hon är en rationell människa =vet sitt eget bästa."
Förvisso sant, men det gör ju som sagt inte du heller så det enklaste är väl att helt enkelt inte bry sig. :)

Jo, precis! Det är ju det normala förhållningssättet.

Men så plötsligt stöter man på någon med 200 CD och en liten CD-kasettradio. Och så frågar man diskret varför personen i fråga inte har någon bättre ljudanläggning. Får man då svaret att "det har aldrig fallit mig in, för jag hör nog ingen skillnad ändå" så har åtminstone jag svårt att låta det hela bero...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-06 08:46

Jag gillar att springa runt i butiker, ibland butiker som säljer
begagnade CD och vinyl -skivor !
Jag har beställt skivor på internet En gång, funderar på att
göra det snart igen, en jätteorder, kanske 6000:-

Brukar kunna sitta upp emot 4 timmar efter jobbet en kväll
och lyssna på musik, läsa konvolut och gå in på www.allmusic.com
för att försöka röna om fler skivor..

Det är så spännande med TacT:en, för det blir bara bättre och
bättre eftersom jag blir en mer kunnig användare av systemet,
så när jag får till det till det bättre, måste jag lyssna igenom
vissa skivor på nytt..

Lite lustigt detta med "audiofiler" som inte har några skivor, eller
en mycket liten samling.. Sånt försöker jag förstå mig på, men det
är lite svårt faktiskt.
Kanske är det som så, att de gillar tekniken mer än musiken.

jag gillar bägge, lika mycket

mest av allt, gillar jag Bild :lol:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-08 21:11

NN det du berättar om dig själv stämmer ganska väl med mig. Jag vet att när jag köpte mitt parametriskafilter från BSS så satt jag och lyssnade på en himla massa skivor(vinyl/CD) med nya öron. Det där med www.allmusic.com det brukar jag också sitta med after work men också hemma. Jag är en riktig musik samlare på alla format. :D Men jag har ingen TACT...ännu men vi får se hur det blir med det men jag har JBLLLL!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-08 21:31

Jag och lindvall beställde 8 skivor från hotstuff.se nyss.... Bara Boards Of Canada!!! 8) 8) 8)

Annars är jag nog mer på hårdvarusidan just nu. Men det är nog 50/50.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-08 22:41

Hotspur skrev:Mängden skivor säger ju inte alltid hur mkt, eller på vilket sätt, man lyssnar på musik... 8O

Nä, och vad spelar det för roll om någon har många skivor och alla är dåliga? Köp bra skivor istället! Då behöver man inte så många. Är man kräsen och nogrann när man köper utrustning behöver inte det bli så dyrt det heller.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-07-16 01:46

Det jag erfarit är att genom att skaffa en hygglig anläggning har jag lärt mig att njuta av musik jag med stor sannolikhet inte skulle lyssnat till, om jag inte haft de prylar som står här idag.

Idag ängnas mycket tid åt musik. Lyssnande till musik har jag iaf inte för lite av, troligen tvärs om. Annat man pysslar med är att leta och inhandla musik. Den stora frågan för mig är den ständiga prioriteringen av vilka skivköp som skall genomföras. Det är inte möjligt för mig att handla allt jag vill ha och prioriteringslistorna för inköpen växlar starkt och när man minst anar det. Det finns ju så mycket bra inom vilt skiljda genrer därute :o Ett annat problem är just att hitta de där supergodbitarna, de som är musikaliskt bra men även har detta med "hifi"-biten. Här fyller ju forumen och annan media sin funktion men ändå tycker jag man käner sig ganska begränsad i sin förmåga att hitta de riktiga godbitarna. Ibland blir det ju riktiga floppar... Men det hör ju detta livet til. Allt är ju inte perfekt, och tur är ju det :D

Mvh Mattias

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-07-16 17:35

Hotspur har en del poänger här.

För min egna del har jag börjat sammarbeta med Skivlagret här i Karlskrona. Mycket givande och tips på skivor som "jag borde tycka om" träffar rätt 4 fall av 5.

Senaste tiden har skivköpandet ökat. Många faktorer bidrar:
    tillräckligt med stereoprylar
    bra ljud iom dämpväggen
    bra ljud iom flera av mina modeller börjar bli klara
    få övriga kostsamma utgifter syns ens i horisonten

Jag kan verkligen lyssna in mig ordentligt på en skiva eller tom ett par spår. Detta gör att det inte blir 3 skivor i veckan, utan snarare i månaden. Jag hinner inte ge skivorna/artisterna den tid som jag vill annars...

Vinyl vill jag ha mer men är svårt att få tag på i Karlskrona. Göteborgsbesöken är få men vid tillfällena så besöks vinylhaken med laddad plånbok!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-16 18:44

Pär,

Om du är i Stockholm kan jag rekommendera en promenad längs med S:t Eriksgatan. Där finns många bra skivaffärer med begagnade vinyl-fonogram :D
Vill man handla jazz-fonogram på CD går man med fördel till Marque Records på Odengatan (mitt emot Vasaparken). Damen bakom disken är både trevlig, hjälpsam och kunnig. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-16 19:28

Man skulle teoretiskt sett kunna ha bara en enda platta och ändå nyttja en bra anläggning på ett vettigt sett... om man lyssnar ofta och "ingående" på denna...

Tycker jag märker att det blir svårare och svårare att bestämma mig för vad jag vill lyssna på ju fler plattor det blir... så jag är inte alls säker på att ett stort musikinköpande är något i sig själv positivt.

Skulle nog säga att det väsentligaste är effektiv lyssningstid och i andra hand ineffektiv lyssningstid (s.k. bakgrundsmusik).

Det vore intressant att veta hur många procent av sin skivsamling som folk lyssnar återkommande på och ställa det i förhållande till antalet skivor i samlingen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-07-17 10:52

Hej M,

Jag tolkar det som en invit!

När jag kommer till Stockholm kontaktar jag dig så du får leda en blind (kan inte Stockholm annars perfekt syn) in på de fina gatorna...

Igår blev det förresten 2 nya skivor! Är jag en bra människa nu då?

Morello skrev:Pär,

Om du är i Stockholm kan jag rekommendera en promenad längs med S:t Eriksgatan. Där finns många bra skivaffärer med begagnade vinyl-fonogram :D
Vill man handla jazz-fonogram på CD går man med fördel till Marque Records på Odengatan (mitt emot Vasaparken). Damen bakom disken är både trevlig, hjälpsam och kunnig. :P
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-17 10:58

Det vore intressant att veta hur många procent av sin skivsamling som folk lyssnar återkommande på och ställa det i förhållande till antalet skivor i samlingen

Det vore nog pinsamt, i alla fall för undertecknad.. :oops: :wink:
Har en känsla av att ca 80% av samlingen spelas mkt sällan.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-17 11:14

Hotspur skrev:Har en känsla av att ca 80% av samlingen spelas mkt sällan.

Detta är skälet till att jag regelbundet rensar ut min stack av skivor (vare sig det är DVD eller CD). Jag har bara ett begränsat utrymme för bl.a. skivorna och det låter sig inte påverkas. Och att spara på skivor som jag inte gillar eller dyligt går således inte....

I övrigt så är det min uppfattning att det är upp till var och en. Vill "Kalle Kula" bara ha 3 skivor så får "Kalle Kula" ha det för mig, och vill "Luriga Fille" ha 5000 skivor så är det också helt okej - finns ingen anledning att lägga någon vikt på detta, bara personen är nöjd.
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Generellt om hifi