Annars så är det inget fel alls med någon som arbetat som reparatör av elektronik i 40år eller så men om någon påstått detta har jag nog missat det
Moderator: Redaktörer
rhenrics skrev:yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.
Kanske för att han inte har tillgång till kretschema? Vissa tillverkare filar bort komponentbeteckningar delvis pga att de inte vill att icke-auktoriserade jönspellar ska kunna fingra på deras konstruktioner.
Morello skrev:rhenrics skrev:yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.
Kanske för att han inte har tillgång till kretschema? Vissa tillverkare filar bort komponentbeteckningar delvis pga att de inte vill att icke-auktoriserade jönspellar ska kunna fingra på deras konstruktioner.
Seriösa tillverkare säljer servicemanualer till produkterna och håller definitvt inte på med trams som att fila bort beteckningen. Sådant pysslar bara folk med som använder "billiga komponenter" och inte vill att någon ska se det.
Morello skrev:rhenrics skrev:yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.
Seriösa tillverkare säljer servicemanualer till produkterna och håller definitvt inte på med trams som att fila bort beteckningen. Sådant pysslar bara folk med som använder "billiga komponenter" och inte vill att någon ska se det.
rhenrics skrev:Kanske ett förtydligande är på plats: jag har alls inget emot att folk reparerar trasiga apparater. De behöver inte vara auktoriserade, certifierade eller ens ha ett diplom på väggen, för att det ska vara ok
Vad jag hela tiden diskuterat är andrahandsvärdet och hur det påverkas, när man gör ingrepp i en apparat. Om någon varit inne och roddat i en apparat, för att reparera den, så har det påverkan på andrahandsvärdet. Hur mycket beror självklart på vem som varit inne och roddat.
Det är min fasta övertygelse att en annons enligt:
"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, bortsett från att min kusin reparerat den för något år sen."
inte på långt när är lika attraktiv som:
"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, bortsett från att den varit inne på reparation hos tillverkaren för något år sen."
för att inte tala om:
"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, och har fungerat klanderfritt under de år jag haft den."
Jag vågar nästan påstå att flertalet som köper beghifi resonerar likadant. Alternativ 1 måste anses ha ett lägre marknadsvärde än alternativ 3 eller 2. Kalla det sunt förnuft, psykologisk effekt eller något annat, men så är det tror jag.
Återigen, att reparera hifiapparater är helt ok, fine and dandy, så länge man upplyser om apparatens fullständiga historik.
Kaffekoppen skrev:Rätt duktigt att klämma ut fem sidor om det här, men så är vi kanonbra på att hitta stickspår
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster