Moderator: Redaktörer
realist skrev:Henger meg på her da det jeg lurer på også er OM-relatert. Spørsmålet går kort og godt ut på: Hvis platespilleren er innjustert med Ortofon om20-pickup , kan en da senere sette inn en om-40nål og være sikker på at dette også blir riktig uten ytterligere justering?
Ser över huvud taget inte oplana skivor som något stort problem
för egen del.
Laila skrev:Ser över huvud taget inte oplana skivor som något stort problem
för egen del.
Laila skrev:Lägger mig platt men fortsätter att avnjuta även mina
oplana vinyler utan några större åthävor.
Thomas_A skrev:Så summa summarum är att en plan skiva ger pickupen förutsättningar att prestera sitt bästa, med lägsta möjliga distorsion!
Förvånande ofta ser man kommentarer, även på faktiskt.se, om att varken oplanhet eller dålig centrering, som båda medför svajning, skulle vara problem. Det indikerar att man inte har särskilt höga krav på återgivningen.
PekkaJohansson skrev:Nu har jag spelat en skiva, för övrigt Gibson Brothers "Que Sera Mi Vida", och kollat avstånd mellan pick-up-hus och skiva. Min tonarm lutar något bakåt vid avspelning (har inte orkat kolla VTA så noga). Längst bak på pick-up-huset är avståndet ner till skivan gott och väl 1 mm och längst fram uppskattningsvis 1,5 mm. Om skivringens tjocklek är 0,5 mm borde den alltså klara sig utmärkt.
Med vänlig hälsning
Pekka
Laila skrev:PekkaJohansson skrev !Förvånande ofta ser man kommentarer, även på faktiskt.se, om att varken oplanhet eller dålig centrering, som båda medför svajning, skulle vara problem. Det indikerar att man inte har särskilt höga krav på återgivningen.
Det är slika uttalanden av en redaktör som gör att man lätt "glömmer"
att pytsa in nästa medlemsavgift till LTS
Efterskrift: Jag kommer osökt att tänka på min originalsingel av Doris Troys "Just One Look" som inköpt för dyra pengar på mässa visade sig ha en felcentrering på nästan en halv centimeter. Snyft!![]()
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 24 gäster