Hur skall vi få vanligt folk mer intresserade av Hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-29 14:05

EngelholmAudio skrev:Som jag menar det är att är 300 kr har folk inte råd att köpa en stereo för 10kkr.

- Nej nu har du missförstått! (med flit? (igen ;)!))
Det är när folk hör/ser att highendHifi är helt fixerade vid stenar signalkablar för 10,000-tals kr
som de tänker att då är nog de dyra hififörstärkarna och hifi högtalarna lika tramsiga dom med!
A*lltså, att normalkunden tänker att är det tossigt med kablar & tillbehör är det nog
lika tossigt med/innuti de esoteriska förstärkarna/högtalarna och om skulle jag lägga 10,000kr
på det skulle jag det bara vara att ge pengar till ngn tossig esoterisk hifikonstruktör men inte ge
mig bättre hifiapparater (ellér hifiljud) för den skull! Således behöver jag ej ens gå till hifiaffär o lyssna
på alla dessa tossigheter! Det är somså många normalkunder tänker!

- Detta om detta!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-29 14:17

Audiomanikern:

Hur kan normalkunden dvs en som aldrig varit i en HIFI affär veta att dyra kablar är nys?
Kanske normalkunden loggar in på ett forum och inte fattar något eftersom vissa alltid måste prata absorbenter och kablar även i trådar som inte handlar om dom?
Även om det skulle göra nån skillnad så vill dom inte ha absorbenter heller i sitt vardagsrum så enklare att köpa på Siba och blindtesta sin anläggning där. Dvs. ta en kartong på måfå pga av lågt pris.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-07-29 14:37

Audiomanikern skrev:
EngelholmAudio skrev:Som jag menar det är att är 300 kr har folk inte råd att köpa en stereo för 10kkr.

- Nej nu har du missförstått! (med flit? (igen ;)!))

...med mera...

Nej aldrig med flit - om jag inte försöker skämta till det och medvetet misstolka. Inga skämt var aktuella denna gången.

Du säger jag har missförstått. Är du säker? Har du gjort en undersökning bland "Svensson" varför dom inte köper mer riktigt hifi? Vore intressant isf.

Min uppfattning är att
* det är för mycket pengar
* många tror att "jag hör ingen skillnad iaf
* estetik som sätter begränsningar
* kostar tid och engagemang

Ps. Mitt uttalande citerat av Audiomaniker (och nu av mig själv) är kass svenska. Skulle nog lyda såhär:
Det jag menar med mitt exempel är att folk borde se 300 kr i sammanhanget 10'000kr som en relativt liten summa pengar. Om inte gissar jag att dom 10'000kronorna inte ens existerar från början.
Bättre än:
"Som jag menar det är att är 300 kr har folk inte råd att köpa en stereo för 10kkr."
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 15:31

Är det någon som vet vart man hittar statistik om hifi-försäljning. Fördelningen % low-fi, mid-fi och high-fi. Tidigare fanns det något som jag tror hette "Radiohandlarnas riksorganisation". Det vore kul att se utveckling/förändring med åren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 17:46

Ett sätt att öka folks intresse för hifi vore att halvera skivpriserna.
Ett annat vore att förbjuda hifi totalt. Allt som är förbjudet är intressant. Lär av alkoholpolitiken.
Senast redigerad av Flint 2004-07-29 17:51, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-29 17:49

Ett sätt att öka folks intresse för hifi vore att halvera skivpriserna
...och hifi-priserna! :twisted:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-29 17:49

Hej igen!

A*lltså (helt ovavsett huruvida hifikablar är essentiella eller irrelevanta) så tycker ändå
en (hel) del (utav det lilla fåtal som kommit i kontakt med highendHifi, v.s.) att detta är
så oseriöst att de därmed avfärdar alltihopa som trams (samt eventuellt även bluff & båg).

Men för det stora flertalet (som dessutom inte ens kommit i kontakt med highendHifi) hållA* med om att:
* det är för mycket pengar
* många tror att "jag hör ingen skillnad iaf
* estetik som sätter begränsningar
* kostar tid och engagemang

* En del tycker faktiskt.se inte ens om musik sådär jättemycket o kanske föredrar ex film (mycket
vanligare än vad tidigare ens kunnat A*nas, b.l.a. kanske p.g.a. det ju ej vara världens coolaste att
säga man tycker musik är tråkigt)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-07-29 17:58

totalförbud tror jag på om man på allvar ska få upp intresset (varför man nu vill det)

Det kan tänkas räcka med att nån, t ex Sivert Öholm eller Marit Paulson, går ut och varnar i tidningarna och på TV för faran med musiklyssnande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 18:16

Ingen dum idé med skräckpropaganda.

