rhenrics skrev:Min definition av en audiofil: en svettig fetlagd medelålders gubbe, med stirrig blick och fuktigt handslag. 95 % av sin lediga tid står han böjd bakom ett slutsteg, ett par högtalare eller bakom en vinylsvarv och kopplar ihop kablar, för att sedan plocka fram kameran och fota hela härligheten från hundrasjuttiofem olika vinklar och avstånd. Audiofilen ägnar sedan resterande ledig tid åt att antingen fika med likasinnade eller sitta på något hififorum på nätet och berätta om sin anläggning.
Ja, ibland verkar det som om vissa tror att det är så det definieras. (10 ironipoäng till dig rhenrics!)
Jag föredrar nog att se det som ett begrepp för den som tycker speciellt mycket om att lyssna, och som därför bryr sig mera om t ex musikåtergivningens kvalitet än de flesta andra gör.
Men även om jag ser det så, tycker jag det är bäst att var och en får bestämma själv om de ser sig som audiofiler. Jag tror dock att rätt många som alls skriver på hifi-forum av olika slag, faktiskt ser sig som audiofiler. Varför gör det det annars om de inte dryr sig om musikåtergivningen?
Jag är definitivt en audiofil!
Vh, iö