Hittade denna tråd på AVS angående bas på filmer,vissa filmer påstås ha info ned till 5hz
Länk: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=755493
Mvh Nicke
Moderator: Redaktörer
Eftersom du bad om det så snälltSvante skrev:Det är ju lite en definitionsfråga, det där. Hur starkt ska det vara för att man ska säga att det finns information vid en viss frekvens? Ska den vara mätbar? Ska den vara dominerande? Hörbar?

Ser ut som piken ligger kring 33Hz:petersteindl skrev:Disney ja, Alexi, har du filmen Hitta Nemo? Det finns en sekvens där Nemo befinner sig i det där lilla runda akvariet då den där lilla elaka flickan hos tandläkaren i Sidney går fram till akvariet och knackar på glaset. Knack, knack, knack. I luft skulle frekvensinnehållet i knackningarna inte bli så dramatiskt men Disney ville nog efterlikna hur knackningar kanske skulle höras av Nemo och han är i vatten. Ljudet är således nertransponerat i frekvens och det är ganska låga toner.![]()
![]()
2004 eller 2005 skulle jag dema Hitta Nemo på SMS hembiosystem som jag konstruerade högtalarna till och basmodulen går ganska djupt i frekvens. Rummet var på 1000 kubikmeter och det var en enda basmodul. Då flickan började knacka fick man sig en chock.Det var bara att kasta sig på volymen för att skruva ner. Nån gång skall jag köra det där stycket med 4 basmoduler i ett 100 kubikmeter stort rum.
![]()
Strax innan har vi sekvenserna då pappa fisk och den där lilla blå roliga fisken med dåligt minne är i valen och i dessa sekvenser finns det lite häftiga toner också.![]()
Jag skulle gärna se en sån graf från filmen Hitta Nemo. Det ligger på .1 kanalen och det är kanske lite svårt att jämföra ljudet nivåmässigt med de främre kanalerna men du hittar säker på ett bra knep för att visa nivåerna.
Väl mött
PS

PeterSteindl skrev:Det finns en sekvens där Nemo befinner sig i det där lilla runda akvariet
Jag har diskuterat det här med Svante som gjort programmet jag använderpetersteindl skrev:Piken ligger vid 33 Hz. Jag har dock lite svårt att tyda kurvorna men amplituden i Nemo verkar vara betydligt högre med mer än 10 dB högre nivå vid 20 Hz och 30 dB högre nivå vid 7 Hz. Stämmer min iaktagelse?
Väl mött
PS
Ganska kul film, men har inget speciellt minne av basen. Däremot hade sista Super Man filmen rejält med isolerad lågbas, alltså inte massa tjafs runt 80 hz, när det väl var "impact".David_A skrev:Är det ingen som provat "Sky captain- world of tomorrow"?
Det är den film som fått soffan att ruska mest hemma hos mig iallafall.
petersteindl skrev::D
UrSv, en Tackar för info. Här skall det laddas ner och installeras.![]()
Väl mött
PS
Jocke skrev:När jag såg rubliken: Filmer med bas tänkte jag först föreslå någon dokumentär om Phil Lynott men såg att ämnet var ett lite annat!![]()
Nu känner jag inte detaljerna kring de standarder som finns för filmljud men inte kan de vara linjära ned till noll? På Alexis fina kurva ligger toppen på drygt 30Hz. Under det faller amplituden med ung 12dB/oktav för att sedan flacka av lite. 30Hz kan väl vara ett rimligt medelvärde för vad många högtalare klarar av. Om responsen hade varit rak under 30Hz hade konutslagen ökat med 12dB per oktav vilket väldigt få högtalare klarat av. Ser framför mig hur konerna sitter klistrade mot väggen mittemot.
petersteindl skrev:Jag vill börja med att önska en Glad Påskafton vilket det ju är idag.
För en timme sen kom jag på att jag faktiskt äger en DVD spelare![]()
Jag har glömt bort min bärbara dator. Jag använder den inte för att titta på DVD eftersom jag har DVD filmer från alla håll o kanter d v s från olika regioner. Och enligt instruktionsboken låser datorn region efter 5 filmer och det behöver inte vara konsekutivtEftersom jag helst vill ha med mig datorn då jag reser så vill jag ha möjligheten att kunna använda mig av funktionen att titta på film då jag är i USA. Nåväl, bärbart o resor till USA håhå jaja. Man får ha flera bärbara datorer beroende på region.
![]()
Men i alla fall, jag kollade in min svenska DVD på min bärbara och valde den där scenen med firrarna i akvariet fast jag började då Doris o pappan flög ur valen. Det är faktiskt roligt att inte komma ihåg filmer eftersom det blir en andra upplevelse väl så stark som den förstaMen helt klart är att akvariet är ett akvarium av helt vanlig rätblockstyp.
Och att det inte förekommer något runt akvarium.
![]()
![]()
PeterSteindl skrev:Det roliga var att det var helt omöjligt att slita sig från filmen. Den är ju helt underbar. Man skrattar så man kiknar och tårarna bara rinner. Nån bas kan jag inte höra via min bärbara dator.![]()
PeterSteindl skrev:Nu till basen, Alexi, kurvorna är intressanta eftersom dom egentligen visar att medelvärdet i princip är lika som det ögonblicksvärde (impulsvärde) du visade. Jag undrar, finns det ögonblick då toppvärdet är starkare och då de ultralåga frekvenserna har högre toppvärden?
PeterBremen skrev:Vad anbelangar om man kan märka eller inte märka dom ultrafrekvenserna som förhållandevis ligger lägre i nivå så undrar jag, är du absolut hundraprocentigt säker på att dom inte märks. Jag menar naturligtvis att förutsättningen måste vara att man har högtalare som med absolut rak frekvensgång, till låt oss säga 3 HZ i rum. Det finns inte så många sådana basmoduler.
PeterSteindl skrev:Jag vill också återkomma till nivån i punktettkanalen i förhållande till nivån i frontkanalerna. Om punktettkanalen är dominerande så är problematiken i just den här frågan enklare att lösa.
PeterSteindl skrev:Nästa följdfråga blir att om man överhuvudtaget inte kan märka dom ultralåga frekvenserna, varför filtrerar man i så fall inte bort skräpet och i detta fall, varför har man med denna information om den inte behövs?
PeterSteindl skrev:Det ställer ju i så fall bara till problem utan att tillföra någon nyttoinformation. Jag menar, konrörelserna på bashögtalarna indikerar en dj-a massa energi.![]()
PeterSteindl skrev:En annan frågeställning är hörselns förmåga att höra dessa ultralåga toner, säg under 16 Hz. Musikinstrument har ju inte så mycket att ge vid sådana frekvenser om man undantar svävningar, men det finns naturliga ljud som borde innehålla dessa frekvenser.
Alexi skrev:Ja filmbas verkar gå hur djupt som helst, kollade Disneys Enchanted, nyligen och i början av filmen jagas princessan av ett troll i den delen av filmen finns det gott om information långt under 10hz.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster