Vad gillar folk här Mirage M1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2007-03-15 08:29

Stranne>> det skulle uppskattas mycket.

Jag hittade den tyärr inte. Det kan hända att den gick med när jag sålde iväg dem men jag är osäker. Det borde i alla fall varit runt 94-95 nångång skulle jag tro. De testades mot ett par elektrostater jag inte hört talas om förut, ett par mindre studio-inspirerade högtalare och ytterligare någon högtalare. Som jag kommer ihåg det iaf. M5 vann i alla fall testet utan större konkurrens från någon av de andra. Men som sagt så var det ju Hifi & Mystik (som Hetsporren så passande kallade den i nån annan tråd) som testade och deras tester ger då inte jag mycket för nu för tiden.
Hursomhelst så tror jag helt klart att de kan öppna upp sig med ett kraftigare steg! Lycka till!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-15 08:43

Hifi & Mystik: Kärt barn har många namn! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2007-07-27 12:11

Hej Mayro, ägde en kort period ett par M3 (utan SI). Kom aldrig överens med den "luddiga" ljudbild de presenterade.
En annan sak som irriterade mej var deras "diskantkaraktär" som ändrade sej beroende på vilken höjd man lyssnade på. Har för mej att de var designade för "låg" lyssning. Dvs den högt placerade diskanten då blir tids-(och frekvens)-korrigerad i förhållande till de övriga elementen trots att de sitter monterade på en helt plan vertikal baffel.
Är Du nöjd med Dina M1?

Vh Quadfreak

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-27 13:28

Sedan dom spelade här har det runnit mycket vatten under broarna..
:lol:
Dom spelade ok anser jag. Detsamma gjorde M3 samt M5 som jag haft allihopa fast förr.. Samt i både si modell samt vanliga förutom då M1órna som var mkI versionen...

Men jag bjöd faktiskt på dom Danska M1 Si som finns till salu för att prova med den lilla rörisen jag håller på att kolla vad den kan och inte kan..

Luddiga ljudbild tyder jag som felaktig placering där just det knappas är vad en rätt ställd mirage presterar. Däremot minsta fel i intweekningen kan kassera helt o hållet ljudet.. Och det är min erfarenhet gällande mirage.

Tyvärr ingick det noll kunskaper om denna typen av burkar och deras krav för att lira gott egentligen då dom såldes,, så många som använt dom genom åren som gått har just fått höra endast det felaktiga lite mindre roliga beteendet du talar om ovan quadfreek...

Men av ditt nick tyder jag det som du ÄR en van dipolspelare?... men om du just lirar quad så vet du säkert att dom inte direkt är jämförbara med andra "besvärligare" typer där man återfinner Mirage. :wink: .

men men. Hur som helst så är mina M1 borta för länge sedan och flera flera andra har passerat revy här..

Nu är jag för tillfället tillbaks på dipoler igen sedan igår vilket du kan se här på min medlemstråd.. Eller på en snabbavlossad bildtråd på Hf.Nu
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-27 13:40

Mayro skrev:Men av ditt nick tyder jag det som du ÄR en van dipolspelare?... men om du just lirar quad så vet du säkert att dom inte direkt är jämförbara med andra "besvärligare" typer där man återfinner Mirage. :wink: .

men men. Hur som helst så är mina M1 borta för länge sedan och flera flera andra har passerat revy här.

Vill bara försiktigt nämna att M1 väl inte är dipoler, utan "bipoler"?

Bipoler är för övrigt inte en fysikaliskt relevant term utan bara en marknadsuppfinning, och det är i praktiken bara ett sätt att skriva monopoler (Ja, faktiskt!).

Kort sagt: Dipoler är högtalare med två stålningslober, medan "bipoler" brukar vara högtalare med i huvudsak bara en lob, det vill säga en rundstrålare, eller med rundstrålning vid låga och murkelstrålning (många små lober som pekar lite hur som helst beroende på elementplacering och baffelformer) vid högre frekvenser.

En sak har de gemensamt dock, och det är att de flesta högtalare som kallas endera dipoler eller "bipoler", har fullfrekvensutstrålning bakåt, och inte bara det som läcker runt från framsidan. Det gör att de oftast har vissa ljudmässiga likheter med varandra (men rätt många olikheter också, nota bene - i synnerhet i lågfrekvensområdet).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-27 13:51

Jag har inte läst helt igenom. Jag har ett par m-790 och de är dipoler. Ljudet är helt OK. Lite svår i placeringen bara. Tappar lätt focus i stereobilden
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2007-07-27 14:19

Tja jag hade dem inte så länge men när inte ens 4m från bakvägg hjälpte gav jag upp helt enkelt. Tycker fö att bipoler (eller dubbla monopoler) och dipoler upplevs helt olika, inte bara i basområdet. Med bipoler tycker jag mej inte höra inspelningars "djup" vilket man hör tydligt hos en bra monopol eller dipol. När jag skriver "djup" menar jag det det inspelade ljudets djupledsinformation, inte reflexen/ekot från väggen bakom högtalarna. (vad kallar man den väggen för? framvägg? väggen man har framför sej när man lyssnar eller bakvägg? väggen bakom högtalarna?).
Jasså Du byter på det viset-permanent. Jag gör nog mer som Meanmachine, har ett "mellanlager" där prylarna jag inte spelar på får stå. Vill jag lyssna på en röstupptagning åker jag och hämtar mina ESL 57-or osv. Hatar att sälja saker.

Vh Quadfreak

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2007-07-27 14:31

Meanmachine, Mirage M-790 är inte dipoler.

Vh Quadfreak

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-27 23:36

Intressant diskussion för en annan som aldrig hört några större mirage i M-serien! :)

Dipoler är väl öppen baffel konstruktioner, quad esl osv?. Bipolära är ju mirage burkarna som diskuteras i tråden:)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-28 00:31

IngOehman skrev:
Mayro skrev:Men av ditt nick tyder jag det som du ÄR en van dipolspelare?... men om du just lirar quad så vet du säkert att dom inte direkt är jämförbara med andra "besvärligare" typer där man återfinner Mirage. :wink: .

men men. Hur som helst så är mina M1 borta för länge sedan och flera flera andra har passerat revy här.

Vill bara försiktigt nämna att M1 väl inte är dipoler, utan "bipoler"?

Bipoler är för övrigt inte en fysikaliskt relevant term utan bara en marknadsuppfinning, och det är i praktiken bara ett sätt att skriva monopoler (Ja, faktiskt!).

Kort sagt: Dipoler är högtalare med två stålningslober, medan "bipoler" brukar vara högtalare med i huvudsak bara en lob, det vill säga en rundstrålare, eller med rundstrålning vid låga och murkelstrålning (många små lober som pekar lite hur som helst beroende på elementplacering och baffelformer) vid högre frekvenser.

En sak har de gemensamt dock, och det är att de flesta högtalare som kallas endera dipoler eller "bipoler", har fullfrekvensutstrålning bakåt, och inte bara det som läcker runt från framsidan. Det gör att de oftast har vissa ljudmässiga likheter med varandra (men rätt många olikheter också, nota bene - i synnerhet i lågfrekvensområdet).

Vh, iö

Kan du utveckla det där med skilnader och likheter i lågfrekvens området mellan dipoler och bipoler? Lite grann, alltså, jag antar att det går att skriva en hel del om saken... Finns det några uppenbara fördelar/nackdelar med bipolskonceptet, när det gäller lågfrekvensområdet alltså?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-28 00:59

Johan_Lindroos skrev:Hifi & Mystik: Kärt barn har många namn! :wink:

Hifi & Mystik, hur bra som helst ju :D Mer mysitik i hifin - Nu!

Iaf tänkte bara säga att Mirage är ett snyggt namn. Liksom även på det franska jetplanet. Men är de lika snygga de där högtalarna? :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-28 08:55

En bipol har en polarkarakteristik som är identisk med en vanlig rundstrålande bashögtalare. Den djupa basen är ju till sin natur rundstrålande om elementet sitter på en liten baffel i en liten låda. Liten i förhållande till våglängden alltså.

Mäter man rakt bakom en vanlig baslåda så har man i princip samma ljudtryck och fas som man har framåt och åt sidan. Från ca:50-100Hz och uppåt så börjar det ske en liten skuggeffekt på nån dB eller så. OBS väldigt ungefärligt detta endast för att illustrera principer.

En perfekt dipol har en loob bakåt som är identisk med framlooben i amplitud men med en fasskillnad på 180 grader. Rakt ut åt sidan så är ljudtrycket noll.

För ett givet ljudtryck on axis så strålar alltså dipolen mindre ljud ut i rummet vid låga frekvenser vilket förmodligen till stor del förklarar den högre grad av upplösning man kan uppleva med en dipol än en vanlig "lådahögtalare"... i synnerhet i ej akustikbehandlade rum.

När man kommer längre upp i mellanregistret så kommer dipolen att stråla mer ljud ut i rummet jämfört med en vanlig låda tack vare den loob som strålar bakåt i dipolen men som inte finns i lådahögtalaren. Bipolen har typiskt samma beteende med den skillnaden att baklooben fortfarande ligger i fas med framlooben medan dipolen har en 180 graders fasskillnad.

/Peter, nyvaken och innan frukost, hoppas min text kastar lite ljus på ämnet.

Användarvisningsbild
yip_man

Inläggav yip_man » 2007-11-06 22:53

måste fortfarande påpeka att både m3 och m5 imponerar stort på mig när de är rätt uppställda. Har du tex mayro haft både si och de vanliga modellerna hemma och kanredogöra skillnaderna i ljudet. ryktesvägen bland miragefolket (även jag) säger att de första låter bättre än de senare si modellerna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-07 01:56

Mayro skriver inte på forumet längre.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-07 20:47

phloam skrev:Men är de lika snygga de där högtalarna? :)

De är de snyggaste som byggts. :-)

(Av någon anledning finns det få bra bilder på dem på nätet)

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2007-12-04 18:40

Hmmm, är ny som synes och verkligen ingen audiofil (än), men jobbar på det - har alltid gillat prylar och börjar nu bli lite intresserad av bra hifi.

