Dumt med sub till högtalare: 30-40.000 Hz?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mike34

Inläggav mike34 » 2007-11-23 14:19

Wolfie skrev:Hmmm.. förmodligen är det så att DAC:arna överstyrs.
Kör ju ALDRIG med dynamisk kompression påslagen.

Nej det gör inte jag heller, men det får man per tvång i alla fall.
Dynamiken blir den samma som kodning för RF modulation om jag minns rätt. Tre lägen, varav det värsta blir aktivt om man kör fantomcenter. Det ska finnas recievrar som kan stänga av detta.
Även om min reciever säger NO compression bland de tre val som finns så är den värsta comprimeringen ändå aktiv i no center config.

Klart att man kan bränna massa pengar på en center. Men jag kan nog lätt påstå att för de 300 kronor jag la så fick jag ganska mycket mer dynamik/ljud bara genom att bli av med dynamiksabbotaget.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-11-26 20:50

Hm, det här låter ju jättekonstigt.

Jag kör utan center, och tycker det är stort dynamiskt omfång när jag ser på film. Har en Denon 3805.

När jag själv går in och aktiverar kompression kan jag välja mellan low, medium och high, och jag märker direkt stor skillnad bara jag tar low där. High är superkomprimerat.

Så jag kan ju inte säga att jag märkt av att min reciever skulle bete sig så som tidigare nämnts.

mike34

Inläggav mike34 » 2007-11-26 21:26

Kompressionen gäller inte DTS inspelningarna. Bara dolbydigital.
Är du säker på att den starkaste komprimeringen inte är aktiv vid fantom och dd ljud ?
Experimenterade med det när jag fick centerhögtalare. Med 5.1 konfiguration och high kompression fick jag samma platta ljud på ett demospår som jag testade med, som utan kompression och fantomcenter. (kompressionen fortfarande närvarande fast "av" i menyn)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Föregående

Återgå till Generellt om hifi