Häftigt. Men jag upplever en underlig effekt när han går runt mig medsols och skakar tändsticksasken - när han är framför mig och precis har passerat ungefär mitt högra ögonbryn så upplever jag ljudet ett kort ögonblick istället från min högra,
bakre sida, innan det låter normalt igen (dvs innan han fortsätter gå medsols framför mig, från strax till höger om mitt högra ögonbryn). Hm.
BertilAlving>> Jag har också HD650. Jag upplever att han går framför mig även i berber, men inte lika tydligt som när han går runt mig och skakar sin tändsticksask.
(OT: För övrigt är spatial information inget jag tycker är speciellt viktigt när jag lyssnar på musik. När jag lyssnar på musik återgiven i stereon strävar jag inte just i det avseendet efter en korrekt återgiven ursprungsmusikhändelse. Tvärtom kan jag till och med ibland tycka att - tydligt differentierad - spatial information kan störa min musikupplevelse (som för mig alltså har väldigt lite att göra med ljudens inbördes rumsliga ursprung). Många verkar tycka att spatial information tydligt återgiven inte bara är något som är en självklart viktig parameter i bedömningen av graden av trohet i en återgivning av en musikalisk ursprungshändelse - något jag knappast säger emot - men också att det är en viktig aspekt av själva
musikupplevelsen. Det är ju helt upp till var och en - jag lägger ingen som helst värdering i det - men jag kan inte känna igen mig i det där. Jag skiter i om basisten stod snett bakom och till höger om gitarristen eller tvärtom. För mig hade dom gärna fått repa upp rumstidväven och låta musiken vibrera direkt i mina sinnen. Doften av siffran "blå" spelad baklänges är inte mer meh än "till höger om vänster".

Nåja, jag menar inte att den kroppsliga musikupplevelsen bara är en transportsträcka till den abstrakta. Jag har bara inte det där taktila förhållningssättet till just spatial information när jag lyssnar på musik.)
Edit: Stavning