Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Hmm, 180 dB, det bara kan man ju inte motstå att räkna lite på.
180 dB motsvarar ett ljudtryck på p=2e-5*10^(180/20)=20000 Pa
Om vi tar en XLS12" med en Sd på 466 cm² och utätter den för det ljudtrycket så blir kraften F=p*Sd=20000*0,0466=932 N. Med en kraftfaktor Bl=17,6 N/A måste man köra en ström I=F/Bl=53 A. Bara för att stå emot trycket från ljudet. Med en talspoleresistans på 3,5 ohm blir effekten i talspolen W=I²*R=53²*3,5=9,8 kW.
För att få elementet att generera det trycket i en låda måste konen känna ett mothåll som domineras av lufttrycket i lådan. Lådan ska alltså vara lite, mycket mindre än Vas. Med ett Vas på 139 liter så kanske 13,9 liter är tillräckligt dominerande. Då kommer luftfjädern att vara 10 ggr styvare än elementets upphängning och det behövs bara 10% extra kraft, eller 1,1²=1,21 ggr så mycket effekt. Det blir 9,8*1,21=11,9 kW.
Nu är en bilkupé större än 10 liter, därför behövs det många element. Om kupén har en volym på 1,39 m³ så behövs det 100 element. Vart och ett av de behöver 11,9 kW, dvs totalt krävs en effekt på 1,19 MW
... fast jag tror ju att elementen brinner upp innan dess. Men roligt att räkna är det.
David_A skrev:Svante: Räknar du i ditt exempel på att använda kupen som en sluten låda, och låta elementen spela öppet utåt alltså?
Nwalmaer skrev:Men vid vilken frekvens var dessa 180 dB? Har för mig att i sådana hära tävlingar är det 40 Hz som gäller men jag kanske minns fel.
Med rätt element kan man få till en rejäl puckel vid 40 Hz i en portad låda. Sen vet i fan om dom driver teknologin kring högtalarelement framåt. Det är väl bara en fråga om kvantitet av allting - talspoletråd, magnetmaterial, upphängning etc.
Svante skrev:Man kan ju bränna av en bomb inne i kupén ochså, då blir det högt ljudtryck...
Zipp skrev:Svante skrev:Nä, det är ju inte så mycket, det är ju faktiskt bara en miljard gånger mer är 20 µPa.
Min koppling var till lufttrycket pga att det teoretiskt maximala ljudtrycket borde vara +/- 100kPa.
Haakan_W skrev:hur starkt kan man egentligen spela som max innan nåt konstigt händer
LypsylateX skrev:En gång i världen (1994) lastade jag och tre kompisar in allting vi hade i form av hemmahögtalare från Ljudia och Bilstereolagret* i min mattsvarta Volvo 145.
Haakan_W skrev:hur starkt kan man egentligen spela som max innan nåt konstigt händer
Kaffekoppen skrev:Hur gammal/ung var du 1994?
Jag var 25
Zipp skrev:Haakan_W skrev:hur starkt kan man egentligen spela som max innan nåt konstigt händer
Hmm, sa fel när jag nämde 20%. Det ska vara 20*sqrt(2)=28% pga RMS värdet av trycket. Om man räknar med ett normalt lufttryck på 100kPa och symmetrisk sinussignal så blir maxljudtrycket 191dB.
Svante skrev:Zipp skrev:Haakan_W skrev:hur starkt kan man egentligen spela som max innan nåt konstigt händer
Hmm, sa fel när jag nämde 20%. Det ska vara 20*sqrt(2)=28% pga RMS värdet av trycket. Om man räknar med ett normalt lufttryck på 100kPa och symmetrisk sinussignal så blir maxljudtrycket 191dB.
Äh, det är nog ingen som bryr sig i om man klipper den till fyrkantvåg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster