Efterklangstid i ljud/bio rum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Efterklangstid i ljud/bio rum

Inläggav Callisto » 2008-03-19 18:08

Vad är den optimala efterklangstiden i ett bra ljud/bio rum vid olika frekvensområden?

Motivera gärna varför också :) .

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2008-03-19 18:39

I ett biorum bör efterklangstiden vara kort - 0.25 sekunder RT60 eller lägre. Där ligger all ljudinformation du är intresserad av att höra inlagd i de olika kanalerna, och ditt rum skall inte ge sig till känna.

I ett lyssningsrum tycker jag att det är upp till var och en att själv bestämma hur "levande" efterklangen skall vara i lyssningslogens bakre halva. Jag gillar själv kort efterklang även i sådana lyssningssammanhang. 0.25 sekunder är lämpligt även här, eller en gnutta mindre.

Anledningen till att jag tycker att man behöver ha så snabb utklingning är att jag vill kunna uppfatta även mycket finstilta nyanser i musiken/dynamiken, och därför inte vill drabbas av den maskeringseffekt som en alltför kraftig efterklang ger. Även snabba förlopp måste kunna upplösas utan maskering, och dår kan man inte ha gammalt ljud som skvalpar omkring.

Det är helt ok om rummet dämpar en gnutta mer i diskanten än i lägre register. Det låter naturligt och mysigt, så länge skillnaderna i avklingningshastighet inte är alltför stora mellan intilliggande register (sådant låter bumligt och obalanserat). Motsatsen låter inte alls trevligt - alltså med en höjning åt diskanten - men det ser man sällan!

Jag tycker det låter skönast med under 0.25 sekunder vid alla frekvenser, och ett litet fall mot diskanten som får ännu kortare efterklang. Jag tycker rentav att det är ännu skönare med nedåt 0.2 sekunder, men då får man se upp så att det görs på rätt sätt.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2008-03-19 18:39

Vad menar du förresten med "optimal" i din fråga? Optimal för vaddå? Vad är du ute efter?

Densen

Inläggav Densen » 2008-03-19 18:42

Optimal = bästa möjliga, mest gynnsam o.d.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-19 22:32

Morgan skrev:Vad menar du förresten med "optimal" i din fråga? Optimal för vaddå? Vad är du ute efter?

Trevligast ljud vilket du också tolkat det som, tack. :)
Jag har utrustning hemma för att kunna göra mätningar (RT60) och ska pröva dämpa ner rummet till det du rekomenderar.
Jag bygger ett ljud/bio rum och har inte alltför mycket kvar nu efter allt slit och släp (börjat från scratch). Jag har inte lagt in heltäckningsmattan än eftersom jag inte satt dit undertaket än (Ecophone Sombra), vilket jag tror kommer ta ner en hel del av efterklangstiden. Jag kommer även ha absorbenter som tar hand om 1:a reflexerna på väggarna. Sedan har jag byggt 6 st helmholtzresonatorer som är avstämda efter rummets resonanser. Ska bli intressant att se hur det blir. Sedan kommer jag utgå från mätningarna för att på så sätt närma mig 20-25 mS i efterklangstid.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-19 23:14

Menar du verkligen 20-25 ms (för det var väl delar av sekunder)? Det var inte mycket det...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-19 23:39

UrSv skrev:Menar du verkligen 20-25 ms (för det var väl delar av sekunder)? Det var inte mycket det...

Sorry, 250 - 300 mS :oops: :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-20 11:04

är det inte svårt att mäta rätt ner till -60db?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-20 14:19

celef skrev:är det inte svårt att mäta rätt ner till -60db?

Man mäter lutningen på kurvan där den är som linjärast och sedan säger man att "såhär är den spikrakt ner till -60dB". Man ska heller inte plocka de första -10dB eller vad det är standarderna säger. Sedan gör man givetivs detta för ett stort antal mätningar på en stor mängd platser i sitt rum och medelvärdesbildar ett resultat i frekvensplanet. Man måste bara se till att man exciterar rummet tillräckligt så funkar det bra - tror det är 45dB över brusgolvet man ska excitera. Men alla såna där siffror kan säkert någon mer exakt, men jag är inte såå långt ifrån tror jag.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-20 14:32

Callisto skrev:Jag har utrustning hemma för att kunna göra mätningar (RT60) och ska pröva dämpa ner rummet till det du rekomenderar.
---
Jag har inte lagt in heltäckningsmattan än eftersom jag inte satt dit undertaket än (Ecophone Sombra), vilket jag tror kommer ta ner en hel del av efterklangstiden. Jag kommer även ha absorbenter som tar hand om 1:a reflexerna på väggarna. Sedan har jag byggt 6 st helmholtzresonatorer som är avstämda efter rummets resonanser. Ska bli intressant att se hur det blir. Sedan kommer jag utgå från mätningarna för att på så sätt närma mig 20-25 mS i efterklangstid.
Det låter bra (redan)! Jag tror du kommer att bli mycket nöjd - liknande åtgärder är det jag upplevt gör mest för lyssningsglädjen (=motsatsen till lyssningströtthet).

mS = millisiemens = 1/kohm :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Generellt om hifi