Vad tycker audiofiler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket media ger bäst ljudåtergivning, tror eller anser du? (Frågan handlar om mediats potential, inte det praktiska resultatet på grund av brister hos apparater, eller dåliga mastringar.)

Vinyl ger bättre ljudåtergivning, har alltså potential att ge ett ljud som är närmare masterbandet.
15
11%
CD ger bättre ljudåtergivning, har alltså potential att ge ett ljud närmare masterbandet.
117
89%

Antal röster : 132

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Vad tycker audiofiler?

Inläggav IngOehman » 2007-11-27 22:36

rhenrics skrev:Min definition av en audiofil: en svettig fetlagd medelålders gubbe, med stirrig blick och fuktigt handslag. 95 % av sin lediga tid står han böjd bakom ett slutsteg, ett par högtalare eller bakom en vinylsvarv och kopplar ihop kablar, för att sedan plocka fram kameran och fota hela härligheten från hundrasjuttiofem olika vinklar och avstånd. Audiofilen ägnar sedan resterande ledig tid åt att antingen fika med likasinnade eller sitta på något hififorum på nätet och berätta om sin anläggning. 8)

:lol:

Ja, ibland verkar det som om vissa tror att det är så det definieras. (10 ironipoäng till dig rhenrics!)

Jag föredrar nog att se det som ett begrepp för den som tycker speciellt mycket om att lyssna, och som därför bryr sig mera om t ex musikåtergivningens kvalitet än de flesta andra gör.

Men även om jag ser det så, tycker jag det är bäst att var och en får bestämma själv om de ser sig som audiofiler. Jag tror dock att rätt många som alls skriver på hifi-forum av olika slag, faktiskt ser sig som audiofiler. Varför gör det det annars om de inte dryr sig om musikåtergivningen?

Jag är definitivt en audiofil!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-28 18:40

IngOehman skrev:Jag kan nämna att jag till och med tycker om att sitta och lyssna på när en symfoniorkester stämmer före en konsert... Jag finner det vara ytterst trevligt att blunda och lyssna på alla instrument och lokalen de sitter i - redan innan de börjar spela musik!

Se där. Vi har åtminstone en sak gemensamt. Stämningen före konserten är min favoritdel. Jag gillar att sitta och lyssna på den slumpmässiga musik som uppstår. Ibland är det mycket bättre än själva konserten. I vissa fall önskar jag faktiskt att jag hade gått efter stämningen innan konserten började ;)

IngOehman skrev:Du har fel. Det finns visst någon som skulle kalla dig audiofil. Efter att ha hört din beskrivning av hur du gör kallar jag dig nu för audiofil! :wink:

Ok. Man kan ju tillägga att man ibland sitter hela dagen på jobbet och längtar efter att få komma hem och slå på anläggningen, också. Det är ju lite audiofilstuk på den manin.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-28 20:11

U bet, mister! :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi