Nån som mätt och kan förklara upplevda skillnader?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-22 13:54

Nattlorden skrev:Tror ordet som användes var voicing.

Om jag inte minns helt fel använder musikinstrumenttillverkare den termen för "sista handen" när de tillverkar instrument. Georg Bolin kallade det "intonering" tror jag när han karvade lite på gitarrlockens insida, innan han släppte ifrån sig instrumenten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-07-22 14:06

Harryup skrev:markih:
Nej inte om djup inte skall finnas med.

Men en japansk CD /DVD som låter klent, trist, platt och för ljus men klar och tydlig på allt vill man ju definitivt inte ha.

Om man i ena inlägget i en tråd diskuterar vid vilka distorsionsnivåer saker är hörbara på mätsignaler, för att i nästa konstatera att det finns skillnader på oinspelade kontra inspelade maskiner som följaktningen borde mäta lika (eller?).
Så var finns konsekvensen?
Mäter man en sak och hör en helt annan?
Och finns det någon chans att i förväg se på kombinationer av mätdata (viktade kanske) hur en grej kommer att låta? Tror inte det.
Om mina högtalare försvinner i stereobilden med en CD men jag hör var dom står med nästa och båda mäter i publicerade data lägre distorsionssiffror än vad som är hörbart. Vad är det för skillnad jag hör då?

Intressant och välforumulerade frågor. Många skulle vilja veta detta...

Ang att ena cdspelaren (skulle man skriva, inte bara cd!) levererar bas kan bero på många grejjer. Det kan vara brusgolv eller på annat sätt generellt renare återgivning med bättre dynamik.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-22 14:50

Harryup,

att mäta upp hur en apparat låter blir ganska svårt då jag lästa rätt många inlägg där olika personer har helt motsatt subjektiv uppfattning om hur en pryl låter. Om man ska komma fram till en mätmetod som beskriver en pryls karaktär måste man jämföra med en referens och göra objektiva lyssningstester. Objektiva lyssningstester brukar lysa med sin frånvaro av ena eller andra anledningen, därav är din fråga ganska svår att besvara men intressant. Att göra det är nog inga större problem, men det kräver som sagt att alla är överens om testproceduren. Detta har debatterats till leda så jag säger inte mer om detta.

T

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Nån som mätt och kan förklara upplevda skillnader?

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-22 17:15

Nu kommer några tänkbara mätbara anledningar till frågorna. Det är inte bergfast att det är så, bara att jag har ibland varit med om sådana effekter. Det kan alltså vara annat som också ger liknande effekter.

Harryup skrev:När man jämför typ CD-spelare där den elektriska skillnaden är liten och där rummet inte har någon påverkan;

Hur kan man i en mätning se att en spelare har mera "driv" i ljudet?

Ibland har jag mätt på digitalutgångar att klckfrekvensen överststigit korrket samplingsfrekvens med någon procent. Värsta exemplet var en bärbar CD-spelare som mätte... ja vad var det nu gen? Jag har glömt bort det! Men det var mer än 1% för snabbt i alla fall. Sådant kan orsaka en tempoökning av musiken vilket kan uppfattas som mer "driv".

Hur kan man se att en spelare går upplevt djupare i basen?
Typ en spelare får soffan att vibrera men inte en annan.

Ofta skiljer utnivån en hel del mellan olika spelare. Man måste alltså kompensera för detta vid jämförelser mellan två olika spelare. Det finns också en annan lätt uppmätbar anledning, och den är att det normalt finns ett högpassfilter på utgången. Om den gränsfrekvensen är 3 á 4 Hz så ger det hörbara effekter förutsatt att:

1. musikmaterialet innehåller mycket lågfrekvens.
2. man spelar extremt starkt
3. och att högtalarsystemet klarar av att återge extremt starkt vid låga frekvenser.

Punkt nr 3 brukar göra att det är få anläggningar som klarar att kunna användas för dylika lyssningstest.

