Kan vilken idiot som helt bygga högtalare numer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-14 22:41

meanmachine skrev:
Kaffekoppen skrev:Hmm... du riskerar lite flåsljud iom att lufthastigheten ökar rejält om diametern minskas...du borde nog förlänga röret du redan har. 50mm är lite smalt.... men det är klart, på lägre volymer får du ial en indikation på om du är rätt ute :)

Jag funderade ett tag på om jag inte borde haft två smalare rör. Jag har nu en 12cm långt och har nog inte mer än 3-4cm till godo innan jag träffar magneten på diskanten. :(

Mhm... Är du klar över hur det funkar med fler rör än ett?

Så här är det: Om du har ett rör med stor yta, eller flera små rör med samma sammalagda yta så ska de tunna rören vart och ett vara ungefär lika långa som det grova röret. Du vinner alltså ingenting på att ta flera tunna rör, längden blir ändå densamma.

Om du däremot tar bara ett tunt rör, så ska det vara kortare än det grova. Det du råkar ut för då är flåsljud och annat otrevligt. I varje fall om röret blir för trångt.

Behöver man ett längre rör än man har plats för så kan man böja det.

Allt det ovanstående under förutsättning att man vill bibehålla helmholtzfrekvensen (="avstämningen").
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-14 23:26

Aha. Jag kan alltså böja röret. :) Jag tror att jag behöver en bit till och det gör nog susen om jag kan förlänga lite på insidan.

Tack för gott svar.

Kan nämna att jag testade en förlägning med silvertape lösningen mest bara för att och från 12-15 gjorde det lite med botten men det saknas lite ändå.

Kan nog flytta denna tråd till DIY tror jag numer. Jag håller på med ett projekt till. :) Som skall testat och det är en DIY sub.

Jag har en 0:- budget så jag skramlar. Fick tag på en Trasig proson sub den största de gjorde med 12" element och en klass D på 300w. Förstärkaren ur denna är bra och en anna sub, svenskbyggd som heter Centurion B1 med knäckta element och stärkare. Riktigt rejäl dock med 22mm spån och rätt stor. 45l ca.

Sen hittade jag fram ett gammalt Vifa m21 som passat perfa i basen.

Så kommer med bilder och så forstätter detta i repotaget med stativarna så får vi sen om de blir någe av detta. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-14 23:34

Här kommer bilderna på liket.

:)

Bild

Bild

Bild

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-15 22:48

Hmm

Nästa intressanta frågeställning som jag har är efter att nu fått tag på lite mer beggade element och blir sugen på att forsätta eftersom detta är så skoj.

Detta är Pro element. Horn från RCF samt Basar från JBL.
Vad kommer det sig för skillnad mellan vanliga hifielement och dessa?

Kan man få vettiga resultat genom att skickra ihop högtalare av dessa element. Det jag slås av är den groteska storleken på dessa och hur tillhugget allt verkar. 12" basen frå Jbl väger 10,5kg st 8O

Bild

Notera den muskliga armen från MM. :wink:

Bild

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-15 23:10

Kaffekoppen skrev:
paa skrev:
phloam skrev:Ge mig en lista på olika faktorer som är lämpliga att experimentera med så lovar jag att försöka! :)

Resonansfria lådväggar, mjuka och avstämda som slavbaselement. Hela lådan andas! Kanske kan utföras med tjock gummiduk.

Lindroos har gjort en sådan högtalare, alltså en som har hela väggarna som en stor aperiodisk dämpning genom att de är genomsläppliga. Cool grej.

Det är inte alls samma sak. Det som PA beskriver ha däremot faktiskt gjorts för kommersiella högtalare, närmare bestämt en modell av Boose. Och några till har gjort liknande lösningar. Jag t ex, ehuru bara på labnivå. Har av olka skäl inte velat producera något sådant.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-16 18:19

Ingen som kan förklara nyttan eller inte nyttan med dessa grovhuggna PA-element och om det går att få dem ljuda gott i en vanlig hifianläggning. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-16 23:11

Varför då?

Kunskap inhämtad på nätet är ju ändå värdelös. Du måste skaffa egna erfarenheter :lol:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-16 23:18

meanmachine skrev:Ingen som kan förklara nyttan eller inte nyttan med dessa grovhuggna PA-element och om det går att få dem ljuda gott i en vanlig hifianläggning. :)
Pa element har ofta grotesk verkningsgrad, men lite högre resonansfrekvens vilket gör att de inte går så djupt i basen. Skulle inte förvåna mig om de där JBL elementen i sin låda låg mycket nära 100db i känslighet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-16 23:18

lasselite skrev:Varför då?

Kunskap inhämtad på nätet är ju ändå värdelös. Du måste skaffa egna erfarenheter :lol:

Lågt igen. Vilket ändast visar på ditt oförstånd till att ta in kunskap! :) Förstår du på riktigt vad det handlar om i tråden?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-10-16 23:21

lasselite !

Elaking där ! :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-16 23:22

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:
paa skrev:
phloam skrev:Ge mig en lista på olika faktorer som är lämpliga att experimentera med så lovar jag att försöka! :)

Resonansfria lådväggar, mjuka och avstämda som slavbaselement. Hela lådan andas! Kanske kan utföras med tjock gummiduk.

Lindroos har gjort en sådan högtalare, alltså en som har hela väggarna som en stor aperiodisk dämpning genom att de är genomsläppliga. Cool grej.

Det är inte alls samma sak. Det som PA beskriver ha däremot faktiskt gjorts för kommersiella högtalare, närmare bestämt en modell av Boose. Och några till har gjort liknande lösningar. Jag t ex, ehuru bara på labnivå. Har av olka skäl inte velat producera något sådant.

Vh, iö
Nu läste du nog inte alls vad jag skrev, bara delar av första meningen. Lindroos låda fungerar visst som en aperiodisk dämpning, om än inte som slavbaselement.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-17 08:29

Kaffekoppen skrev:
meanmachine skrev:Ingen som kan förklara nyttan eller inte nyttan med dessa grovhuggna PA-element och om det går att få dem ljuda gott i en vanlig hifianläggning. :)
Pa element har ofta grotesk verkningsgrad, men lite högre resonansfrekvens vilket gör att de inte går så djupt i basen. Skulle inte förvåna mig om de där JBL elementen i sin låda låg mycket nära 100db i känslighet.

Japp. 100db och resonansfrekvens på 50hz. De klarar även relativt små lådor utan vidare problem som jag fattar det!

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-05 04:42

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:
paa skrev:

Nu läste du nog inte alls vad jag skrev, bara delar av första meningen. Lindroos låda fungerar visst som en aperiodisk dämpning, om än inte som slavbaselement.

:?:

Jag läste allt det du skrev liksom det PAA skrev före dig (och allt annat
också för övrigt).

Jag vidhåller min kommentar.

(Se fetstilat och understruket, så tror jag du förstår min invändning.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-05 07:40

Ja, och vi når inte alls varandra.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-11-05 07:59

Jag tror att paa menar att väggen rör sig in och ut som en bröstkorgs rörelse, snarare än att den släpper igenom luft, när han skriver "andas".

IÖ (och paa), tror jag, menar en form av slavbas, medans du pratar om någon form av variovent. Vilket ju, som påpekats, inte är samma sak.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-05 08:28

Helt korrekt.

Sedan kan väl IÖ få ha hur många kommentarer som helst om att det inte är samma sak, för det har jag aldrig påstått.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-05 09:12

meanmachine skrev:Hmm

Nästa intressanta frågeställning som jag har är efter att nu fått tag på lite mer beggade element och blir sugen på att forsätta eftersom detta är så skoj.

Kan man få vettiga resultat genom att skickra ihop högtalare av dessa element. Det jag slås av är den groteska storleken på dessa och hur tillhugget allt verkar. 12" basen frå Jbl väger 10,5kg st 8O

Partyburkar med diskopuckel?

Om du vill spela extremt högt så kommer de säkert att låta rätt ok vid dessa ljudtryck. Ett problem är spridningen som för 15" säkert kommer att avta redan över 500Hz, typ. Att horn är starkt riktade är ju heller ingen nyhet. Detta är ju inget större problem i PA-sammanhang där man lyssnar betydligt längre från högtalaren än hemma. Ofta avråds det från textilkant i hifi-sammanhang, tror det sägs att den inte är riktigt tät. Kolla renoveringstipsen för Carlsson där det föreslås gummilim för att restaurera kanterna på (är det?) 9710.

/Jocke

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-05 10:44

Svar på topic: Japp, tydligen.

Bild[/img]

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-11-05 10:55

Kaffekoppen skrev:Helt korrekt.

Sedan kan väl IÖ få ha hur många kommentarer som helst om att det inte är samma sak, för det har jag aldrig påstått.

Det är möjligt att du inte menade så. Men det som IÖ strukit under gör att det är lätt att tolka det så.

Men det är ju bra att alla är överens, och att missförståndet bara är av semantisk art :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-05 11:01

KarlXII skrev:Svar på topic: Japp, tydligen.

Bild[/img]
Riktigt, riktigt spännande! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-05 11:04

lasselite skrev:
Kaffekoppen skrev:Helt korrekt.

Det är möjligt att du inte menade så. Men det som IÖ strukit under gör att det är lätt att tolka det så.

Men det är ju bra att alla är överens, och att missförståndet bara är av semantisk art :)
Ja, jag utgick ju från att Ingvar visste vad en aperiodiskt dämpad låda är, och just att hela lådan andas - gör hela lådan som en enda stor aperiodisk låda ;)

Det är precis det jag skrev, inte att lådan i sig var en slavbas.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-05 12:51

Jocke skrev:
meanmachine skrev:Hmm

Partyburkar med diskopuckel?

Om du vill spela extremt högt så kommer de säkert att låta rätt ok vid dessa ljudtryck. Ett problem är spridningen som för 15" säkert kommer att avta redan över 500Hz, typ. Att horn är starkt riktade är ju heller ingen nyhet. Detta är ju inget större problem i PA-sammanhang där man lyssnar betydligt längre från högtalaren än hemma. Ofta avråds det från textilkant i hifi-sammanhang, tror det sägs att den inte är riktigt tät. Kolla renoveringstipsen för Carlsson där det föreslås gummilim för att restaurera kanterna på (är det?) 9710.

/Jocke

Trodde denna tråd var död. Just nu går jag i bytesdrömmar och ett par pIP har tornat upp vid horisonten dock dyra men vi får se om jag lägger konstruktörshandskarna på hyllan. :)

hifiguru@spray.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi