Nu är det dags - Randis miljon står på spel!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-19 17:00

Det är starkt att ställa upp på ett blindtest så offentligt! Heder till "Mike".

Men om det var så att "There was, being generous, about one minute of a wait between changing cables" så känns det som att man inte skall dra så stora växlar på testet. För mig är det alldeles för lång tid för ett byte.

Som så ofta blir blindtestet mer en (åter-)upptäckt av egenheten vi har att lura oss själva, än ett test av utrustningen i sig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-19 17:21

Almen skrev:Det är starkt att ställa upp på ett blindtest så offentligt! Heder till "Mike".

Men om det var så att "There was, being generous, about one minute of a wait between changing cables" så känns det som att man inte skall dra så stora växlar på testet. För mig är det alldeles för lång tid för ett byte.

Som så ofta blir blindtestet mer en (åter-)upptäckt av egenheten vi har att lura oss själva, än ett test av utrustningen i sig.

Läser man HiFi-blaskornas recensioner så är ju skillnaderna stora eller mycket stora. En minuts väntan kan ju inte vara några problem när dom (recensenterna) kan komma ihåg karratären hos en kabel flera månader efteråt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-19 17:29

Max_Headroom skrev:Läser man HiFi-blaskornas recensioner så är ju skillnaderna stora eller mycket stora. En minuts väntan kan ju inte vara några problem när dom (recensenterna) kan komma ihåg karratären hos en kabel flera månader efteråt.
Nä, men att det kan vara stora skillnader på kablar kan ju inte uteslutas. Det går ju att förstöra signalen hur mycket som helst i en kabel om man lägger manken till.

Jag kommenterade enbart just det här testet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-19 18:08

Så sant, och man tog även upp det i tråden. Men som Max även påpeka, dom påstående som flera, bl a "Mike" själv, säger är ju att det är så stora skillnader att man bör komma ihåg dom efter 1 min. Men det vore helt klart bättre med kortare intervaller. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi