Xelex-xld300

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

The_logical

Xelex-xld300

Inläggav The_logical » 2004-07-21 21:06

Hej! Någon som vet något om detta slutsteg? Verkar vara någon pa model..
/Lasse

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-07-21 21:49

Det var ett stereo-slutsteg avsett för 19" rackmontage, ca 2x75w om jag inte minns fel. Priset låg väl på en 4-5 tusen tror jag. Inte speciellt välljudande men inte påtagligt dålig heller, hade en hemma ett tag och lekte med den.... Men både en NAD 3020 och en Grandson lät mycket bättre!
Har tyvärr ingen bild på den, å andra sidan är det inte svårt att tänka sig en svart låda i 19" format, ca 9 cm hög och med en strömbrytare på fronten... :-)

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-07-22 10:22

Hej! Jo jag vet hur det ser ut, va mest nyfiken på lysnings intryk,
Ska sälja mitt ordinarje slutsteg och spela på en Xelex där av min fråga,, hadde lite bilder på det men fattar inte hur man lägger in bild. föresten står det 2x125 w på fronten.
//Lasse

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-07-22 22:20

2x125W var vid 4 ohm.... och som sagt, det finns många billiga stärkare som låter mycket bättre. Xelex-steget är konstruerat av en ingenjör (som jag inte minns namnet på just nu, tyvärr) som mätte fram grejorna och sedan inte brydde sig att lyssna. "Mäter det bra så låter det bra" ungefär.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-22 22:51

8O Bengt Ohlsson heter konstruktören och det finns många som borde lära av honom. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-23 13:18

Det bästa man kan lära sig av honom är att det behövs mer än formler för att konstruera en bra ljudande förstärkare. Jag håller med Bill50x. Varning för teknikfixering.
Jag vill passa på att slå ett slag för omotkopplade SE-rörförstärkare. Gärna med en eller några procent THD. Dä' blir musik dä' se'.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-23 13:20

Flint skrev:Jag vill passa på att slå ett slag för omotkopplade SE-rörförstärkare. Gärna med en eller några procent THD. Dä' blir musik dä' se'.

:wink: Tror flint är lite THD-fixerad idag 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-23 14:20

Icke bara idag bäste Herr Morello. THD är som vitaminer. Lagom mängd är nyttigt och håller kroppen i trim. Allsidig musikalisk kost på det och spårämnen och mineraler far med av bara farten. Som att sätta tänderna i en gammal stenkaka. Sen bör man tillse att slutstegets utgångsimpedans icke understiger en (1) ohm. Om man av misstag skulle hamna lägre bytes högtalarsnöret till tunnast möjliga hvarvid transientegenskaperna och imponatorverkan behvaras, ja nästan accentueras. Ev. implementeras en liten dosa, fel en stor dosa ska det va', gärna med kraftiga kylflänsar, på samma snöre innehållande några gamla uttrorkade lyter vilket ytterligare förbättra återgifningen. De uttorkade behöver icke vara inkopplade medelst galvanisk förbindning utan hafva sin verkan till trots. Dessa bilda den sk. lyt- eller lyteseffekten, välkänd och prisad i highendkretsar. De bör dock fästas på något sätt för att icke skramla och på det sättet störa återgifningen vid baseruptioner.
Senast redigerad av Flint 2004-07-23 14:45, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-23 14:24

:lol: Flint är i högform noterar jag. Har det blivit några nya rörpytsar sen sist?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-23 14:30

Nix. Jag har varit helt befriad från lödkolvsfäktande i ett par år men nu verkar intresset ha kommit tillbaka lite. Det är därför jag nosar lite på forumaktiviteter igen för att få inspiration. Jag behöver dialogen och kanske också konflikterna som uppstår när flera tycker och aldrig kan enas om ens definitionerna.
Själv då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-23 14:53

Hmm, ett tag tänkt jag nappa på kroken, Flint. Får man bara undra lite försiktigt varför inte den där smarriga THDn redan finns på skivorna man lyssnar på, om den nu låter så bra?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-23 14:56

Svante skrev:Hmm, ett tag tänkt jag nappa på kroken, Flint. Får man bara undra lite försiktigt varför inte den där smarriga THDn redan finns på skivorna man lyssnar på, om den nu låter så bra?

8O Köp ett pop-fonogram och du har dist (bla. pga. limitering och kompression) så det står härliga till. Naturligtvis är det inte samma typ av dist som i typiska rörpytsar. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-07-23 14:59

Svante skrev:Hmm, ett tag tänkt jag nappa på kroken, Flint. Får man bara undra lite försiktigt varför inte den där smarriga THDn redan finns på skivorna man lyssnar på, om den nu låter så bra?
Tror Flint var en aning(!) ironisk i sitt uttalande om THD faktiskt.se :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-23 15:04

Rydberg skrev:Tror Flint var en aning(!) ironisk i sitt uttalande om THD faktiskt.se :)

Ja, jag anade "fiske". :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-23 15:05

Tjenare Svante
Jag tippar att den redan finns där och ibland i ganska rejäla skopor men det är nog ganska svårt att mäta THD på dynamiska förlopp som musik väl får räknas till. Det där kan du mycket bättre än jag. Du verkar vara en fena på ljud. Har du någon metod att mäta dist i någon form på ett redan inspelat musikstycke? Referensen förvann ju i samma ögonblick som den uppstod.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-23 15:27

Flint skrev:Tjenare Svante
Jag tippar att den redan finns där och ibland i ganska rejäla skopor men det är nog ganska svårt att mäta THD på dynamiska förlopp som musik väl får räknas till. Det där kan du mycket bättre än jag. Du verkar vara en fena på ljud. Har du någon metod att mäta dist i någon form på ett redan inspelat musikstycke? Referensen förvann ju i samma ögonblick som den uppstod.

Njaej, alltså distorsion betyder ju förvrängning, och har originalet en finne på näsan är det ju så det ska vara. Om referensen finns kvar så kan man ju alltid bilda skillnadssignalen, men det är inte säkert att det ger ett hörselmässigt riktigt mått på förvrängningen (allpassfiltret är väl typexempel på det).

Sen tror jag att det där med vikten av dynamiska förlopp är överdriven. En vanlig THD-mätning säger rätt mycket i de flesta, men kanske inte alla fall. Fast bara det faktum att det är svårmätt gör det förstås finare att påstå att man tagit hänsyn till det. Distorsion, i vilken form det nu än är, ska vara ohörbart låg, då är man av med problemet, så enkelt är det. Vill man ha dist däremot så måste den ju upp i hörbara nivåer och då blir det kinkigt vilket typ det är. Fast kräver musiken extra dist, borde väl producenten ha lagt det på skivan (och som Morello säger så görs ju det).

Fast det är ju bara vad jag tycker.

Återgå till Generellt om hifi