Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Titeln syftar på en mirakeltrasa TV-reklamen tjatar om; en tygsnutt man slänger i tvättmaskinen och som suger åt sig färg som kulörta kläder fäller. Men hur suger den åt sig färgen? Kan den dra ut färg ur vita plagg? Och om den kan det, drar den då inte ut färg ur kulörta och bleker dessa??
Tråden handlar om förhållningssätt till prylar (det som skeptikerna kallar ormolja) som rimligen inte kan ge den verkan de uppges ha, eller där verkningssättet strider mot alla kända naturlagar.
Hur ska man förhålla sig till en apparat vars funktion bryter mot energiprincipen eller termodynamikes huvudsatser? Ska man över huvud taget ägna tid/energi åt att recensera den eller testa den på något sätt?
I ett annat forum försökte jag med flera argumentera mot en besynnerlig burk som skulle ha vissa positiva effekter, och ett av vår argument var att producenten/agenten INTE kom med en förklaringsmodell, att det man löst förde fram antydde att prylen fungerade klart i strid med naturlagarna, eller skulle ha mikrominimal effekt.
Motargumenten var i huvudsak två:
- Vi kunde inte bevisa icke-existensen av utlovad funktion. Alltså kunde den mycket väl fungera. (Bevisbördeargument
- Entusiasterna kunde faktiskt höra skillnader med/utan prylen; alltså fungerar den som furutsagts, eftersom det hördes skillnad.
Tillägger för att inte göra detta till en häxjakt, att även om jag osökt kan komma att tänka på ett antal produkter handlar det inte om en enskild produkt utan förhållningssättet till produkter som anges ha en speciell effekt ellerverkningssätt som antingen är ytterst marginell eller står i strid med naturen.
OCH jag avser enbart HiFi-prylar, därför lät jag tråden landa här.
Jag avser heller inte ett smutskastande av allehanda besynnerliga mackapärer, utan en efterlyser åsikter och idéer mer generellt.
soundbrigade skrev:Jag avser heller inte ett smutskastande av allehanda besynnerliga mackapärer, ...
soundbrigade skrev:
SKULLE NI kunna ens tänka er att "lyssna" på en slik pryl ÄVEN om den modell/förklaring som presenterades gjorde stort våld på naturvetenskapen?
pingvinen skrev:Soundbrigade, suger trasan åt sig färgat ljud?
I så fall köper jag en genast.
Den hade jag som utgångspunkt av två skäl: den kördes i blandtvätt (kulör/vittvätt) för att suga åt sig färger så vittvätten inte färgades) och inledningsorden "Vetenskaplig Formula".BengtO skrev:Vad pratar vi om för trasa, måste ha missat helt? Har iofs bara 4-5 tv-kanaler..förutom joost då
enJohn skrev:*Edit* Pholam, det är ju inte givet att man vet exakt hur man ska göra för att nå sina mål, eller för den skull ens vet exakt vilka preferenser man har (trots att man kanske tror det). Att undersöka saker, lära sig mera om dem, behöver inte vara motsatt själva upplevelsen, eller ens påverka denna.
enJohn skrev:Jag själv behöver hjälp med att tolka specar. Ska jag lita på försäljaren, eller dig?
/en john
soundbrigade skrev:Skulle vi köpa att en plyschtärning i bilen ökar motoreffekten eller kurvtagningsförmåga. Att lättmetallfäljar minskar vägbuller i kupén?
ÄR VI KRITISKA?
Det där är intressant. Det tyder ju ändå på att alla har sin bullshitgräns.Läste en tråd som ERSpapperspojken startat i Euphonia. Han undrade om man kunde använda en blomkruka som jord. Det vra en del som gav sig på honom för att han raljerade men samtidigt var det ingen inne i forumet som var kritiska till en magisk dosa som sades göra samma sak.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 24 gäster