Aktiva monitorer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Aktiva monitorer

Inläggav meanmachine » 2007-11-26 16:38

Min arbetskollega har behov av att skaffa sig nya monitorer med fördel aktiva till sin Yamaha clavinova mosterkeyboard. Han tycker inte att det interna ljudet är tillräckligt samt att han testat att köra cambridge a-500 + Wharfedale diamond 7.2.

Detta var inte gott nog eftersom ljudet inte blommar ut och basen känns tunn. Jag tänkte att vilka kan detta bäst om inte mina vänner på faktiskt.se. Någon typ (säljare) visade han ett subsatsystem som kostade 18papp och jag tyckte detta verakde lite i överkant.

Finns det bågot vettigt och bra för en human peng. Jag tror att problemet med nuvarande konfiguration blir att stegets ingångsimpedans inte harmoniserar med preout och varpå steget inte får klös på högtalarna men kan givetvis ha fel och gärna rättning.

:)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Re: Aktiva monitorer

Inläggav Richard » 2007-11-26 16:46

meanmachine skrev:Min arbetskollega har behov av att skaffa sig nya monitorer med fördel aktiva till sin Yamaha clavinova mosterkeyboard. Han tycker inte att det interna ljudet är tillräckligt samt att han testat att köra cambridge a-500 + Wharfedale diamond 7.2.

Detta var inte gott nog eftersom ljudet inte blommar ut och basen känns tunn. Jag tänkte att vilka kan detta bäst om inte mina vänner på faktiskt.se. Någon typ (säljare) visade han ett subsatsystem som kostade 18papp och jag tyckte detta verakde lite i överkant.

Finns det bågot vettigt och bra för en human peng. Jag tror att problemet med nuvarande konfiguration blir att stegets ingångsimpedans inte harmoniserar med preout och varpå steget inte får klös på högtalarna men kan givetvis ha fel och gärna rättning.

:)

Eftersom jag själv har ett yamaha stagepiano, p-120 med troligen identisk ljudkvalitet kan jag bara säga att den " tunna basen "troligen kommer från pianosamplingarna- det låter bra, men lika bra som ett riktigt piano låter det inte, oavsett hur bra högtalare du har.

Bättre kan det dock säkert bli, genom byte av högtalare, frågan är bara- till vilken kostnad?

Jag tror inte att utgången på yamahapianot är för klen. ( men säkert vet jag ju inte. )

Ett piano kräver mycket effekt, kanske en aktiv Behringermonitor eller genelec vore något om man vill spela realistiskt högt. Om själva pianoklangen blir bättre vet jag ju inte.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-11-26 18:27

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2007-11-26 23:51

Fostex PM2 har en enormt hypad bas, så det torde bli mera av den varan. Rejält mycket mer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-26 23:57

Elektroniska instrument behöver mycket mer kraft och dynamik än vad små studiomonitorer kan ge för att verkligen leva upp. Någon sorts PA-system skulle jag föreslå. Dom där grejorna som Amit kör på tror jag skulle vara finfina.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-27 11:42

paa skrev:Elektroniska instrument behöver mycket mer kraft och dynamik än vad små studiomonitorer kan ge för att verkligen leva upp. Någon sorts PA-system skulle jag föreslå. Dom där grejorna som Amit kör på tror jag skulle vara finfina.

Blir det inte bättre med typ aktiva monitorere då som är anpassade för jobbet.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-11-27 12:10

Kanske RAL?
Stefan Holmgrens trevliga monitorer, finns på Freddans i gbg bl.a.

Återgå till Generellt om hifi