meanmachine skrev:Min arbetskollega har behov av att skaffa sig nya monitorer med fördel aktiva till sin Yamaha clavinova mosterkeyboard. Han tycker inte att det interna ljudet är tillräckligt samt att han testat att köra cambridge a-500 + Wharfedale diamond 7.2.
Detta var inte gott nog eftersom ljudet inte blommar ut och basen känns tunn. Jag tänkte att vilka kan detta bäst om inte mina vänner på faktiskt.se. Någon typ (säljare) visade han ett subsatsystem som kostade 18papp och jag tyckte detta verakde lite i överkant.
Finns det bågot vettigt och bra för en human peng. Jag tror att problemet med nuvarande konfiguration blir att stegets ingångsimpedans inte harmoniserar med preout och varpå steget inte får klös på högtalarna men kan givetvis ha fel och gärna rättning.

Eftersom jag själv har ett yamaha stagepiano, p-120 med troligen identisk ljudkvalitet kan jag bara säga att den " tunna basen "troligen kommer från pianosamplingarna- det låter bra, men lika bra som ett riktigt piano låter det inte, oavsett hur bra högtalare du har.
Bättre kan det dock säkert bli, genom byte av högtalare, frågan är bara- till vilken kostnad?
Jag tror inte att utgången på yamahapianot är för klen. ( men säkert vet jag ju inte. )
Ett piano kräver mycket effekt, kanske en aktiv Behringermonitor eller genelec vore något om man vill spela realistiskt högt. Om själva pianoklangen blir bättre vet jag ju inte.
V. H. Richard.