Farsan har dock varit ganska ljudintresserad genom min uppväxt, ända tills han fick tillfälle att leva ut sitt intresse utan att behöva tänka alltförmycket på kostnaderna. Det blev först ett par Mirage M5:or. Resten av uppsättningen blev ett Audio Research försteg, Teac CD och McCormack slutsteg (har inte en susning om modellbeteckningarna). Efter att ha flyttat runt högtalarna i ett par dagar (närmre o längre från bak- och sidoväggar) hade den "optimala" positionen hittats.
Det lät riktigt bra, fast det var ingen kraft i ljudet, det kändes som om rummet var för stort (och det var/är ett ganska stort vardagsrum som övergår till matsal och så är det öppet över trappan ner till entréplanet. Inga akustiska förbättringar gjordes (absorbenter eller liknande), dels för att han inte var insatt i detta (misstänker jag), dels för att morsan inte var så pigg på att utforma husets "allrum" efter "stereon" och dels för att det inte var några störande "ekon" eller konstigheter. Det var bra möblerat med fåtöljer, soffa, matta, gardiner så det kanske fungerade även med dagens mer pålästa (ej praktiserade) kunskaper i ämnet akustik.
Men som sagt, det var ingen kraft i ljudet, man var tvungen att kräma på bra, vinkla in högtalarna rätt hårt och ta en stol och sätta sig i sweetspoten för att verkligen uppleva ljudet.
Därför lånades ett par Mirage M1:or hem och installerades. WOW, vilken skillnad!!! Pga den avsevärda vikten så släpades de inte runt så mycket utan en tillfredsställande placering hittades rätt snart. Att M1 köptes och M5:orna lämnades tillbaka var givet - dessutom ska han ha fått dem till ett mycket bra pris då det hade stått ett bra tag hos handlaren utan att någon annan visat intresse för dem (detta var i Karlstad, för liten stad för High-end HiFi)).
Många timmars spelande blev det med allt från DAD(min musik) till Basch´s orgelkonserter. Bäst lät orgelmusiken - det blev Toccata och Fuga i F-dur (vill jag minnas att den heter) åtskilliga gånger och det lät helt enormt bra. Lite bättre lät det säkert när försteget uppgraderades till ett annat tvådelat Audio Research försteg, med nät och förstärkardel separerade (och med guldpläterade kontakter). Den köptes på Hifi butiken i Alingsås, där jag för övrigt fick chansen att lyssna på Apogees bandhögtalare, drivna av dubbla Sony rörslutsteg (riktiga pjäser) och Krells nya "folk CD" á 160 000:- (eller vad den nu kostade) - otroligt fint ljud, klart imponerad, mer nu efteråt än då. Pappa blev dessutom erbjuden ett par av Krells näst största slutsteg, fill klass A. Men vi kom fram till, gemensamt, att morsan skulle få tokspel, det skulle bli jobbigt att dra om elen och att det skulle försvåra "spontanlyssnadet" då det enligt info var "omöjligt" att ha slutstegen igång hela tiden, ekonomiskt och värmemässigt.
Efter en del lyssnande lånades ett Macintosh slutsteg hem som bara drev basarna, men eftersom vi inte provade att flyta ut högtalarna ännu mer så lät det inte bra - basen tog över totalt, så det gamla systemet behölls.
Då prylarna gick sönder hela tiden (allt utom högtalarna), en efter en, så tröttnade pappa på att ha ett high-end system och allt såldes av för ett tiotal år sedan.
Ljudmässigt tror jag att han inte var i närheten av att uppnå full potential. Dels fanns väl inte det där riktiga intresset (det är golf) och därför inte heller kunskaperna. Vad han/vi skulle gjort (förstår jag nu efter att ha läst diverse forum i ämnet) var att placera dem bättre, dämpa bakåt (eftersom de var "tvunga" att stå lite åt sidan istället för att stå långt ut i rummet). Vidare hade nog det där Macintosh steget, eller de feta Krellarna nog fått ut mer dynamik och utfyllnad ur dem (tillsammans med bättre placering), detta tillsammans med några akustikförbättringar. Som det blev, lät det bra om man inte använde deras fulla kapaciet. Jag tror att de flesta skulle gilla ljudet frång dem om de placeras och drivs optimalt - sedan om man föredrar icke dipolära högalare, etc är en annan sak - att det låter riktigt bra om Mirage M1... , så är det - de kräver dock en hel del av miljön de är placerade i.
Dessutom, som lite OT, de är några av de snyggaste/imposantaste högtalare jag sett.

///F.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi