Om Stereophiles val av LP12 som Product of the year 2007

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-12-07 17:08

Thomas,

Det var Whish you where here med PF. CD'n var en japanpress av riktigt sunkig sort. LP'n lät mer än adekvat. (OM40+Morello-RIAA)

När jag spelar mitt bästa vinylexemplar (har tre st) av Dire Straits "Brothers in Arms" på LP och jämför med originalpressning på CD (anno 1985), måste jag påstå att skillnaden faktiskt är mycket, mycket liten. 8) Det känns betryggande att LP-riggen är i sådan form. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-07 17:21

Du borde serietillverka din vinylrigg :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-10 11:08

Richard skrev:
Bill50x skrev:
Richard skrev:B.la. har Ingvar Öhman , som förövrigt äger en lp-12:a, gjort mätningar på både motorn, skivmattan och drivremmen.

Man ska vara lite försiktig med sådana här uttalanden. Om jag förstått saken rätt är IÖ´s LP12, eller den han mätte på, ganska gammal, 10 eller 15 år? Det är helt enkelt inte samma spelare som dagens. Utseende och konstruktionsprincip är väl nästan det enda som förenar dom, tillsammans med lite smådetaljer. Min LP12:a var maxad med det allra bästa för fem år sedan, vad som ändrats sedan dess är bland annat styvare plint, nytt innerchassi (Keel), ny tonarm, ny pickup, ny bottenplatta med annorlunda fjädring, nytt tonarmskablage....

I vilket avseende är skivmattan mätt? Vilka parametrar är testade? På vilket sätt har mätningar verifierat att mindre detaljer suddas ut? Eller är det bara en subjektiv bedömning?

Det är dock riktigt att just filtmattan är utsatt för mycket diskussioner, Linn själva har dock aldrig tagit upp den tråden. I andra länder (GB tex), där man är mindre dogmatisk om Linn än vad Linnisterna i Sverige är, testas det en del med andra lösningar.

/ B

Du får nog fråga Ingvar mera ingående om detta.

Om jag nu inte minns helt fel ( jag har minne som en häst ), så har han mätt upp effekten av filtmatta, kontra gummimatta- vi får se om han läser detta.

V. H. Richard.

----------------------------------------------------------------------------------------

Bill 50x - det verkar som att det inte finns några objektiva undersökningar angående filtmattans eventuella påverkan av den ingraverade informationen, minnet svek mig kanske här.
Du har nog rätt i detta fall.

V. H. Richard.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi