Är du för eller emot beghandel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Gillar du beghandel?

ja
96
96%
nej
4
4%

Antal röster : 100

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-11-20 13:13

I mitt fall fick jag tom hjälp av konstruktören och det är ju inte pjåkigt det. Det är väl rätt få hifimärken som man kan erbjudas en sådan service? :wink:

Annars så är det inget fel alls med någon som arbetat som reparatör av elektronik i 40år eller så men om någon påstått detta har jag nog missat det :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-20 13:32

rhenrics skrev:
yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.

Kanske för att han inte har tillgång till kretschema? Vissa tillverkare filar bort komponentbeteckningar delvis pga att de inte vill att icke-auktoriserade jönspellar ska kunna fingra på deras konstruktioner.

Seriösa tillverkare säljer servicemanualer till produkterna och håller definitvt inte på med trams som att fila bort beteckningen. Sådant pysslar bara folk med som använder "billiga komponenter" och inte vill att någon ska se det.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-20 13:33

Morello skrev:
rhenrics skrev:
yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.

Kanske för att han inte har tillgång till kretschema? Vissa tillverkare filar bort komponentbeteckningar delvis pga att de inte vill att icke-auktoriserade jönspellar ska kunna fingra på deras konstruktioner.

Seriösa tillverkare säljer servicemanualer till produkterna och håller definitvt inte på med trams som att fila bort beteckningen. Sådant pysslar bara folk med som använder "billiga komponenter" och inte vill att någon ska se det.

Bullseye! :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-20 13:55

Morello skrev:
rhenrics skrev:

Absolut, men det hjälper ju föga när och om så är fallet med just den apparat man råkar äga.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-20 14:15

Fördelen med en beghandlare är ju bytesrätten. Den kan du inte nyttja om du köper privat. Om du köper en apparat och är någolunda tekniskt bevandrad kan du se rätt snabbt om någon varit och rotat i apparaten varpå du har rätt att lämnta tillbaka eller byta ut den. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-20 14:50

I går kväll krängde jag på en drivrem som glidit av i min gamla rullbandare. Kretsschema och servicemanual köpte jag när jag skaffade bandaren för över 20 år sedan för att jag behövde fixa några saker. Nu funkar den tillsvidare, men remmen borde egentligen bytas (nytt set 340 kr hos Svalander, dyrt för några gummisnoddar). Jag klarade detta trots att jag är jöns-pelle och uppfinnarjocke. Och Pingvin. Och Civilingenjör. Å andra sidan planerar jag inte att sälja apparaten till någon annan.

Jag får en känsla av att många tycker det är ok att "modda" och "repa" själv, men att andra ska hålla fingrarna borta.

Ett eget exempel på en garantireparation är min förbannade digitalbox med hårddisk (ok inte hifi, men en del i en hemmabio så i gränslandet iaf). Pixmania som sålde den till mig ska ha sex veckor på sig att laga den och jag ligger ute med returportot (8 mån gammal, garanti kvar). Jag ger inte mycket för sådan service, och jag har nu kontaktat Konsument Europa som kommer att backa upp mig att häva köpet om Pixmania inte repararat efter efter två veckor och hjälpa mig att få pengarna tillbaka inonm ytterligare en vecka. Jag skulle gladeligen lämna in boxen till närmsta källarfirma som kunde laga den på två dagar, och få ersättning av Pixmania, men det är inte så de jobbar. Pixmania kanske är ett lågvattenmärke, men det finns fler som säljer över nätet som har liknande tröga serviceprocesser.

Edit: stavfel

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-20 15:17

Kanske ett förtydligande är på plats: jag har alls inget emot att folk reparerar trasiga apparater. De behöver inte vara auktoriserade, certifierade eller ens ha ett diplom på väggen, för att det ska vara ok

Vad jag hela tiden diskuterat är andrahandsvärdet och hur det påverkas, när man gör ingrepp i en apparat. Om någon varit inne och roddat i en apparat, för att reparera den, så har det påverkan på andrahandsvärdet. Hur mycket beror självklart på vem som varit inne och roddat.

Det är min fasta övertygelse att en annons enligt:

"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, bortsett från att min kusin reparerat den för något år sen."

inte på långt när är lika attraktiv som:

"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, bortsett från att den varit inne på reparation hos tillverkaren för något år sen."

för att inte tala om:

"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, och har fungerat klanderfritt under de år jag haft den."

Jag vågar nästan påstå att flertalet som köper beghifi resonerar likadant. Alternativ 1 måste anses ha ett lägre marknadsvärde än alternativ 3 eller 2. Kalla det sunt förnuft, psykologisk effekt eller något annat, men så är det tror jag.

Återigen, att reparera hifiapparater är helt ok, fine and dandy, så länge man upplyser om apparatens fullständiga historik.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-20 15:28

Jag håller i princip med dig rhenrics.

Problemet kan vara att säljaren inte upplyser köparen om historiken, dvs alt 1 eller alt 2 framstår som alt 3, om inte köparen frågar explicit, eller om säljaren ljuger, eller kanske inte känner till hela historiken. Det går ju alltid att öppna locket och se om det finns några uppenbara "ful-lagningar".

Gäller det bandspelare eller skivspelare tycker jag att det höjer andrahandsvärdet att remmar är bytta, tonhuvud avmagnetiserat/rengjort eller annan liknande service.

Jag läser i många hifiannonser "genomgången av tillverkaren". Är det en omskrivning för en reparation, eller bara den hälsocheck det ser ut att vara?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-20 21:50

rhenrics skrev:Kanske ett förtydligande är på plats: jag har alls inget emot att folk reparerar trasiga apparater. De behöver inte vara auktoriserade, certifierade eller ens ha ett diplom på väggen, för att det ska vara ok

Vad jag hela tiden diskuterat är andrahandsvärdet och hur det påverkas, när man gör ingrepp i en apparat. Om någon varit inne och roddat i en apparat, för att reparera den, så har det påverkan på andrahandsvärdet. Hur mycket beror självklart på vem som varit inne och roddat.

Det är min fasta övertygelse att en annons enligt:

"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, bortsett från att min kusin reparerat den för något år sen."

inte på långt när är lika attraktiv som:

"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, bortsett från att den varit inne på reparation hos tillverkaren för något år sen."

för att inte tala om:

"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, och har fungerat klanderfritt under de år jag haft den."

Jag vågar nästan påstå att flertalet som köper beghifi resonerar likadant. Alternativ 1 måste anses ha ett lägre marknadsvärde än alternativ 3 eller 2. Kalla det sunt förnuft, psykologisk effekt eller något annat, men så är det tror jag.

Återigen, att reparera hifiapparater är helt ok, fine and dandy, så länge man upplyser om apparatens fullständiga historik.

Måste det vara så?

Jag menar en nyservad och repad apparat torde väl kunna vara mer attraktiv än en som är "slut". Kunde tänka mig cd med ny laser. Högtalare som är omkantade. Muduluppbyggda förstärkare med utbytesmoduer på stegsidan. Men viss ligger det något i att ett repat steg med utbytta komponenter gör att man drar åt sig öronen. Borde inte vara så med är så.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-21 00:44

Rätt duktigt att klämma ut fem sidor om det här, men så är vi kanonbra på att hitta stickspår :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-21 00:45

Kaffekoppen skrev:Rätt duktigt att klämma ut fem sidor om det här, men så är vi kanonbra på att hitta stickspår :)

Det finns väl inget forum i hela världen som kan dra iväg som faktiskt. :lol:

hifiguru@spray.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi