Närfältsmonitorlyssning vid skrivbord (musikdator)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bysheon

Närfältsmonitorlyssning vid skrivbord (musikdator)

Inläggav Bysheon » 2007-11-12 03:58

Det finns ju en del att läsa om det, inte minst olika aspekter och detaljer var för sig, men det vore kul om frågor och kunskaper kunde samlas i en tråd, någotsånär samlat och med någon slags överblick. Jag har inte hittat det nånstans.

Jag beskriver mina specifika förutsättningar och behov, men eftersom jag också är mer allmänt intresserad av det här och tror att många andra – kanske inte minst studiofolk – också är det, uppmuntrar jag er som kommenterar att också komma med tips, handfasta råd, avråd, dogmer, vilda spekulationer och allmänna rekommendationer kring detta i största allmänhet. Våga vara lite OT, så länge ni är On Topic. ;) En sak som tex vore OT fast kanske intressant är en diskussion om prisvärdhet är ett självändamål (vilket det i stort sett är för mig, rent principiellt/konsumtionsestetiskt), men i så fall utifrån trådrubriken och inte i första hand som en generell, helt egen diskussion.

Jag har en dator med XP och ska skaffa mig en bra dac, dvs/närmare bestämt DAC-1 USB. So far so good, rätt konfigurerat i datorn naturligtvis. Hörlurslyssningen är det primära målet för mig och eftersom jag redan har lurar är saken egentligen biff, minus en Zu Mobius-kabel.

Men jag funderar även på högtalare till det här och jag gissar framförallt att många andra är intresserade. Således uppkommer en skrälldus frågor och överväganden som dessutom både förgrenar sig och beror på varandra. Slutsteg och passiva monitorer eller aktiva monitorer direkt från dac'en? Och mer specifikt vilket slutsteg i så fall, och vilka högtalare? Om man inte har råd eller av annan anledning inte vill ha DAC-1 USB, vilket är då ett bra ljudkort för vanlig musiklyssning i två kanaler? Monitorerna mot vägg eller inte? Och så vidare.

Slutsteget jag skulle överväga - om jag skaffade passiva monitorer - är InterM R500 PLUS för 3500 kr. Föreslå gärna andra men motivera i så fall varför någon inte skulle vilja välja detta, tex för att det inte är bra. Fast det har jag bestämt att jag tror. Som fan, till och med.

Högtalarna som torde vara aktuella är väl framförallt
piP CRT
Guru Pro Audio QM10, aktiva eller passiva (de är väl magnetiskt avskärmade?)
Quad 11L/12L aktiva

Om man nu ska ha monitorerna direkt på (det eventuellt odämpade) skrivbordet/databordet, vilka är mest lämpade?

Personligen har jag en såpass begränsad ekonomi – ca 6000 kr efter skatt och CSN-skulder – att det här är en akademisk övning för mig, åtminstone för en ganska lång tid framöver. Men jag tycker om att fundera på det! Andra med bättre ekonomi skulle kanske överväga andra högtalare, men jag tror att ganska många tänker sig nåt ungefär i den här stilen (se ovan).

Slutligen, även om det rör sig om monitorlyssning från nära håll, bör jag/man/vi/ni/dom väl ta hänsyn till och förbättra rumsakustiken. Åtminstone jag, eftersom våra väggar är av betong, golvet av parkett och rummet ganska sparsamt möblerat – speciellt väggarna som fortfarande är helt kala. Jag har läst lite om rumsakustik på nätet och experimenterat lite grann, men mina kunskaper stannar ungefär vid insikten om att rumsakustiken är jätteviktig, underskattad och att jag ingenting begriper.

Stefan

Edit: Stavning

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-11-12 08:05

Jag har en "USB till optisk digital" burk kopplad till en digitalingång på en HK-recciver som driver ett par piP.

Funkar kanon! :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-12 08:11

Du nämner närfältsmonitorlyssning och då kan du knappast behöva några 2x170 W som den förstärkare du nämner har. På nära håll lär du klara dig med några få Watt, effektbehovet sjunker drasiskt med litet lyssningsavstånd. Använder du en CRT-skärm (eftersom du vill ha skärmade högtalare)?

Användarvisningsbild
Bysheon

Inläggav Bysheon » 2007-11-12 08:30

Sanny_X>> Bra! Har du laborerat med högtalarplacering och dämpning? Hur har du det nu, står piP'arna på ett skrivbord?

RogerGustavsson>> För många W är väl inget problem så vitt jag förstår. Har du något annat slutsteg i åtanke du hellre vill rekommendera? Jag har en TFT. Trodde det var viktigt med magnetiskt avskärmade monitorer oavsett. :oops: Bra att veta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-12 09:04

På 1 meter klarar t.ex. ett par Ino piP att lämna 104 dB ner till 34 Hz. För det räcker det med 2x12.5 W. På 3 meter lämnar de ungefär 95 dB. Tänker du ha dem på skrivbordet kanske du får 110 dB med 2x12.5 W. Med en kraftig effektförstärkare kan du få problem med att reglera volymen. Ibland är förstärkningen hög och gör att brusgolvet hamnar högt, blir irriterande vid närlyssning. Ett typexempel är Quad-slutstegen som endast kräver 500 mV för max uteffekt, då brusar det (om man inte sänker förstärkningen genom modifiering....). Har ett par Ino piP men har aldrig testat med dem som närfältsmonitorer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-12 09:06

Bysheon skrev:För många W är väl inget problem så vitt jag förstår.

Njaej, men extremfallet på fel här är väl om man väljer ett PA-slutsteg för att få mycket uteffekt (som man aldrig kommer att använda) och sedan märker hur mycket det brusar. Brusnivån är viktig när man sitter nära, speciellt om det är tyst och om högtalarna är lättdrivna.

Även om hög uteffekt inte är synonymt med mycket brus bör man ha det i åtanke.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-12 09:56

Har för mig att jag skapade nån tråd om "musikdator" eller nåt sånt (minns ej exakt, återkommer med bättre sökord) - då var det nån som tipsade om några små helt digitala slutsteg eller vad det var - eftersom jag ville ha det inbyggt i datorn eventuellt :) Nån som vet vad jag menar? Läckra, fast de var visst rätt dyra. Skulle iaf vilja slippa ha en konventionell förstärkare el.dyl. på skrivbordet.

En tanke rent spontant är att ett par riktigt små, men ändå "riktiga" högtalare vore kul att ha till datorn. Jag tänker typ Wharfedale Diamond(?), den där allra minsta som jag sett för jättelänge sen... fanns visst som aktiv också.

Kul tråd! :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-12 10:09

RogerGustavsson skrev:Du nämner närfältsmonitorlyssning och då kan du knappast behöva några 2x170 W som den förstärkare du nämner har. På nära håll lär du klara dig med några få Watt, effektbehovet sjunker drasiskt med litet lyssningsavstånd. Använder du en CRT-skärm (eftersom du vill ha skärmade högtalare)?

Man kan inte har för mycket effekt :-)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-12 10:11

Kan det vara T-amp? Har själv funderat på att testa en sådan.

/Jocke

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-11-12 13:58

Yamaha ns10 kan väl vara ett alternativ? :wink: Är väl rätt så billiga begagnade?
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-11-12 19:31

Testade förut att koppla min primare i20+AudioPro Bravo FX-01 till datorn. Det lär helt okej, men fick ont i huvudet. Troligen för att jag spelade lite väl högt! :oops: . Men inget jag skulle ha som seriös musikanläggning. Sitter hellre en bit bort i en fotölj eller liknande och bara njuter!
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2007-11-12 19:59

Bild
så här sitter jag nöjd :) kompletterade med Profundus P för att få lite mer bas pga den höga placeringen av piPs
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2007-11-12 23:22

Jag tycker AVI ADM9 verkar kul.

Liten trevlig aktiv högtalare, men med inbyggt försteg och DAC.
Finns till och med en modell som funkar med USB så den mer eller mindre blir ett "ljudkort".

Rätt snygg desutom.

http://www.avihifi.co.uk/avid/avid.html

Bild
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-13 00:40

WTF OMG:
Each ADM9 has two discrete linear bipolar, power amplifiers with separate power supplies that eliminate entirely intermodulation between low and high frequency sections. Each bass driver has 250 Watts and each Tweeter 100 watts. This means that not only is distortion exceptionally low but there is sufficient headroom to avoid clipping with modern recordings.

Mer:
http://www.avihifi.co.uk/avid/avidspecs.html
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Bysheon

Inläggav Bysheon » 2007-11-14 01:46

Min uppkomppling har strulat men nu funkar det igen. Kul med så många inlägg! Och intressant.

RogerGustavsson>> Den starka effekten i det slutsteget jag nämnde var bara en bonus. Eller anus vid närlyssning, vet du? Intressanta generella synpunkter hur som helst, även om Max_Headroom antyder.. ja vad, Max? :)

Svante> Samma poäng. Jo, klart man ogärna vill ha brus. Särskilt mycket ogärna vid närlyssning väl.. Vilka andra parametrar spelar roll, om hög uteffekt inte är synonymt med mycket brus?

phloam>> Hm.. Kan det kanske ha varit just dac1 usb? Eftersom du vill slippa en konventionell förstärkare på skrivbordet kanske någon tipsade om den (den är åtminstone mycket mindre, och delvis en förstärkare). Ja, det finns ju en del små, "riktiga" högtalare. Inte minst studiomonitorer brukar kunna vara små. :) Ja, eller hur! Tack.
(för övrigt borde det finnas ett modernt skriftstecken för frågeutrop)

Jocke>> Ett tips, om du testar den, är att använda den med batterierna. Den sägs låta bättre då.

Bredin>> Hehe.

tan>> Åh.. ser ut som en mysig och välljudande hörna. :) Hur låter pip'arna uppställda sådär, jämfört med tex på stativ på dämpat golv? Har du jämfört? Hur menar du att de förlorar i bas?

hali>> Kände inte till AVI ADM9. Tack för tipset. Har läst lite och de verkar ju klart intressanta, under vissa förutsättningar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-15 15:27

Har sök men inte hittat den tråden... men mindre viktigt kanske :) Det var iaf några små svarta boxar som nån japan(har jag för mig) konstruerat.

Såg ett par B&W LM1 på blocket som kan vara intressanta kanske;

Bild vridbara, skärmade osv...

Hur är det med att ha högtalare direkt på bordsytan m.a.p. reflexer osv? Svävande en bit ovanför vore idealt annars :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-17 00:37

Bild
Genelec 8020A Aktiv Monitor

Låter sjukt bra. Eurocardet har bränt till i fickan många gånger när jag gått förbi ett par...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-17 01:09

Eller...

Så tänker du utanför lådan.

Bild

Swee eee eee t!

Användarvisningsbild
Bysheon

Inläggav Bysheon » 2007-11-17 18:46

phloam skrev:Har sök men inte hittat den tråden... men mindre viktigt kanske :) Det var iaf några små svarta boxar som nån japan(har jag för mig) konstruerat.

Såg ett par B&W LM1 på blocket som kan vara intressanta kanske;

Bild vridbara, skärmade osv...

Hur är det med att ha högtalare direkt på bordsytan m.a.p. reflexer osv? Svävande en bit ovanför vore idealt annars :)

Har aldrig hört dom, men dom såg ju rätt trevliga ut.

Jag kan ingenting om högtalarkonstruktion, men det där är nog väldigt olika från högtalare till högtalare och från rum till rum. En viktig aspekt att ha i åtanke. Studiomonitorer är nog generellt mer lämpade för skrivbordsplacering.

Jag har hört Quad 11L Studio aktiv uppställda på ett skrivbord, ganska nära en något dämpad vägg. Det dom presterade hade jag lätt kunnat leva med. :)

Användarvisningsbild
Bysheon

Inläggav Bysheon » 2007-11-18 02:58

Koffe>> Genelec-högtalarna har jag aldrig hört, men jag har sneglat på dom. Har fått bra omdömen.. Har du förresten jämfört dom med Quad11L?

Lurnara är väl AKG K701. Jodå, hade jag inte redan haft lurar hade dom varit ett av dom hetaste alternativen för mig. Av alla omdömen att döma så är dom ju tveklöst värda att kolla upp inför hörlursköp.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-18 11:24

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-18 13:04

Nej, jag har inte testat 8020A mot Quad 11 L. Jag har inte hört 11 L. Kollade på nätet - visst är det en strait forward passivt tvåvägs bohyllehögtalare?

8020A är en aktiv monitor för studiobruk. Det är lite äpplen och päron alltså. 8020A hittar du i butiker som säljer studioutrustning. Jag har lyssnat på dem bland annat på 4sound på medborgarplatsen i stockholm.

Om du läser manualen för 8020A - den ligger på nätet - så avråder de från placering på bord pga reflektionerna från skivan. De tycker att högtalaren skall upp till öronhöjd. Detta är nog inget specifik för 8020A utan gäller nog för alla hogtalare - ställa dem på ett skrivbord utan ett lite stativ är ett no-no.

Genelec Sverige - mer info om 8020A

Quick setup guide

:-)

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2007-11-18 14:04

Bysheon skrev:
tan>> Åh.. ser ut som en mysig och välljudande hörna. :) Hur låter pip'arna uppställda sådär, jämfört med tex på stativ på dämpat golv? Har du jämfört? Hur menar du att de förlorar i bas?

