Moderator: Redaktörer
Floyd skrev:Jag kastar själv första stenen. Öronen avgör till 100%
meanmachine skrev:Floyd skrev:Jag kastar själv första stenen. Öronen avgör till 100%
Är beredd att hålla med i resonamanget. DVS om följande kriterier uppfylls.
1. Om det låter bra men mäter dåligt är det bra eftersom jag skall leva med skiten.
2. Mäter det bra men låter dåligt är det inte bra eftersom jag skall leva med skiten.
Sen om mätningen hjälper mig att logiskt utröna vad som är felaktigt är det så långt gott. Är det fel på mina öron är det ändå dessa jag använde för att lyssna med. Är det fel på psyket är det i alla fall det ända jag har. Är det fel på rummet är det i alla fall där jag skall vara.
Min öron avgör om det låter bra. mätningen är ett bra hjälpmedel till att komma fram till varför. Det är ett hjälpmedel som skall assistera lyssningen.
Öronen lyssnar och mätningen assisterar.
Precis så!guldfisk skrev:Frågan känns hypotetisk. Apparater som mäter dåligt jämfört med övriga apparater med liknande pris och funktionalitet går antagligen inte vidare från grovsållningen till lyssningsstadiet för mig.
phon skrev:Du finner en bil som går otroligt bra för dina behov i din bilkörning. Du finner den, efter noggrant körande, varandes mycket prisvärd. Köper du bilen även fast du har läst tester som visar på att den inte går så fort som det känns?
Det känns som bilen har en toppfart på 200 km/h. Säljaren mumlar något liknande, den går minst i 200, känn själv när du kör.
Du provar, och det känns som den går busfort, verkligen. Visserligen är det en maskerad åkgräsklippare, men det skakar och rister som i minst 200 km/h. Du är helt såld.
Vid en mätning visar sig toppfarten vara endast 34 km/h (faktiskt väldigt snabbt för en åkgräsklippare, antagligen trimmad).
Dessutom får du inte använda den på vanliga väger.
Men vad spelar det för roll, det känns ju verkligen som 200 km/h, visst köper du den fast den mäter dåligt?
Vägkänslan avgör helt klart. Vem bryr sig om mätvärden?
Eller?
.
phon skrev:
Eller?
Floyd skrev:
En liten överdrift? Med betoning på liten.![]()
Om bilen inte toppar 200 utan bara 120 så gör det mig inget förutsatt att bilen fungerar bra i den fart jag brukar köra i.
Floyd skrev: Fast många bilentusiaster väljer ju den som går upp i 200, helst på 6 sekunder, alldeles oavsett hur mycket kodioxid den släpper ut eller om den slukar bensin eller har plats för barnvagn.
Så nej, mätvärden spelar ingen roll, bara det finns goda prestanda....
phloam skrev:phon skrev:
Eller?
Fast många bilentusiaster väljer ju den som går upp i 200, helst på 6 sekunder, alldeles oavsett hur mycket kodioxid den släpper ut eller om den slukar bensin eller har plats för barnvagn.
phon skrev:Floyd skrev:
En liten överdrift? Med betoning på liten.![]()
Om bilen inte toppar 200 utan bara 120 så gör det mig inget förutsatt att bilen fungerar bra i den fart jag brukar köra i.Floyd skrev: Fast många bilentusiaster väljer ju den som går upp i 200, helst på 6 sekunder, alldeles oavsett hur mycket kodioxid den släpper ut eller om den slukar bensin eller har plats för barnvagn.
Ville bara försöka kolla hur du korrelerar "låter bra" mot "mäter bra".
Kan du åskådliggöra mer exakt hur begreppen hänger ihop?
.
Fast många bilentusiaster väljer ju den som går upp i 200, helst på 6 sekunder, alldeles oavsett hur mycket kodioxid den släpper ut eller om den slukar bensin eller har plats för barnvagn.
Svante skrev:Örat avgör, men mätningen kan få mig att finna saker i ljudet som jag annars inte skulle märka, eller skulle märka först långt senare. Här finns förstås en uppenbar risk för placebo, om man vet att högtalaren har en resonans vid 170 Hz, visst är det lätt att höra den?
yrjomaki skrev:Den första alternativet är absolut det enda rätt. En enskild mätning berättar faktisk ingenting om det, hur väl appareten kan reproducera musik och bara en komplett och obotlig idiot kan köpa nånting på grund av en enskilda mätning som är troligtvis också gjord bara med en sinussignal.
Svante skrev:yrjomaki skrev:Den första alternativet är absolut det enda rätt. En enskild mätning berättar faktisk ingenting om det, hur väl appareten kan reproducera musik och bara en komplett och obotlig idiot kan köpa nånting på grund av en enskilda mätning som är troligtvis också gjord bara med en sinussignal.
Det beror på hur du menar. En enskild mätning kan visa att en apparat garanterat låter dåligt, men den kan inte visa att apparaten garanterat låter bra.
Användare som besöker denna kategori: martinw och 25 gäster