"Brumm" vid spelning av LP-skivor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EnumNutz

"Brumm" vid spelning av LP-skivor

Inläggav EnumNutz » 2007-12-08 15:59

Har en Dual 721 som jag är mycket nöjd med och spelar ofta LP skivor. Men jag har märkt att det hela tiden finns ett bakgrundsbrum. Det var i början ganska lågt och jag tänkte inte så mycket på det (det är ju alltid lite brum ljud när man spelar lp).

Men efter att ha flyttat skivspelaren under en städning och sen kopplat in den igen märkte jag att brummet ökat jättemycket. Pillade på lite olika saker och när jag började dra och röra på sladden (från skivspelaren till förstärkaren) märkte jag att brum-ljudet ökade och minskade. Har skivspelaren placerad ganska nära högtalaren och när jag förde sladden mot den ökade brummandet. Kanske också ska nämna att det sitter DIN till RCA konverter på sladden från skivspelaren.

Sladden från skivspelaren är en vanlig "sytråds-sladd" som följde med. Tror ni att brum-ljudet försvinner om man lödar i en annan sladd av bättre kvalite? Jag har tittat lite på http://www.svalander.se/vinyl/nagaokacable.htm den för MM, skulle den hjälpa?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-08 16:08

Låter som om jordningen inte är som den ska.

Riktiga RIAA-ingångar brukar åtföljas av en jordskruv i närheten av ingångarna. Från de flesta svarvar finns förutom signalledarna en tråd till, den ska anslutas till jordskruven. Finns inte denna tråd kan det bli problem. Finns den så kan den ha glappat upp någonstans i spelaren, kanske symptomatiskt med flytten av spelaren.

De flesta RIAA brukar räkna med en del kapacitans i kabeln så det är inte helt säkert att kabeln du hittat är optimal men om din RIAA kan ändra ingångskapacitans så kan man justera där.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
EnumNutz

Inläggav EnumNutz » 2007-12-08 17:14

Hittar ingen kabel för jord men det verkar som du har rätt.... i manualen står det:

Observera att ni vid övergång från DIN till RCA-kontakt kopplar samman förstärkaren och skivspelaren med en extra jordkabel.

Men var ska då denna jordkabel fästas?

och vad skulle det göra för nytta att koppla in den i min förstärkare (vet att det finns en GND för skivspelare) när den inte är jordad?

Du skriver att den kabel jag tittat på inte är optimal om man inte kan ställa in kapacitansen på förstärkaren (kan inte jag), vad kommer detta att ha för effekter på ljudet om man tar denna kabel?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-08 18:28

Du har en kabel med DIN-kontakt och en övergångskabel till RCA?

Prova då en bit kabel som gör kontakt med plåtröret på DIN-kontakten och jordskruven på förstärkaren.

Annars tittar du i spelaren och ser var ytterskärmen till signalkabeln är ansluten och drar en tråd därifrån till jordskruven.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
EnumNutz

Inläggav EnumNutz » 2007-12-08 22:22

Har mätt med multimeter och det är inte plåtröret runt DIN-kontakten som är jord utan det är mittenpiggen, det är en 5-polig DIN.

Därför lite svårt att testa om det är det som är felet.

Men jag ska nog satsa på ett par andra kablar i vilket fall som helst, vill bli av med skarven för DIN till RCA.

Frågan är om jag ska satsa på de kablar jag skrivit innan eller om jag ska ta några andra, någon som har ett förslag?

Nackdelen med de kablar jag kollat på är att de är alldeles för stora i ytterdiameter, de som sitter där nu (2 st, sammanfogade) är bara ca 3mm i diameter st.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-08 23:54

OK, då har du inte dubbel skärm i kabeln. Mittstiftet är signaljorden, plåtröret brukar vara kopplad till spelarens chassi men inte i ditt fall.

Dra en tråd från någon metall som har kontakt med armen till jordskruven på förstärkaren som test.

Troligen får du modifiera spelaren lite om du byter kabel, svårt hitta så tunna idag som är bättre än de du redan har.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
EnumNutz

Inläggav EnumNutz » 2007-12-09 00:23

Ska testa imorgon och se om brumandet försvinner.

Har undersökt det lite mer och det verkar som det är skarven brummandet beror på. När jag rör sladden blir det ingen förändring men när jag rör på skarven ändras brummandet. Kanske den det är fel på?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-09 00:42

Ja, det kan vara att skarven har dålig skärmning. Men prova jordningen först.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-12-09 01:53

Eftersom multimetern säger att DIN-kontaktens "plåtrör" inte har galvanisk kontakt med jord så saknar kontakten skärmning och släpper därför in brum. Försök anslut en tråd från mittkontakten till plåtröret, löd eller kläm fast tråden. Följ också det andra rådet med att dra en enkelledare mellan skivspelarens metallchassie (kanske någon punkt på tonarmsfästet) till förstärkarens metallhölje i närheten av phonoingången.

Helst av allt, gör dig av med den 5-poliga DIN-kontakten, dom är inte trevliga att ha att göra med!

Användarvisningsbild
EnumNutz

Inläggav EnumNutz » 2007-12-09 19:35

Testade idag att dra en kabel från en del av chassiet (som har kontakt med ena stiftet på DIN kontakten) på skivspelaren till GND på förstärkaren men det blev ingen förändring, "rasslade" dock lite om man inte håll "jordkabeln" helt stilla.

Ska testa att gör som du föreslagit BertilAlving.

Ska dock göra mig av med DIN kontakten, skrotade planerna på att använda en annan kabel eftersom jag då måste göra hål för att få plats med den. Har istället beställt ett par RCA kontakter som jag ska löda på den sladd som sitter där nu.

Användarvisningsbild
EnumNutz

Inläggav EnumNutz » 2007-12-09 19:51

Jordade "röret" runt DIN-kontakten och brummet försvann (i stort sett allt).

Om jag bytar till RCA kommer brummet komma igen eller är RCA kontakter bättre skyddade än DIN? kort sagt, nu när jag löst problemet är det ändå bra att byta till RCA?

Återgå till Generellt om hifi