Marknadsstorlek

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AntonA

Marknadsstorlek

Inläggav AntonA » 2007-11-27 17:02

Hej, är ny på forumet, men har ett desperat/brådskande behov av lite branschinfo. Tänkte att ni är nog de mest insatta jag kan få tag på… :D

Har blivit tilldelad att skriva en uppsats om audio marknaden i Sverige. Inte hela, utan den lite mer "sofistikerade". D.v.s. märken såsom Bose, Denon, Harman Kardon, B&W, Dynaudio m.fl. I princip skulle jag behöva veta hur mycket denna bransch omsätter i Sverige under ett år. Om man utgår ifrån Hifi-klubben (jag vet – de kanske inte möter allas kriterier på sofistikering och de säljer annat än audio), som väl är den enda nationella spelaren i Sverige så omsätter de ca 200 MSEK under ett år. Min fråga är väl egentligen, hur stor del av försäljningen i Sverige skulle detta forum uppskatta att de har?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-11-27 17:05

tag kontakt med tullen och be om importvärdet och uppg om hur många enheter som importeras via generalagenter och multiplicera sedan med 3-4 ggr så har du nuffran
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
AntonA

Inläggav AntonA » 2007-11-27 18:13

Bra tips, men jag är inte riktigt säker på att jag förstår exakt vad du menar; det rör sig ju om en oändlig mängd olika märken som säljs via väldigt många olika återförsäljare. Tullen kommer ju inte att kunna skilja på DVD-spelare och förstärkare... Jag borde väl få en klumpsumma för importen av all audio/video import?

Användarvisningsbild
AntonA

Inläggav AntonA » 2007-11-27 18:38

Har nu provat tullen utan lycka...

Ok, jag kan förklara hur jag resonerar. Jag har utgått ifrån HiFi-klubbens omsättning på 200 MSEK och ett par andra större spelare i intervallet 10-30 MSEK per år i omsättning. Allt som allt ca 300 MSEK varav jag efter vissa efterforskningar kommit fram till att förhållandet audio/video är ungefär 50/50, möjligtvis med liten fördel för audio. Återstår då ca 150 MSEK i oms. Utöver de stora spelarna finns andra mindre spelare med omsättning 1-10 MSEK/år. Jag har uppskattat att det finns ca 100 sådan spelare i landet (som åtminstone till viss del säljer märken av typen Bose, Dynaudio, Harman Kardon, Denon, m.fl). Låter det rimligt? Om man antar att snittbutiken har en omsättning på 5 MSEK/år, så kanske 20% av deras omsättning är av typen audio OCH av mer sofistikerade varumärken. Således 5*100*0,2=100 MSEK i försäljning från andra spelare. Och 150+100=250 MSEK totalt sett. Verkar antagandena rimliga och finns ytterligare försäljning (hur mycket köps privat in till Sverige via nätet t.ex.)? Är fullt medveten om att jag inte kommer att få några absoluta svar, men tips, tankar och idéer mottages tacksamt!!!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-27 18:49

E ju svårt eftersom de "sofistikerade" märkena du nämner både tillverkar audio och video-utrustning, de flesta iallafall.

Ska man börja bena ut det på förstärkare, högtalare, dvd, så måste du ju nästan bena ut det på musik, hemmabio, osv.. Och börjar du räkna med hembioförstärkare och högtalare för detta måste du ju nästan ta med alla komponenter i kedjan, eller?

Jag menar även om 50/50 hos hifi-klubben är audio vs video är det ju inte audioutrustning för 2-kanal? Utan större delen av förstärkare o dylikt de säljer lär ju vara för hemmabio..

Men okje, om du menar utrustning som genererar ljud vs apparater som genererar bild så e jag med. Dock tror jag nog det enda du kan excludera nuförtiden är TV, Projektorer och tillbehör till dessa eftersom många "sofistikerade" DVD-spelare används för ljuduppspelning.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-27 19:47

Ring
http://www.svenskhandel.se/
eller SCB
http://www.scb.se/

det är deras jobb att hjälpa dej :-)

Återgå till Generellt om hifi