Vem är du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur är du - vad stämmer bäst på dig i fråga om balans mellan åsikt A och B?

100% A (0% B)
15
13%
75% A, 25% B
49
42%
50/50%
26
22%
25% A, 75% B
15
13%
(0% A) 100% B
3
3%
Förstår inte frågan och/eller känner inte igen mig i varken A eller B.
10
8%

Antal röster : 118

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 18:31

IngOehman skrev:Men just därför lyssnar jag ju hellre på musik än att skriva om den. Samma
sak med mat. Äter den hellre än pratar om den.

Matlagning däremot...Vh, iö

Citat mamma: Ja, där är han igen, han ser ju rätt trevlig ut!

:lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-12 18:59

IngOehman skrev:
Men för mig fungerar det inte att låta dem ta plats sida vid sida. En
anläggning som tar plats i mitt sinne stör mig också.

För mig är en optimal anläggning per definition en som jag inte märker
av alls, när jag använder den i varje fall. Bara musiken/filmen upptar
min uppmärksamhet. :P

Jo, jag är helt med på, hoppas ingen tar illa upp :D , att anläggningen inte ska störa på nåt sätt.

Om jag får ha fräckheten att spekulera m.a.p. detta exempel, att folk som inte vill ha med anläggningen alls är kanske de som skulle lockas att tänka på tekniken på ett störande sätt. Jobbar man dessutom professionellt med den kan det kanske vara extra skönt att slippa tänka på den biten.

Jag vill inte heller tänka på själva "tekniken" (hur den kan falera/vara otillräcklig), men däremot kan estetiken, eller nån annan slags laddning hos apparaten, skapa synergieffekter tillsammans med musiken.

Så det kanske finns ett samband - vetenskapliga sinnen kanske oftare vill distansera sig från apparaterna? (för att anknyta till fel tråd, oops)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-11-12 19:38

Röstade 25 % A och 75 % B. Musik handlar för mig om känslor. En välgjord/väldesignad apparat ökar min känsla för musiken, och blir därmed en del av njutningen. Helt enkelt en positiv form av placeboeffekt.

Användarvisningsbild
tefat

Inläggav tefat » 2007-11-12 19:46

Anläggningen är ett konstgjort försök att återskapa livemusik. En helt ny musiksituation. Ju mer gåshud den kan ge ju bättre är det. Rätt eller fel ur trovärdighetssynpunkt är bara löjligt självbedrägeri. Situationen är skapad och tillrättalagd, mixad och förpackad. Punkt slut.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-11-12 23:29

tefat skrev:Anläggningen är ett konstgjort försök att återskapa livemusik. En helt ny musiksituation. Ju mer gåshud den kan ge ju bättre är det. Rätt eller fel ur trovärdighetssynpunkt är bara löjligt självbedrägeri. Situationen är skapad och tillrättalagd, mixad och förpackad. Punkt slut.

Håller nog med här, iallafall i någon mening. Ska fundera lite mer bara :)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-12 23:59

phloam skrev:
Ragnwald skrev: Har ingen känsla för altarkulturen längre.
Tittar hällre på mina fina oljor som hänger på väggarna, under seriös lyssning. :wink:

Hur ska man tolka detta?

75/25, för det, krävs riktigt god apparatur. 8)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-11-13 22:48

75% A, 25% B. Byta apparat till något bättre än nuvarande är kul och lite inspirerande men altarstuket tilltalar mig inte. Ser mojängen gör jag nog mest före den skaffats och kanske 2 veckor efter införskaffandet. Därefter är den lika intressant att titta på som veckogammal disk i diskhon. :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-16 08:23

Är så här lång rätt förvånad över att ungefär var tionde person antingen inte förstått frågan eller inte känner igen sig alls i varken A eller B. :o

Mycket märkligt. :?

Undrar om jag skulle ha fetstilat det där med att A+B alltid räknas som 100%, och känner igen sig till 10% i A och 30 % i B alltså skall rösta 25/75.

Ibland känns det som om det inte går att formulera sig så att alla förstår, men att 10%, alltså var tionde röstare inte känner igen sig överhuvudtaget (eller inte förstår frågan) tycker jag är märkligt.

I övrigt har jag av de skrivna svaren fått känslan av att de som gillar apparater skäms över det, eller tror att andra ser ned på apparatfetischism. :? Det tycker jag är tråkigt. Fast om det är sant att andra ser ned på apparatfetischism är det ju ännu tråkigare. :?

Ny tråd om det! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-11-16 12:31

Jag har faktiskt funderat en lång stund på den här frågan och kom slutligen fram till slutsatsen att för mig finns inget samband mellan apparater och musikintresse. Om jag lyssnar på musik så är det naturligtvis musiken jag är intresserad av, det är ju liksom samma musik oavsett om jag lyssnar på den live eller via någon apparat. Och det är fortfarande samma musik oavsett om den spelas i en klockaradio eller i värsta HiFi-uppställningen. Och ja! jag är väldigt intresserad av musik!

Att jag också är intresserad av tekniska apparater har inget samband. Tekniska apparater kan tom. vara musikinstrument men det har trots det knappast något samband med musikupplevelser.

Jag undrar om inte detta är ett skolexempel på hur alla dessa ”vetenskapliga” studier uppkommer, man jämför äpplen och päron och drar irrelevanta slutsatser av det ;) mvh

Användarvisningsbild
Flying

Inläggav Flying » 2007-11-16 19:14

Jag avskydde att se mina hifiprylar så jag åkte till tippen med dom. Jag tar hem artisterna jag vill se istället. De får spela i vardagsrummet, det känns på någotvis äkta i förhållande till min fd stereo. Men jag förbjuder dom att rigga upp ljuset, det påminner så om min gammla elaka blåa ledlampa på förstärkaren.

Nä skojade bara..

Jag är nog 100% B.
Jag har faktisk.se bara 4st Phonogram, men jag använder bara 1 av dom. Det är 4 spår på phonogrammet jag använder.
spår1. En mycket trevlig triangel som avlöjar om diskanten är bra nog.
spår 2. en manlig vokalist
spår 3. en kvinnlig vokalist
spår 4. En djungeltrumma
De 3 andra phonogrammen jag har är gitarrbaserat skrammel. Jag tror det kallas rockmusik.

Dessutom så rövar jag bort barn från söndagskolan och offrar dom på mitt stora altare av elektronik :twisted:

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-11-16 19:23

Flying skrev:Jag avskydde att se mina hifiprylar så jag åkte till tippen med dom. Jag tar hem artisterna jag vill se istället. De får spela i vardagsrummet, det känns på någotvis äkta i förhållande till min fd stereo. Men jag förbjuder dom att rigga upp ljuset, det påminner så om min gammla elaka blåa ledlampa på förstärkaren.

Nä skojade bara..

Jag är nog 100% B.
Jag har faktisk.se bara 4st Phonogram, men jag använder bara 1 av dom. Det är 4 spår på phonogrammet jag använder.
spår1. En mycket trevlig triangel som avlöjar om diskanten är bra nog.
spår 2. en manlig vokalist
spår 3. en kvinnlig vokalist
spår 4. En djungeltrumma
De 3 andra phonogrammen jag har är gitarrbaserat skrammel. Jag tror det kallas rockmusik.

Dessutom så rövar jag bort barn från söndagskolan och offrar dom på mitt stora altare av elektronik :twisted:
:D :D :wink:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-16 19:30

Flying från sufferbuying, du har tveklöst den rättaste inställningen på detta forum. Grattulerar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi