Bekväm inspelning från radio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Bekväm inspelning från radio

Inläggav Julle_Jansson » 2004-07-20 14:29

Yo!

Min far lyssnar mycket på radio och skulle vilja banda in program med någon form av timer. Finns det någon trevlig inspelningsapparat (typ minidisk eller någonting) som man enkelt kan spela in med med timer (och som är lättanvänd. Far är inte så teknisk av sig...)?

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-07-20 17:07

Bild + Bild = 8)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-20 20:20

Man kan ju t.o.m. tänka sig att använda sig av en vanlig video med radion är inkopplad på videonsauxingång. Jag har spelat in på en hifivideo med Lp-hastigheten och det fungerar utmärkt. Problem blir när man vill spela in från två olika radiokanaler.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-07-21 01:19

Hmmm, jo, det skulle ju vara en lösning. Men timerfunktionen är alltså ingenting som är vanligt hos minidiskspelare?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-21 20:14

"Men timerfunktionen är alltså ingenting som är vanligt hos minidiskspelare?"

Märkligt nog så finns det inte någon som har timerfunktion på annat en videon. Radio verkar inte finnas....men det borde finnas en MD-spelare med inbyggd tuner(FM/DAB) och timer där man också kan ställa in vilka kanal man vill spela in under en viss tidsperiod. Det här är ju väldigt intressant nu när Sony har kommit med sin HDMD där man kan välja vilken kvalitetsnivå man önskar och därmed kan man ju öka inspelningtiden.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2004-07-21 23:30

Hitta en s.k. "HiFi"-video där timerinspelningen grejar att ta ljud från SCART-kontakten. Med digitalTV-boxar lite överallt borde de flesta klara det. Ljudet är o.k. (bättre än radio-ljud åtminstone) och du får ju långa inspelningstider per band.

Alternativt en DVD-recorder.

I båda fallen gäller det att hitta en som farsgubben trivs med att ställa in.

Har du en gammal laptop över finns det inspelningsprogramvaror som kan ställas in på tid. Jag känner inte till PC så noga men för Mac finns Amadeus II som (om jag minns rätt) har timerinspelning. Fast hur kul är det att stöka med en dator för den här typen av funktion ...

Återgå till Generellt om hifi