Harryup skrev:Ser verkligen ut som om dom har riktigt kul ut då dom utövar sin hobby.
Killen är helt klart i extas, det ser man på leendet. Notera även den något glansiga, men fortfarande kritiska blicken.
(lånat bild från Master Ref-tråden)
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Ser verkligen ut som om dom har riktigt kul ut då dom utövar sin hobby.
m_persson79 skrev:hifi-skeptikern
Du låter inte så skeptisk mot hifi, mer skeptiskt om verifierbara ting.
hifi-skeptikern skrev:T.ex; Verkar musikerna spela i takt och på stämda instrument? Kan man höra vad dom spelar eller låter det som om musikerna inte övat tillräckligt?
hifi-skeptikern skrev:Jag är nog mest skeptisk till mycket (det mesta) som sägs om hifi. Många bara mäter och drar en massa tokiga slutsatser av det medan andra bara lyssnar och drar tokiga tekniska slutsatser utav det. Som jag ser det är det av största vikt att man inte låser in sig i en teoretiserad uppfattning utan att det viktigaste är att man håller öronen öppna och om man skall jämföra apparater, gör det på sätt som är relevanta för vad de skall användas till! Om man avser att spisa musik med sin hifi-anläggning. Är det då inte förnuftigt att bedöma den utifrån hur väl den återger musik?
T.ex; Verkar musikerna spela i takt och på stämda instrument? Kan man höra vad dom spelar eller låter det som om musikerna inte övat tillräckligt?
Jag tycker helt enkelt att man skall ställa krav på anläggningens förmåga att återge musiken och inte bara att den skall låta spektralrent, fint, öppet, snabbt, kraftigt och en massa annan goja som inte har med musik att göra! Granskar man den typiska anläggningen (low-fi, hifi eller hi-end) enligt dessa kriterier är det ofta det framgår hur långt ifrån riktig musik den faktiskt förmår förmedla om man undantar ett fåtal skivor som råkar funka bra på just den specifika anläggningen. Det finns ju nästan alltid några skivor som låter bra (i någon mening) på en given anläggning (inte nödvändigtvis samma skivor på olika anläggningar).
Förutom med dåliga vinylspelare är det väl ovanligt att det låter ostämt (om det inte är ostämt, ibland lyssnar man ju på Bob Dylan.)
Laila skrev:
Smaklöst att hoppa på en av mina få "husgudar" "sådär utan vidare" !
Gissar att det är dags att du byter upp dig till en anläggning som inte
lirar Bob falskt.
subjektivisten skrev:Lånar ett uttryck från dig själv nu, goja
Laila skrev:Magnuz skrev:Förutom med dåliga vinylspelare är det väl ovanligt att det låter ostämt (om det inte är ostämt, ibland lyssnar man ju på Bob Dylan.)
Smaklöst att hoppa på en av mina få "husgudar" "sådär utan vidare" !
Gissar att det är dags att du byter upp dig till en anläggning som inte
lirar Bob orent.
hifi-skeptikern skrev:Konstruktivt och intelligent inlägg.
subjektivisten skrev:hifi-skeptikern skrev:Konstruktivt och intelligent inlägg.
Reagera på bl a detta "T.ex; Verkar musikerna spela i takt och på stämda instrument?".
Så menar du att olika anläggningar för att musiken låter i otakt när den inte är det på skivan (om vi bortser från en dålig skivspelare)?
hifi-skeptikern skrev:Ja, Dylan är ofta riktigt svårt att återge så att man hör att han faktiskt spelar bra och på riktiga stämda instrument.
Skulle vara intressant att jämföra med mastern!
Britt-Gunnar skrev:vilka produkter på hifiklubben går under samma kategori som siba onoff?Denon, Nan, B&w, bara för att dom råkar vara en kedja gör väl inte att dom säljer midre entusist-hifi eller?
Mvh Carl
subjektivisten skrev:Killen är ute och cyklar, å det grövsta.
hifi-skeptikern skrev:subjektivisten skrev:Killen är ute och cyklar, å det grövsta.
hifi-skeptikern skrev:Ang. de olika kategorierna så har jag givetvis spetsat till det hela en aning. Jag skulle bli förvånad om det inte finns en hel del (inte alla givetvis), även som hänger på faktiskt, som kan relatera sina erfarenheter till kategoriseringen i mitt förra inlägg.
enJohn skrev:Hej! Jag gillar att försöka se saker och ting ur olika synvinklar! Men, jag förstår faktiskt inte hur du menar. Alltså, att någonting kan vara väldigt dåligt, det är ju självklart. Men jag förstår inte riktigt hur du menar principiellt, hur din kritik mot "transparens-idealet" ser ut. Kan du förklara mera? Vad är det som man missar om man vill ha en så opåverkad återgivning som möjligt? (Oavsett då om man själv vill göra det teoretiska arbete som behövs för ett sådant återgivningstroget ideal, eller om man helt enkelt bara köper konceptet)
/undrar en john
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 25 gäster