Anledningen att det är hörbart är att ett sådant filter ger en pytteliten avrullning även vid 20 hz och uppåt. Tänk på att vid gränsfrekvensen så är nivån 3 dB ned. Likaså är det inte ovanligt att infraljud kan åstadkomma dörrskrammel (och soffvibration!) på helt olika sätt eftersom skrammel brukar bete sig olinjärt.

Man kan som tumregel säga att ett högpassfilter på c:a 0,3 Hz inte ger hörbara effekter (jämfört med utan högpassfilter alltså).

Hur kan man se att stereobilden verkar ha mera höjd? Djup? Bredd utanför högtalarna?

Detta är väldigt programmaterialberoende, liksom högtalar- och rumsakustiskt beroende. Det vågar jag inte gissa något på! (möjligtvis fasfel och annat, liksom dåligt implementerade digital- och analogfilter (ganska vanligt förekommande faktiskt) Kan ge en känsla av "vackert" och "insmickrande" "rymligt" ljud som dock i längden är tröttsamt.

Mindre hård?

* Tänkbart att frekvensgången är en smula dämpad i övre frekvensregistret (inte ovanligt).
* Likaså tänkbart att distorsionen är lägre (nu förutsätter jag att du jämför mellan två olika spelare och lyssnar subjektivt)
* Mycket vanligt också med dynamiska effekter som dock är mycket svårmätbara. Det är transienter som inte kan återges invändningsfritt. Det brukar ge ett ljud som är lite "trött" och skulle kunna sägas med annat ord vara "mindre hårt".
* Jitter

Mindre ljus?

Aha, ungefär samma ord som ovan! Ok då, "mindre ljus" kan vi säga har mer med frekvensgången att göra, och "mindre hård" har mer mer distorsion, dynamisk linjäritet och jitter.

Det är mycket vanligt att de flesta audiofiler tycker bättre om ljudet när det är "mindre hårt" om de t.ex jämför mellan två olika apparater. Det kan vara farligt att dra förhastade slutsatsen att den "mindre hårda" är den bästa, eftersom det är extremt vanligt att det är själva musikmaterialet man lyssnat på som är boven i dramat. Många skivor låter "hårt" i onödan då de är taskigt producerade. Tar man då en skiva med superljud till den spelare som låter "mindre hårt", kan det istället bli så att det låter dåligt med "ett inbäddad ljud" som följd. Och det kanske man inte heller var ute efter. I förekommande fall med skivor som låter illa, kan det istället vara en poäng att ha en tonkontroll* på förstärkaren så att man kan sänka diskanten en lite smula.

* Ni vet sådan där rattar som fanns förut på alla förstärkare men som nu är bortrationaliserade på alla "finihifi"-apparater (utom Accuphase) men som konstigt nog finns på nästan alla förstärkare i lite lägre prisklasser!

Vill inte ha svar typ, dessa skillnader är hjärnspöken, eller spelar ingen roll. Sen vilken som är det rätta kan ju vara svårt/omöjligt att veta men olika låter det ju.

Så hur gör man?

Något i den stilen, typ.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-07-23 10:58

Det där med CD-spelare som spelar för fort har jag också upplevt. Min gamla Phillips CD500 spelade konsekvent snabbare än en HK jag hade hemma på test. Jag hade kopplat de olika spelarna till olika ingångar, satte igång två exemplar av samma skiva och växlade sedan mellan ingångarna. Jag hade först svårt att tro det, men efter ett tag blev det uppenbart att Phillipsen var snabbare.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-23 14:57

Johan_Lindroos: "Ibland har jag mätt på digitalutgångar att klckfrekvensen överststigit korrket samplingsfrekvens med någon procent."

Är det möjligt? När jag mätt på olika apparater har det handlat om ppm. Det lägsta var +/- 1ppm och det sämsta var -63ppm och det var från en CDR. Min egen CDwalkman låg på +2,4ppm vilket är otroligt bra. Min sämsta CD-spelare som är en Sony CDP 930 har ett värde på -9ppm vilket man får an se vara ett ganska bra värde. Husklockan på jobbet har ett värde på +1ppm.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi