Har du spelat sönder någonting någon gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-05 18:43

2 stycken philips ad-160 diskanter jag jag brännt upp samt 2 stycken 8" -70 tals philips basar, och 2 stycken 12" -70 tals philipsbasar (jo jag gillar att elda upp philips element verkar det som) sen har 2 stycken 15" basar av okänt fabrikat dött när vi hade dom kopplade till ett gammalt 70-tals hagström slutsteg som var kraftigare än vi trodde =P

Inga förstärkare har jag lyckats ta kol på ännu dock...

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-03-05 20:53

Jag har lyckats spela sönder en förstärkare :oops: När jag var 14 och slängde på 17 högtalare av olika laster. Har i efterhand räknat fram att jag belastade den stackars stärkaren med ca 0,4 ohm... dess pina varade dock inte länge... den gav upp i ett rökmoln efter ca 5 sek.... :oops: :oops: :oops:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-05 20:55

Ett experiment som jag skulle vilja göra om är att spela en långsamt ökande ljudstyrka på ett element tills det går sönder. Under tiden loggar man ström och spänning (och fasvinkel) till elementet och kan sedan beräkna vid vilken effekt det brann upp och hur varm talspolen var (på ett ungefär) via resistansen.

Jag gjorde det där en gång, men kommer inte riktigt ihåg resultatet. :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

manw

Inläggav manw » 2007-03-05 23:01

Näe, har faktiskt aldrig lyckats spela sönder nån ljudanläggning själv.

När jag bodde i studentrum så försökte jag nog. Hade ett par SEAS högtalare, med baselement specade till 70W och en stärkare på 2 x 150W, och skitkul var det att ånga på så att det syntes på belysningen i rummet när basatckerna kom. Var väldigt beredd på att konerna skulle sticka allvärledens väg, men de högtalarna spelar än i dag i ett rum i huset på landet.

För ett par år sedan brände jag kopplingen på motorcykeln, när jag skulle köra en såndär krypkörningsbana på SMC "avrostningsdag" :? , men bytte lamellerna själv till och med.

Men en gammal anekdot kring det hela, var att när jag var i 20 årsåldern så hade vi haft nyårsfest hos några polare. Jag vaknade av att en kille satte sig upp på moronen (det låg och sov folk över hela golvet) och sa - Ååååhhh, mina högtalare är trasiga, så gick han och hämtade en pilsner hävde den och somnade om :lol: .

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-06 05:26

Skall bli kul att åka till Oslo om några år när de byggt operan färdigt...

nä det vill du inte den ser för djäklig ut
bompengarna i oslo går ju till att finansiera skiten
vem vill se opera?den kommer bara att bli en utgift för norges skattebetalare
men det är ju en scen där så de kan väl bygga om till stripklubb :cry:
all form av kultur ska betalas av användarna alt annat är stöld
stefan och crister belastade inte stadskassan folk kom ändå
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2007-03-06 08:12

Jag lyckades bränna ett par diskanter en gång på ett par gamla Jamo (tonårshögtalare med dubbla åttor som inte lät varken mycket eller bra). Jag spelade en testskiva och en låt bestod av ökande frekvenser, alltså den började med kanske 1 kHz, följt av 2 kHz osv. När jag var uppe i kanske 16kHz upptäckte jag att jag inte hörde nåt längre varpå jag höjde rätt kraftigt. Jag satt framme vid förstärkaren som inte hade nån fjärr och tyckte att jag började höra ett fräsande ljud. Jag tittade upp mot ena högtalaren och såg ett sött litet rökmoln stiga från den. Exakt samma sak uppenbarade sig från den andra... Det var dock inga problem, nya diskanter som inte behövde nåt filter kunde man ju köpa från Ljudia. Således inhandlades ett par Motorola-horn och ett par 15 ohms motstånd och allt var frid och fröjd igen.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-03-06 08:29

Nej.

Däremot har jag haft sönder saker i min iver att se hur det ser ut inuti.

JohanR

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-03-06 10:41

Kaffekoppen skrev:Det är illa nog att det fanns kameror på plats :)

Luktar svensexa lång väg. Är gratulationer på sin plats kanske?

/Bosse

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Har du spelat sönder någonting någon gång?

Inläggav majjen04 » 2007-03-06 16:00

NNord skrev:Har du spelat sönder någonting någon gång?
Spelat sönder, eller fått nått spektakulärt att hända..

:lol: :lol:

Hej NNord!

F/E testade en Krell Kav 400IX med IÖ mfa. Usch vad dem brann!
Kondingarna i slutsteget gick bokstavligen upp i rök. :oops:
Det är farligt att testa, bättre att lyssna.
Mvh
Kenth

Raukman

Inläggav Raukman » 2007-03-07 11:37

2 st pyramid 10" basar, specade till 120w max. satte dom i en sluten låda, kopplade in dom till ett lab 4000, värmde upp dom på 600w och sedan vred vi på till nästan klipp!!!! 4 basdunk höll dom för, för övrigt så lät dunken som en hammare som slog i magneten. sedan rykte det ur alla hål, och talspolen satt fast. Plockade sedan isär dom och inspekterade, och spolen var verkligen svart...

Det som är kul med såna gamla dåliga element, är att magneten är så klen så dom bottnar inte, man kan mata mycket effekt till dom...

//Peder

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-03-07 21:47

Runt 1977 när jag var 10 år, så seriekopplade jag säker 10-12 högtalare från en Luxor eller om det var Scandic.

Ni vet en sån där med skivspelare på ena sidan och allt i ett.
Tyckte det lätt bättre och bättre ju mer högtalare jag kopplade in, men uuuuuuj vad den lukta bränt & rök när den smälte.

Sedan för 3 år sedan på en hifi-träff hos mig, så matade vi på med duktigt med effekt i ett par hembyggda SA-bandelement, dom lyste grönt ett tag......men vi hann sänka och rädda dom ( tror jag 8O )

mvh john
Power need Power

Poe

Inläggav Poe » 2007-03-12 17:11

Ja, ena baselementet på en B&W DM 600i för ett antal år sedan. Kopplade i min dumdristiga iver in stereon som ljudförmedlare när jag spelade Quake II :oops: . Det var tydligen spolen som fick en mekanisk defekt när den bottnade till ljudet av en granat som exploderade i min närhet... :twisted:

Användarvisningsbild
mosuck

Inläggav mosuck » 2007-11-23 16:14

IngOehman skrev:
LarsR skrev:Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor! 8O

Aj tusan, det hade jag ju glömt, men jag konstruerade alltså en ljudkanon med syftet att i grunden till Norges (Oslos) nya operahus prägla in en krater i betongen. Det hela gjordes på uppdrag av ett par konstnärer (Linus och Ludvig) som hittat på själva idén.

Apparaten (ljudkanonen) fraktades till norge när det började närma sig grundstenläggningen.

Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi. Så avfyrandet av ljudkanonen behvde ske med viss försiktighet. Jag var kvar i Sverige dagarna före dagen D, när provspelningen gjordes, och då brann elementet upp! (Effektförstärkaren som användes var kapabel till sisådär 1,2 kW, vilket är rätt mycket under någon halv minut in i ett 15"-element)...

Jag skickade därför från Sverige två nya basar med il-flyg till Oslo, själv tog jag tåget för att anlända i lagom tid dagen D, till den skarpa inpräglingen.

När jag tills sist med små tidsmarginaler (12 minuter) anländer Oslo centralstation får jag veta att de lyckats bränna ett baselement till! :?

Det tredje och sista elementet höll dock för den skarpa spelningen...

Succen var ett faktum, kratern blev fin, och jag fick efteråt träffa det mycket trevliga Norska kungaparet. :P

Fortfarande har jag inte fått betalt dock, för de två extra baselementen (34 000:-) som gick åt till projektet. Känns lite snopet...

Har en extra plan på kul grej att göra med operahuset dock. För att piffa upp kratern ytterligare. Denna gång handlar det inte om extremt låga frekvenser dock, utan om motsatsen...

Haha jag hörde om detta av Ludvig för bara några dagar sedan så jag tyckte det lät helflippat;) Ludvig citerade ''när man stod framför den kändes det att det inte var bra att stå där'' hehe. Ludvig är en gammal bekant till min mamma och jag kunde inte låta bli att söka efter det på nätet. Hörde för övrigt oxå att du hade konstruerat ett par bio högtalare som ''fick det att fladdra i byxbenen'' hehe. lyckat till vid fortsatt högtalar utveckling:)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi