Jag beskriver mina specifika förutsättningar och behov, men eftersom jag också är mer allmänt intresserad av det här och tror att många andra – kanske inte minst studiofolk – också är det, uppmuntrar jag er som kommenterar att också komma med tips, handfasta råd, avråd, dogmer, vilda spekulationer och allmänna rekommendationer kring detta i största allmänhet. Våga vara lite OT, så länge ni är On Topic.
Jag har en dator med XP och ska skaffa mig en bra dac, dvs/närmare bestämt DAC-1 USB. So far so good, rätt konfigurerat i datorn naturligtvis. Hörlurslyssningen är det primära målet för mig och eftersom jag redan har lurar är saken egentligen biff, minus en Zu Mobius-kabel.
Men jag funderar även på högtalare till det här och jag gissar framförallt att många andra är intresserade. Således uppkommer en skrälldus frågor och överväganden som dessutom både förgrenar sig och beror på varandra. Slutsteg och passiva monitorer eller aktiva monitorer direkt från dac'en? Och mer specifikt vilket slutsteg i så fall, och vilka högtalare? Om man inte har råd eller av annan anledning inte vill ha DAC-1 USB, vilket är då ett bra ljudkort för vanlig musiklyssning i två kanaler? Monitorerna mot vägg eller inte? Och så vidare.
Slutsteget jag skulle överväga - om jag skaffade passiva monitorer - är InterM R500 PLUS för 3500 kr. Föreslå gärna andra men motivera i så fall varför någon inte skulle vilja välja detta, tex för att det inte är bra. Fast det har jag bestämt att jag tror. Som fan, till och med.
Högtalarna som torde vara aktuella är väl framförallt
piP CRT
Guru Pro Audio QM10, aktiva eller passiva (de är väl magnetiskt avskärmade?)
Quad 11L/12L aktiva
Om man nu ska ha monitorerna direkt på (det eventuellt odämpade) skrivbordet/databordet, vilka är mest lämpade?
Personligen har jag en såpass begränsad ekonomi – ca 6000 kr efter skatt och CSN-skulder – att det här är en akademisk övning för mig, åtminstone för en ganska lång tid framöver. Men jag tycker om att fundera på det! Andra med bättre ekonomi skulle kanske överväga andra högtalare, men jag tror att ganska många tänker sig nåt ungefär i den här stilen (se ovan).
Slutligen, även om det rör sig om monitorlyssning från nära håll, bör jag/man/vi/ni/dom väl ta hänsyn till och förbättra rumsakustiken. Åtminstone jag, eftersom våra väggar är av betong, golvet av parkett och rummet ganska sparsamt möblerat – speciellt väggarna som fortfarande är helt kala. Jag har läst lite om rumsakustik på nätet och experimenterat lite grann, men mina kunskaper stannar ungefär vid insikten om att rumsakustiken är jätteviktig, underskattad och att jag ingenting begriper.
Stefan
Edit: Stavning

vridbara, skärmade osv...