förstärkare. en oviktig komponent??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

förstärkare. en oviktig komponent??

Inläggav housemicke » 2007-11-13 23:27

har själv märkt att just förstärkare är nåt jag inte bryr mig så värst mycket om. det mesta verkar vara tillverkat tillräckligt bra för mina öron, man kan säga att förstärkare är det jag oroar mig minst för. med reservation för källan, det får ju inte vara allt för dåligt där, men den oroar jag mig inte för, allt är bra där i mina öron, iaf det jag hört på.

har haft billiga denonrecievers, sonab, flertalet nad, rotel, HIIH (eller heter dom HH?) u name it, nu kör jag med en alpine 4-kanals stärkare (bil) tror den ger 25w/kanal men det räcker gott och väl tycker jag, jag har kanske känt att den inte räcker till vid 10 tillfällen dom senaste åren, men thats it, ja förstärkare är inte nåt jag oroar mig för iaf, det känns som det mesta räcker till, skulle utan problem kunna köpa en riktigt billig förstärkare, utan att blinka, och ändå bli nöjd.

vad tycker ni?

ska kanske tillägga att jag bor i lägenhet, men jag känner ändå inte att jag är tvungen att hålla tillbaks på något sätt. det har bara blivit så att man inte behöver det där allra värsta. eller ens nåt "grymt" vad gäller just förstärkare.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-13 23:52

Har funderat på liknande saker; då t.ex. på förstärkare som sitter i aktiva datorhögtalare. Jag undrar om de kan motsvara typ små Elfa-byggsatser på 1-2 watt rent prestandamässigt (frekvensgång då främst, dist kanske).

Tänkte kanske slakta ett par noname där det sitter en liten sak med nätmatning och trafo... räknar med att de urusla elementen och allt annat är sämre än förstärkaren. Rätt tänkt? Kan man se på chipnr el.dyl hur kass den är?

Jag menar; i princip är det väl rätt svårt att misslyckas totalt med den delen?

Ursäkta OT där, men jag håller med. Högtalare och källa känns klart viktigare. Rent generellt kanske man kan säga så här; har man låga krav så borde det väl vara väldigt billigt/enkelt att få ihop en förstärkare med relativt(!) hyfsat ljud.

D.v.s. i andra änden så får man betala förhållandevis mycket för (väldigt) små förbättringar. Lite som datorprylar; man betalar väldiga summor för det senaste trots att de kanske är marginellt bättre än tidigare generation. Nästan alla grafikkort har ju dessutom praktiskt taget mer än fullgoda prestanda för 2D (haltande analogi men ja ni fattar).

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-11-14 00:08

har själv bara slaktat datahögtalare för att driva med "riktiga" förstärkare, det har låtit sisådär, för att vara 3 tummare och kostat 100kr så har det låtit helt ok tycker jag.

åter till topic, det känns som att ytterst moderata förstärkare fungerar alldeles utmärkt i minst 90% av tiden man lyssnar.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-14 00:11

housemicke skrev:
åter till topic, det känns som att ytterst moderata förstärkare fungerar alldeles utmärkt i minst 90% av tiden man lyssnar.

Du spelar troligen inte så högt, eller så har du högtalare med hög känslighet. Jag har vid mer än ett tillfälle haft problem med att jag inte kan höja mer eftersom volymen är på max. 8O Oftast låter det dock alldeles för illa långt innan dess så man sänker av den anledningen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-14 21:19

Nja. På lagom komprimerad musik tror jag man kan lätt utgå från ditt resonemang så länge man inte har en allt för svårdriven högtalare och inte spelar så högt. Men utanför dessa kriterier kommer skillnaderna att utkristalliseras. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Återgå till Generellt om hifi