förakt mot hifi-tidningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-05 15:53

Jag minns att jag som ung först kom i kontakt med, eller lärde mig uppskatta musikrecensioner via HiFi & Musik. (Om jag minns rätt!) Hur är det med den biten idag?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-05 19:45

Koffe skrev:Det finns naturligtvis intervall. Och andra axlar i problemet... En sån är relevans i annonseringen.

Men om man skulle ta en etablerad och fungerande tidning och minska (tex. halvera annonsutrymmet) så skulle man förmodligen skada upplagan. De ekonomiska konsekvenserna oaktade. Läsarna skulle uppfatta det som om värdet av produkten minskar.

Jag tycker föresten att Hifi&Musik är ett utmärkt exempel på en bra tidningsprodukt. Förra numret var dessutom ett av det bättre den någonsin gjort. Grymt bra. Ett av de bästa under de ca 20 år jag har lösnummerköpt tidningen. En riktigt bra tidningsprodukt. Riktigt bra artiklar - bra texter och extra bra bilder. Bra annonser. Med snyggare omslag och en bättre hemsida så är de i världsklass. Sen är det riktigt bra att Mats Meyer-Lie har börjat ta portabel/personlig hifi på allvar. Det är helt klart ett av de mer spännande områderna just nu och han har verkligen hjälp till att sätta det på kartan. Applåder.

Jag skulle istället bli glad om jag slapp denna reklamutfyllnad, och istället kunde läsa intressanta, opartiska artiklar. Det är därför det är 5 år sedan jag läste " hifi&musik".

V. H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-05 20:05

Olika lägen i livet. En mix av reklam/produktnyheter och artiklar som är bildande och intressanta ger nog störst kundkrets.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-05 20:40

Richard skrev:
Jag skulle istället bli glad om jag slapp denna reklamutfyllnad, och istället kunde läsa intressanta, opartiska artiklar. Det är därför det är 5 år sedan jag läste " hifi&musik".

Inget fel på den önskan i sig, men det kan vara både intressant och nyttigt för det kritisk tänkandet att ha "både och" i en tidning. Har man precis läst en intressant artikel så ser man helt andra dimensioner hos reklamen. Man lär sig saker, får ett djup. Tänker till. En tidning med enbart nyttigheter skulle riskera att kännas lika endimensionell som en tidning med bara reklam.

Edit: Sen kan man ju då få känna sig lite extra smart som lyckas urskilja det intressanta... :)
Senast redigerad av phloam 2007-12-05 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-05 21:06

Richard skrev:
Koffe skrev:Det finns naturligtvis intervall. Och andra axlar i problemet... En sån är relevans i annonseringen.

Men om man skulle ta en etablerad och fungerande tidning och minska (tex. halvera annonsutrymmet) så skulle man förmodligen skada upplagan. De ekonomiska konsekvenserna oaktade. Läsarna skulle uppfatta det som om värdet av produkten minskar.

Jag tycker föresten att Hifi&Musik är ett utmärkt exempel på en bra tidningsprodukt. Förra numret var dessutom ett av det bättre den någonsin gjort. Grymt bra. Ett av de bästa under de ca 20 år jag har lösnummerköpt tidningen. En riktigt bra tidningsprodukt. Riktigt bra artiklar - bra texter och extra bra bilder. Bra annonser. Med snyggare omslag och en bättre hemsida så är de i världsklass. Sen är det riktigt bra att Mats Meyer-Lie har börjat ta portabel/personlig hifi på allvar. Det är helt klart ett av de mer spännande områderna just nu och han har verkligen hjälp till att sätta det på kartan. Applåder.

V. H. Richard.

Varför gnäller du på mediet? Om du gillar sådan måste du ju vända dig till de som passar in i din målgrupp. Nu framstår du som en gnällkärring i stället som ratar ner på något bara för att det inte passar in i din mall.

Låt hifitidiningarna vara hifitidningar och ha sin grej.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-05 22:54

meanmachine skrev:Låt hifitidiningarna vara hifitidningar och ha sin grej.

Nja, som hifi intresserad så tror jag många är ledsna och trötta på felaktigheter och trams som skrivs i hifitidningar. Tror du också skulle tycka det om biltidningar skrev om motorolja som ger bilen 100 extra hk, och stenar på motorn som gör att bilen inte kan få vattenplaning
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-06 08:24

subjektivisten skrev:

Nja, som hifi intresserad så tror jag många är ledsna och trötta på felaktigheter och trams som skrivs i hifitidningar. Tror du också skulle tycka det om biltidningar skrev om motorolja som ger bilen 100 extra hk, och stenar på motorn som gör att bilen inte kan få vattenplaning

Se det som p-tidningar. :wink: De återspegklar inte verkligheten utan en skapad stereotyp värld som passar den primitiva mannen. :lol: 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-06 10:57

meanmachine skrev:Se det som p-tidningar. :wink:

Hahaha! Det var faktiskt.se en helt klockren liknelse! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-06 11:04

subjektivisten skrev:

Huvudet på spiken! :P

Denna liknelse är mycket jämförbar.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-06 12:55

Almen skrev:
meanmachine skrev:Se det som p-tidningar. :wink:

Hahaha! Det var faktiskt.se en helt klockren liknelse! :D

:wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-12-07 02:30

meanmachine skrev:Se det som p-tidningar. De återspegklar inte verkligheten utan en skapad stereotyp värld som passar den primitiva mannen.

Hahaha! Hatten av mm, lysande liknelse!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi