Det blev fel. "Generellt om hifi" vore onekligen en bättre plats.
Jag känner till fenomenet, men har aldrig riktigt tyckt mig erfara det så konkret och uppenbart som nu. Öhman, som har myntat begreppet hörselbländning, säger apropå detta i en intervju: "I en överaktiv akustik, till exempel ett vanligt modernt vardagsrum med hårt parkettgolv och alldeles för lite textilier och andra dämpande ytor, blir hörseln ofta svårt bländad. Speciellt om rummet är litet också. De kvardröjande ljuden i rummet maskerar de inspelade. Man förlorar då massor av delikat information från inspelningen" http://www.sonicdesign.se/oeint9.html Han beskriver mitt nuvarande rum ganska precis, fast mitt är inte så litet.
Jag har ett par högtalare hemma för provlyssning och upplever nu detta fenomen för första gången väldigt påtagligt. Danny Boy av Rufus Wainwright är en låt jag har lyssnat på sanslöst många gånger, med olika högtalare, i olika rum och i olika hörlurar. Jag känner till låten rätt bra. Ungefär 1.15 in i låten börjar trumpeter spela, tillbakahållna och diskreta, men fullt hörbara. Några sekunder senare blir en numera ensam trumpet väldigt tydlig. Och väldigt söt, för övrigt. Detta hör jag inte alls nu, i dessa högtalare, i mitt rum, med just den här placeringen! Lyssnar jag riktigt koncentrerat kan jag ana trumpeten, men inte tillräckligt tydligt för att vara säker på att jag helt enkelt inte bara föreställer mig den..
Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här. Jag tror att jag vill ha sagt att jag inte trodde att hörselbländning kunde vara så total, dvs att vissa ljud inte bara hörs tystare, utan att de faktiskt försvinner helt och hållet (såtillvida att man inte hör dom). Eller jo, total trodde jag kanske att bländningen säkert kunde vara, men jag har mig veterligen aldrig så uppenbart och drastiskt konfronterats med fenomenet.
Jag blev förbannad och nyfiken – en kittlande kombination, för övrigt – och bar in allt möjligt i rummet. Upp med grejer på väggarna, madrass mot väggen, täcke på golvet, kuddar mot fönstrena, tyger överallt etc. Nu kunde jag höra trumpeten! Visserligen fortfarande inte speciellt tydligt, men jag kunde i alla fall höra den.
Det här var en intressant erfarenhet.
Edit: Stavning