Några intressekatalysatorer.
Diaré och hudutslag vid kortvarig exponering av digitalt återgiven musik. Håravfall och benskörhet vid långvarig.

Kanske kan man också punktbeskatta vissa delar i en anläggning "typ högtalarsnören typ". 10Kr på vare påbörjad krona och det även 10 år retroaktivt på tidigare inköp. Det skulle kanske göra att dom blir värda det pris dom betingar redan nu. (Jag förstod inte själv sista meningen.)
Det skulle skapa arbetstillfällen. 1000 nya kabelpoliser runt om i Sverige. Åker hem till folk och kollar att deras kablar är beskattede. Precis som gubbfan som envisas med att knacka på min dörr och fråga om jag har TV vilket jag inte har men som dom inte tror att jag inte har. Där finns det resurser.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-29 21:40

Jag tror att något som i skrämmer bort folk är allt prat om hur stora skillnader det är på alla förstärkare, CD-spelare, kablar och tom högtalare. Det gör att folk tappar förtroendet för hela hifi-svängen när de själva inte tycker att de hör dessa skillnader. Hur ofta hör man inte: "Jaså det där med hifi, det sysslade jag lite med när jag var ung, men numera är det inget för mig." Så ett hett tips kan ju vara att försöka att inte överdriva skillnaderna så mycket, ha en balanserad inställning helt enkelt. Sedan om det kommer hem någon som frågar om din anläggning och tycker att den låter bra, börja inte snacka om alla förstärkar, kabelbyten mm. Det inger inte förtroende, folk tror snarare att man är galen. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-29 23:00

Flint skrev:Ett annat vore att förbjuda hifi totalt. Allt som är förbjudet är intressant.

Mmm är inte säker på det. Vi svenskar verkar ha problem med auktoriteter.....vi lyssnar för mycket på dem!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-29 23:32

Naqref skrev:
Flint skrev:Ett annat vore att förbjuda hifi totalt. Allt som är förbjudet är intressant.

Mmm är inte säker på det. Vi svenskar verkar ha problem med auktoriteter.....vi lyssnar för mycket på dem!

Hade nyligen en gästforskare uppvuxen i tjeckoslovakien under sovjettiden hemma på besök. Gitarren kom fram, och vad spelade han? Beatleslåtar! Trots att de nog hade respekt för "auktoriteten" så intresserade de sig för sånt som de egentligen inte behövde som var rent ut sagt farligt och det drev nog fram ett genuint intresse.

Vore det inte väldigt spännande att gå på svartklubbar och lyssna på hifi? :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 23:37

Naqref skrev

Du har en poäng där. Vi är lite mjäkiga. Utom någon timma på fredagskvällen när spolarvätskan har gett oss mod. Då reser vi oss ur TV-soffan och slår näven i teakbordet och säger "Nä nu jä*lar får det vara nog". Sen sätter vi oss igen och är stolta över handlingskraften.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-30 11:06

Vore det inte väldigt spännande att gå på svartklubbar och lyssna på hifi?

Heeeelt underbart! "Jag har hört att de spelar på ESL989 på klubb- Underground inatt... ska vi dra dit?" 8)

Själv minglar jag just nu in ett par Carlsson OA116.1 till min mor och hennes man. Japp! Det är Naqrefs snyggt renoverade par! Ser ut som nya om Ni undrar! 8) Både är musikintresserade och mamsen vill egentligen ha lite bättre ljud. Vi får se vad de tycker. Hade jag varit dem hade jag iiiinte släppt 116arnanana. Lättplacerade och ett stort ljud. Passar dem perfekt. Mamsens man lyssnar mest på blues, helst live och mamsen föredrar Krall, Sarah Brightman Barber och annan 'hifi-musik'... Kan inte bli så mycket bättre! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-30 13:55

Ja appropå Carlsson, DET om ngt var ju en ren hifi-produkt avsedd för vanliga "dödliga". Det funkade ju! Idén var ju att hemljud kunde vara så mkt bättre, än vad som fanns då.... Carlsson har inte direkt ngn gång varit billiga, har ändå många tagit dessa till sig. Nuvarande OA58 har många köpt, många av dem är inte fullt så nördiga som vi... eller de kanske har blivit? 8O :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Föregående

Återgå till Generellt om hifi