Om man får följande mätning av en högtalare:
där mätningen (svart linje) är gjord i frifält, ca 125 cm från högtalaren och medelvärdesbildad över ett 30-graders horisontelt intervall kring "diskantaxeln" (kan det möjligen vara en axel parallell med diskantens riktning, centrerad i diskantens mitt?). Mätningen sägs också vara korrigerad för mikrofonens frekvenssvar. Bilden ovan kommer from Stereophile och visar en mätning av Monitor Audio RS6.
Vilka slutsatser (om några) kan man dra från en sådan mätning och hur resonerar man för att nå dessa slutsatser? Jag är alltså mest intresserad av hur man går tillväga för att tolka en sådan mätning och vilken information som finns kontra inte finns i mätningen.
Jag har fler frågor, men jag kan börja med detta, så kan jag fylla på med följdfrågor senare (om behovet finns)
// Joel
PS. Jag tar även tacksamt emot tips på böcker (eller annat) där jag kan läsa mig till grudnläggande musikåtergivningsteori, tex om rumsakustik och högtalare. Helst med betoning på matematiska modeller, men även hur man i praktiken bedömmer ett rums akustiska egenskaper och vilka åtgärder som kan ta till för att åtgärda ev. problem som man har räknat-/simulerat fram, eller vad en högtalare har för egenskaper och hur man bedömmer dessa samt tolkar mätdata (tex som frågan ovan).