av Buddie » 2007-12-04 18:40
Hmmm, är ny som synes och verkligen ingen audiofil (än), men jobbar på det - har alltid gillat prylar och börjar nu bli lite intresserad av bra hifi.
Farsan har dock varit ganska ljudintresserad genom min uppväxt, ända tills han fick tillfälle att leva ut sitt intresse utan att behöva tänka alltförmycket på kostnaderna. Det blev först ett par Mirage M5:or. Resten av uppsättningen blev ett Audio Research försteg, Teac CD och McCormack slutsteg (har inte en susning om modellbeteckningarna). Efter att ha flyttat runt högtalarna i ett par dagar (närmre o längre från bak- och sidoväggar) hade den "optimala" positionen hittats.
Det lät riktigt bra, fast det var ingen kraft i ljudet, det kändes som om rummet var för stort (och det var/är ett ganska stort vardagsrum som övergår till matsal och så är det öppet över trappan ner till entréplanet. Inga akustiska förbättringar gjordes (absorbenter eller liknande), dels för att han inte var insatt i detta (misstänker jag), dels för att morsan inte var så pigg på att utforma husets "allrum" efter "stereon" och dels för att det inte var några störande "ekon" eller konstigheter. Det var bra möblerat med fåtöljer, soffa, matta, gardiner så det kanske fungerade även med dagens mer pålästa (ej praktiserade) kunskaper i ämnet akustik.
Men som sagt, det var ingen kraft i ljudet, man var tvungen att kräma på bra, vinkla in högtalarna rätt hårt och ta en stol och sätta sig i sweetspoten för att verkligen uppleva ljudet.
Därför lånades ett par Mirage M1:or hem och installerades. WOW, vilken skillnad!!! Pga den avsevärda vikten så släpades de inte runt så mycket utan en tillfredsställande placering hittades rätt snart. Att M1 köptes och M5:orna lämnades tillbaka var givet - dessutom ska han ha fått dem till ett mycket bra pris då det hade stått ett bra tag hos handlaren utan att någon annan visat intresse för dem (detta var i Karlstad, för liten stad för High-end HiFi)).
Många timmars spelande blev det med allt från DAD(min musik) till Basch´s orgelkonserter. Bäst lät orgelmusiken - det blev Toccata och Fuga i F-dur (vill jag minnas att den heter) åtskilliga gånger och det lät helt enormt bra. Lite bättre lät det säkert när försteget uppgraderades till ett annat tvådelat Audio Research försteg, med nät och förstärkardel separerade (och med guldpläterade kontakter). Den köptes på Hifi butiken i Alingsås, där jag för övrigt fick chansen att lyssna på Apogees bandhögtalare, drivna av dubbla Sony rörslutsteg (riktiga pjäser) och Krells nya "folk CD" á 160 000:- (eller vad den nu kostade) - otroligt fint ljud, klart imponerad, mer nu efteråt än då. Pappa blev dessutom erbjuden ett par av Krells näst största slutsteg, fill klass A. Men vi kom fram till, gemensamt, att morsan skulle få tokspel, det skulle bli jobbigt att dra om elen och att det skulle försvåra "spontanlyssnadet" då det enligt info var "omöjligt" att ha slutstegen igång hela tiden, ekonomiskt och värmemässigt.
Efter en del lyssnande lånades ett Macintosh slutsteg hem som bara drev basarna, men eftersom vi inte provade att flyta ut högtalarna ännu mer så lät det inte bra - basen tog över totalt, så det gamla systemet behölls.
Då prylarna gick sönder hela tiden (allt utom högtalarna), en efter en, så tröttnade pappa på att ha ett high-end system och allt såldes av för ett tiotal år sedan.
Ljudmässigt tror jag att han inte var i närheten av att uppnå full potential. Dels fanns väl inte det där riktiga intresset (det är golf) och därför inte heller kunskaperna. Vad han/vi skulle gjort (förstår jag nu efter att ha läst diverse forum i ämnet) var att placera dem bättre, dämpa bakåt (eftersom de var "tvunga" att stå lite åt sidan istället för att stå långt ut i rummet). Vidare hade nog det där Macintosh steget, eller de feta Krellarna nog fått ut mer dynamik och utfyllnad ur dem (tillsammans med bättre placering), detta tillsammans med några akustikförbättringar. Som det blev, lät det bra om man inte använde deras fulla kapaciet. Jag tror att de flesta skulle gilla ljudet frång dem om de placeras och drivs optimalt - sedan om man föredrar icke dipolära högalare, etc är en annan sak - att det låter riktigt bra om Mirage M1... , så är det - de kräver dock en hel del av miljön de är placerade i.
Dessutom, som lite OT, de är några av de snyggaste/imposantaste högtalare jag sett.
///F.