Frågor om Ortofon OM-serie

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Frågor om Ortofon OM-serie

Inläggav Thomas_A » 2007-12-11 10:29

Enligt någon källa ska OM-serien utgå och ersättas av 2M. De brukar dock ha ersättningsnålar för många nålar, men själva serien (ex VMS) brukar begränsas till en eller få modeller.

1. Är det någon som vet om och hur länge Ortofon kommer att supporta OM-serien? Ortofon har ingen direktmail.

2. En liten jobbigare fråga: Vilket är avståndet i mm mellan undersidan av pickupen, där nålen sitter, och skivans yta? Den har en relativt kort nål, och det är lite kritiskt om jag skulle vilja använda en yttre stabiliseringsring (RSR) till skivspelaren. Det krävs en fritt spelrum på minst 0.6 mm, helst mer. Jag vill minnas att den delen av ringen som ligger an mot ytterkanten är 0.5 mm tjock.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-11 16:44

Ingen som vet?

T

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-11 17:44

Jag kan aldrig tänka mig att avståndet mellan undersidan av pick-up-huset och skivan understiger 0,6 mm, men jag kan kolla närmare när jag kommer hem. Jag antar att du dessutom har ett par millimeter till godo i sidled eftersom stabiliseringsringen inte borde täcka hela den ograverade kanten. Förresten, av ren nyfikenhet: vilken ring tänker du använda (och vilken centrumvikt)?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-11 18:05

Hej och tack Pekka,

Centrumvikt har jag en gammal som ligger också skräpar, jag har strippat av gummikåpan på den så det är bara en cylinderformad metallklump, märke okänt.

Jag har pratat med Rudolf Bruil som säljer RSR (Holland) och den ska fungera till min Axis.

http://www.soundfountain.com/amb/ttring.html

Lite dyr kan tyckas (ca 3000:-), men om en OM40 fungerar med ringen så köper jag en sådan istället för en Clearaudio Maestro.

OM40 + ring, ca 5500:-. Clearaudio Maestro nästan 6000:-.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-11 18:20

Vidare:

http://www.positive-feedback.com/Issue20/ursrclamp.htm

T

PS. Jag ska maila igen och höra, jag tycker 0.6 mm låter väldigt snävt ändå. Det sägs specifikt att vissa Ortofon-pickuper inte kan användas. Jag misstänker bla de sk Jubilee/Kontrapunkt-modellerna som har kort nål omgiven av två kanter. Dessa var enligt Mirre på VH inte bra, i alla fall de första modellerna, då den faktiskt ibland tog i den lilla upphöjning som normalt finns på alla skivor i precis utanför startspåret (ett skydd för att pickupen inte ska glida av skivan). Med det misstänker jag också att själva ringen kommer att vila på denna lilla upphöjning, som gör att höjden ökar mer än 0.5 mm, kanske upp till 0.7-0.8 på vissa skivor. DS

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-12-11 19:08

Henger meg på her da det jeg lurer på også er OM-relatert. Spørsmålet går kort og godt ut på: Hvis platespilleren er innjustert med Ortofon om20-pickup , kan en da senere sette inn en om-40nål og være sikker på at dette også blir riktig uten ytterligere justering?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-11 19:21

En annan, förvirrande sak, som dyker upp ang. OM-pickuperna är den extra tyngden som finns i pickuphuset.

Med tyngden är massan 5 gram.
Utan tyngden är massan 2.5 gram.

I det gamla databladet sades att vikten tas bort när "lätta armar" används. Jag tycker istället att den bör tas bort när man använder lite tyngre armar, så länge motvikten man använder klarar att ställa in rätt nålanliggningskraft.

(I den gamla databladen nämdes även att Ortofon OM10, OM20 och OM30 hade komplianser på 25, 30 resp. 35 um/nM. Jag förmodar att OM40 hade minst 35 um/nM. Det gör att man var tvungen att använda lätta till ultralätta armar. Idag är samtliga specade till ca 25 um/nM vilket är i högsta laget för "dagens normalarmar" tycker jag.)

Antag att armen är på "ca 10 grams" effektiv massa. Den varierar med hur nära motvikten sätts pivotpunkten. Sätts den nära sänks den effektiva massan. Dess position påverkas bla av dess massa och även pickupens massa för en given nålanliggningskraft.

Beräkningsexempel:

10 + 5 + 1 (skruvar) gram: Teoretisk resonansfrekvens 7.95 Hz.

9 + 2.5 + 1 gram: Teoretisk resonansfrekvens 9.00 Hz.

Att jag sänkt armens effektiva massa till 9 gram är för att jag måste ändra motvikten position närmare pivotpunkten. I själva verket har jag ingen aning om hur mycket den kommer sänkas, men det kan man ju beräkna när man vet hur mycket den flyttas.

Effektiv massa = (m·d²) ÷ L²

m=massa på motvikten
d=avstånd motvikt till pivotpunkt
L=effektiv längt på arm

Om avståndet av motvikten (säg 300 g) till pivotpunkten skulle ändras från ex 40 till 30 mm får man för en 211 mm effektiv längd:

40 mm: effektiv massa 10.78 gram
30 mm: effektiv massa 6.06 gram.

Dvs motviktens position påverkar ganska kraftigt den effektiva massan. Nu vet inte jag vad som händer med motviktens position om man går från 5 till 2.5 grams massa för PUn. Man kan också experimentera med addera massa för motvikten så att den placeras maximalt nära pivotpunkten; det sänker också den effektiva massan eftersom avståndet varierar med kvadraten (men inte massan).

Men om man kan lyckas med ovanstående får man:

Fall 1: 10.78 + 5 + 1 = 7.77 Hz
Fall 2: 6.06 + 2.5 + 1 = 10.3 Hz

Är det någon som har experimenterat med detta ang. OM-pickuperna?

T

edit: tårta på tårta
Senast redigerad av Thomas_A 2007-12-11 19:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-11 19:23

realist skrev:Henger meg på her da det jeg lurer på også er OM-relatert. Spørsmålet går kort og godt ut på: Hvis platespilleren er innjustert med Ortofon om20-pickup , kan en da senere sette inn en om-40nål og være sikker på at dette også blir riktig uten ytterligere justering?

Det ska gå bra.

Det kan vara en liten justering på lasten. Det jag har sett som optimal last för OM40 är:

195 pF/43 kOhm. Har dock ej dubbelkollat om det stämmer.

Edit: En annan uppgift på forumet säger 49 kOhm, medans denna ref säger 42.8 kOhm:

länk

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-12-12 03:36

Thomas_A !

Verkar som att det är du och subjektivisten som "snöat in" på
detta med oplana skivor.

Intressant är att ni kör likadan pickup tillsammans med tonarmar
som har liknande effektiv massa.

Själv så skulle jag testa med en något mindre kompliant pickup
tex. Denon DL110. alt DL160.

Ser över huvud taget inte oplana skivor som något stort problem
för egen del.

:)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-12 09:22

Laila,

har iofs inte OM utan V15VxMR. Innan hade jag Clearaudio Alpha. Måste dock ha en ny. Clearaudio Maestro är ett, DL103 en annan och OM40 en tredje.

Ser över huvud taget inte oplana skivor som något stort problem
för egen del.

Det beror vad man definerar som problem.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-12 11:43

Exakt. Förvånande ofta ser man kommentarer, även på faktiskt.se, om att varken oplanhet eller dålig centrering, som båda medför svajning, skulle vara problem. Det indikerar att man inte har särskilt höga krav på återgivningen. Själv köper jag en hel del begagnad vinyl, men 90 % av skivorna tjänar mest som vägledning för om jag ska leta efter musiken på cd. Tio procent duger för seriös lyssning, är min erfarenhet. Då räknar jag också in distorsion i problembilden. Knäppar och knaster är, på rimlig nivå, mindre störande.

Jag funderar fortfarande på om inte en skivtallrik med en sinnrikt utformad gummiring som omfamnar skivans periferi, och därigenom både centrerar och trycker ned den, i kombination med en centrumvikt på en minimal centrumtapp vore en bra lösning.

Angående trådens egentliga ämne kom jag hem väldigt sent i går och har inte hunnit kolla min pick-up när den spelar en skiva. Återkommer i ärendet!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-12 12:27

Håller med Pekka och tackar för framtida mätning. En slags gummiring har jag också funderat på. Jag misstänkter dock att en sådan är mindre effektiv än att plana ut med massa. Visst blir det lite strul med en ring och jag tänker inte använda den jämt. Jag vill dock bränna av några av mina LP, och då ha de bästa förutsättningarna.

I övrigt vill jag säga:

Vad som orsakas av ocentrerad skiva är följande:

- Svaj med centrering på 0.55 Hz. Hörbarheten för svaj är dock något högre mellan 3-6 Hz, enligt någon skrift som jag läst (har dock ej referensen kvar). Så en liten ocentrering ger kanske inte så stor hörbar effekt generellt, men även en liten ocentrering är hörbart för statiska toner.

- Dynamiskt varierande anliggningskraft i sidled. Även om den amplitudmässigt är gigantisk jämfört med nålens "egenrörelse/nyttosignal", så blir den nog en ganska liten påverkan i praktiken. Om resonansfrekvensen ligger på 8.8 Hz hamnar 0.55 Hz 4 oktaver under densamma (vet ej vad det blir i dB, men det är väl ett 12 dB/oktav mekaniskt filter tror jag).

Vad som orsakas av bucklig skiva är följande:

- Svaj. Detta svaj är dock oftast betydligt lägre än för 0.55 Hz svaj orsakad av ocentrering, men hörbarheten för dessa frekvenser är desto högre.

- Dynamiskt varierande anliggningskraft i höjdled (samt dynamisk variation av magnetpositioni pickuphuset). Återigen amplituden är kanske inte så stor på makroskala, men ändå stor i förhållande till nålens "egenrörelse" som motsvara själva nyttosignalen (se ex på en högtalarkons rörelse). Frekvenserna hamnar här på mellan 3-6 Hz (olika på olika skivor naturligtvis) vilket gör att den fundamentala resonansfrekvensen hamnar farligt nära (knappt en oktav mellan). Det skapas också övertoner som bidrar till sk rumble.

Det skapas också onödigt stor belastning för förstärkardelarna och högtalarna. Även om man kan filtrerar bort detta för att skona högtalarna så är det bättre att försöka åtgärda problemet vid källan så mycket det går. (Själv har jag ett RIAA som har -3 dB vid 6 Hz, medans ett RIAA/IEC har -3 dB vid 20 Hz. Dock slår jag ofta på subsonicfilter på Ingvars elektroniska delningsfilter för att dämpa signalen ytterligare.)

T
Senast redigerad av Thomas_A 2007-12-12 12:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-12 12:50

Laila skrev:Ser över huvud taget inte oplana skivor som något stort problem
för egen del.

:)

Hur kan du inte se det som ett problem? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-12-12 15:30

Lägger mig platt men fortsätter att avnjuta även mina
oplana vinyler utan några större åthävor. :oops:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-12 16:07

Laila skrev:Lägger mig platt men fortsätter att avnjuta även mina
oplana vinyler utan några större åthävor. :oops:

Hehe,

inte behöver du lägga dig platt inte... jag skulle kunna fråga om du exempelvis spelar en LP och drar upp volymen rejält, ser du rörelser från dina baselement som inte verkar härröra till musiken (ex om du spelar precis i början av skivan eller mellan låtarna då du inte har någon musiksignal)?

Om du inte ser detta, prova några fler skivor.

Om du fortfarande inte ser någon rörelse hos baselementet, så kanske du har filter (RIAA, stärkare) som minskar utslagen. Om du har det så minskar det inte problemet hos pickupen, som får jobba helt i onödan, det är bara det att signalen inte når fram till högtalarna.

Om du inte heller har detta och inte ser den minsta rörelse hos högtalarmembranet när du vrider upp volymen så har du extremt plana skivor!!!

Har du rörelse hos baselementet så vet du också att pickupens nål rör sig på samma sätt. Dvs din musiksignal är överlagrad på en lågfrekvent signal. Tänker man efter så ska nålen utgångspunkt vara i armaturens centrum och endast röra sig till musiken. Ju mer den rör sig, sammantaget med skivoplanheter, ju högre blir distorsionen generellt (det är ett mekaniskt system).

Så summa summarum är att en plan skiva ger pickupen förutsättningar att prestera sitt bästa, med lägsta möjliga distorsion!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-12 17:21

Thomas_A skrev:Så summa summarum är att en plan skiva ger pickupen förutsättningar att prestera sitt bästa, med lägsta möjliga distorsion!

Precis. Det blir ju distorsion i onödan och är det illa så får man en "basbuckla" som låter och stör varje varv. Har flera sådana skivor med det problemet.
Senast redigerad av subjektivisten 2007-12-12 19:32, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-12-12 18:12

Ett halvskarpt lowcut filter hjälper väldigt bra, t ex 30Hz och 18dB/oktav (eller tom aggresivare). De hörbara nackdelarna är förhållandevis små, i alla fall på majoriteten av pop och rock plattor. Inte lika bra som plana skivor, naturligtvis, men ofta tillräckligt bra och skulle bara kosta förstegstillverkaren ett par tior extra. Det är nästan skandal att det inte alltid ingår.

Av någon anledning så är low cut filter lika förbjudet bland många audiofiler som alla andra former av Eq, vilket är fullständingt obegripligt. Jag tycker nästan att det är ett oumbärligt tillbehör vid vinylspelning. Det där att baselemeten står och fladdrar är definitivt inget som höjer ljudkvaliten.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-12 18:48

Nu har jag spelat en skiva, för övrigt Gibson Brothers "Que Sera Mi Vida", och kollat avstånd mellan pick-up-hus och skiva. Min tonarm lutar något bakåt vid avspelning (har inte orkat kolla VTA så noga). Längst bak på pick-up-huset är avståndet ner till skivan gott och väl 1 mm och längst fram uppskattningsvis 1,5 mm. Om skivringens tjocklek är 0,5 mm borde den alltså klara sig utmärkt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-12-12 19:17

Thomas_A !

Letat upp min skevaste vinyl (Pugh (Ja dä ä dä) glömd på fönsterbrädet en solig sommardag).

Visst kan jag se ett/en utslag/bump på baselementen/vinylvarv men jag misslyckas lik förbenat
att detektera med hörseln var på skivan bumpen befinner sig under "blind avspelning".

Gôtt enuff för lille mäj :oops:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-12-12 19:26

PekkaJohansson skrev !
Förvånande ofta ser man kommentarer, även på faktiskt.se, om att varken oplanhet eller dålig centrering, som båda medför svajning, skulle vara problem. Det indikerar att man inte har särskilt höga krav på återgivningen.

Det är slika uttalanden av en redaktör som gör att man lätt "glömmer"
att pytsa in nästa medlemsavgift till LTS :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-12 20:00

PekkaJohansson skrev:Nu har jag spelat en skiva, för övrigt Gibson Brothers "Que Sera Mi Vida", och kollat avstånd mellan pick-up-hus och skiva. Min tonarm lutar något bakåt vid avspelning (har inte orkat kolla VTA så noga). Längst bak på pick-up-huset är avståndet ner till skivan gott och väl 1 mm och längst fram uppskattningsvis 1,5 mm. Om skivringens tjocklek är 0,5 mm borde den alltså klara sig utmärkt.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack!

Jag ska prata med Rudolf som säljer ringen och höra vad han tror.

T

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-12 23:09

Laila skrev:PekkaJohansson skrev !
Förvånande ofta ser man kommentarer, även på faktiskt.se, om att varken oplanhet eller dålig centrering, som båda medför svajning, skulle vara problem. Det indikerar att man inte har särskilt höga krav på återgivningen.

Det är slika uttalanden av en redaktör som gör att man lätt "glömmer"
att pytsa in nästa medlemsavgift till LTS :D

Jag får be om ursäkt om uttalandet uppfattas som en smula provokativt. Min kommentar ska ses dels i ljuset av att det på faktiskt.se samlas särskilt musik- och ljudintresserade människor - och att kraven därmed möjligen skulle kunna vara högre här än annorstädes. Den ska också ses i ljuset av min egen frustration och ständiga besvikelser över hur det trots ansträngningar verkar vara så svårt att närma sig hög återgivningskvalitet med vinylmediet - på grund av bland annat just hastighetsinstablilteten. Jag är som synes inte ensam om dessa funderingar. Ändå tycker jag fortfarande att det är kul med vinyl. När det klaffar kan det bli riktigt bra - och bra musik överlever som bekant även mindre goda omständigheter!

Efterskrift: Jag kommer osökt att tänka på min originalsingel av Doris Troys "Just One Look" som inköpt för dyra pengar på mässa visade sig ha en felcentrering på nästan en halv centimeter. Snyft! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-12 23:19

PekkaJohansson skrev:[När det klaffar kan det bli riktigt bra - och bra musik överlever som bekant även mindre goda omständigheter!

Det var fint sagt, för visst är det så.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-12-13 00:26

PekkaJohansson skrev:
Efterskrift: Jag kommer osökt att tänka på min originalsingel av Doris Troys "Just One Look" som inköpt för dyra pengar på mässa visade sig ha en felcentrering på nästan en halv centimeter. Snyft! :)

Överskrider t.o.m. mina toleranser ! 8) :(

Återgå till Generellt om hifi