Nja måste medge att jag aldrig har haft piPs på rätt höjd [50cm] och utan reflexen som placeringen på bordsskivan medför. Om jag ställer mig upp upplever jag att basen ökar. uppgraderad med Profundus P för att få mer bas och för att det är kul med nya högtalare :)
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-18 18:57

Var 6000 kr en fix budget för högtalare och förstärkare? Tycker man bör tänka på att många (de flesta?) högtalare har svårt att integrera de olika registren med varandra på väldigt nära håll.

Användarvisningsbild
Bysheon

Inläggav Bysheon » 2007-11-20 04:23

Koffe skrev:http://whatthefuckhifi.com/2007/08/12/akg-syskongral/

:-)

Jag har läst den. Trevlig läsning. :)

Koffe skrev:Nej, jag har inte testat 8020A mot Quad 11 L. Jag har inte hört 11 L. Kollade på nätet - visst är det en strait forward passivt tvåvägs bohyllehögtalare?

8020A är en aktiv monitor för studiobruk. Det är lite äpplen och päron alltså. 8020A hittar du i butiker som säljer studioutrustning. Jag har lyssnat på dem bland annat på 4sound på medborgarplatsen i stockholm.

Om du läser manualen för 8020A - den ligger på nätet - så avråder de från placering på bord pga reflektionerna från skivan. De tycker att högtalaren skall upp till öronhöjd. Detta är nog inget specifik för 8020A utan gäller nog för alla hogtalare - ställa dem på ett skrivbord utan ett lite stativ är ett no-no.

Genelec Sverige - mer info om 8020A

Quick setup guide

Den finns nu också i aktiv version som studiomonitor; "Quad 11L Studio". Ja, det där med placering av monitorer på skrivbord och dom reflektioner det medför är ju onekligen klurigt, speciellt om man inte dämpar bordsytan. Jag vet inte, men jag gissade att studiomonitorer generellt är med lämpade för det, men det var ju bara en vild gissning utifrån att jag tycker att åtminstone vissa av dom borde vara konstruerade för det (eller kanske rättare sagt, konstruerade för att en sådan placering ska vara så lite dålig som möjligt), eftersom en sådan placering är mycket mindre långsökt - eller till och med trolig - när det gäller monitorer än när det gäller vanliga stativhögtalare. Inte vet jag, men så djävla vansinnigt omöjligt kan det väl inte vara att konstruera en närfältsmonitor lämpad för placering på skrivbord (dvs nedanför öronhöjd och direkt på plan yta)? Studiomonitorn Ino pr10k tex, är ju så vitt jag förstår konstruerad för en någotsånär liknande placering; på mätarbryggan - som i och för sig är lite upphöjd - på ett mixerbord, om än inte väldigt nära väggen (eller glasrutan som det ju ofta är frågan om). Hm. Nåja, någon form av upphöjning är ju i praktiken inget problem att åstadkomma.

tan skrev:Bysheon skrev:

Nja måste medge att jag aldrig har haft piPs på rätt höjd [50cm] och utan reflexen som placeringen på bordsskivan medför. Om jag ställer mig upp upplever jag att basen ökar. uppgraderad med Profundus P för att få mer bas och för att det är kul med nya högtalare :)

Aha, ok. Du verkar ju nöjd i alla fall. :D

RogerGustavsson skrev:Var 6000 kr en fix budget för högtalare och förstärkare? Tycker man bör tänka på att många (de flesta?) högtalare har svårt att integrera de olika registren med varandra på väldigt nära håll.

Njae, alltså, jag har egentligen inte pratat om någon specifik budget. Jag uttryckte mig kanske lite luddigt, men summan du nämner är min månadsinkomst efter skatt och efter att CSN-skulderna är betalda, och ska alltså räcka till räkningar, snus, mat, maltwhiskey och det och sånt..
Jo, därav närfältsmonitorer. :)

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-11-21 12:49

Vill bara uppmärksamma att piP går ungefär en oktav lägre i basregistret än Genelec, piP är sjukt bra i det avseenede.

Vh Göran

Användarvisningsbild
Bysheon

Inläggav Bysheon » 2007-12-06 20:18

Inos nya och oerhört lättdrivna piM torde ju onekligen vara ett coolt alternativ. (Finns lite info i Ino-avdelningen)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-06 20:23

Bilder på piM önskas...!

Återgå till Generellt om hifi