Filmer med bas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nicke

Filmer med bas

Inläggav Nicke » 2008-03-19 18:20

Tjena.

Hittade denna tråd på AVS angående bas på filmer,vissa filmer påstås ha info ned till 5hz 8O men jag är inge bra på att tyda dessa "spektrumfält" som visas,kanske någon här kan tyda dessa lite bättre?

Länk: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=755493

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-20 15:16

Ja filmbas verkar gå hur djupt som helst, kollade Disneys Enchanted, nyligen och i början av filmen jagas princessan av ett troll i den delen av filmen finns det gott om information långt under 10hz.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-20 17:56

Det är ju lite en definitionsfråga, det där. Hur starkt ska det vara för att man ska säga att det finns information vid en viss frekvens? Ska den vara mätbar? Ska den vara dominerande? Hörbar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-20 17:57

dynamiken i filmljud är ju väldigt större än de flesta cds också. tänk om musik kunde tryckas likadant.
min erfarenhet är att det just är därför många vill ha en center. så man kan få fram pratet utan att höja volymen för mycket (och på så vis få väldigt högt ljud när musik elelr specialeffekter kommer).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-20 21:25

Svante skrev:Det är ju lite en definitionsfråga, det där. Hur starkt ska det vara för att man ska säga att det finns information vid en viss frekvens? Ska den vara mätbar? Ska den vara dominerande? Hörbar?
Eftersom du bad om det så snällt ;-)
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-20 22:59

Disney ja, Alexi, har du filmen Hitta Nemo? Det finns en sekvens där Nemo befinner sig i det där lilla runda akvariet då den där lilla elaka flickan hos tandläkaren i Sidney går fram till akvariet och knackar på glaset. Knack, knack, knack. I luft skulle frekvensinnehållet i knackningarna inte bli så dramatiskt men Disney ville nog efterlikna hur knackningar kanske skulle höras av Nemo och han är i vatten. Ljudet är således nertransponerat i frekvens och det är ganska låga toner. 8O :D

2004 eller 2005 skulle jag dema Hitta Nemo på SMS hembiosystem som jag konstruerade högtalarna till och basmodulen går ganska djupt i frekvens. Rummet var på 1000 kubikmeter och det var en enda basmodul. Då flickan började knacka fick man sig en chock. 8O Det var bara att kasta sig på volymen för att skruva ner. Nån gång skall jag köra det där stycket med 4 basmoduler i ett 100 kubikmeter stort rum. :D

Strax innan har vi sekvenserna då pappa fisk och den där lilla blå roliga fisken med dåligt minne är i valen och i dessa sekvenser finns det lite häftiga toner också. :)

Jag skulle gärna se en sån graf från filmen Hitta Nemo. Det ligger på .1 kanalen och det är kanske lite svårt att jämföra ljudet nivåmässigt med de främre kanalerna men du hittar säker på ett bra knep för att visa nivåerna.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-22 01:27

petersteindl skrev:Disney ja, Alexi, har du filmen Hitta Nemo? Det finns en sekvens där Nemo befinner sig i det där lilla runda akvariet då den där lilla elaka flickan hos tandläkaren i Sidney går fram till akvariet och knackar på glaset. Knack, knack, knack. I luft skulle frekvensinnehållet i knackningarna inte bli så dramatiskt men Disney ville nog efterlikna hur knackningar kanske skulle höras av Nemo och han är i vatten. Ljudet är således nertransponerat i frekvens och det är ganska låga toner. 8O :D

2004 eller 2005 skulle jag dema Hitta Nemo på SMS hembiosystem som jag konstruerade högtalarna till och basmodulen går ganska djupt i frekvens. Rummet var på 1000 kubikmeter och det var en enda basmodul. Då flickan började knacka fick man sig en chock. 8O Det var bara att kasta sig på volymen för att skruva ner. Nån gång skall jag köra det där stycket med 4 basmoduler i ett 100 kubikmeter stort rum. :D

Strax innan har vi sekvenserna då pappa fisk och den där lilla blå roliga fisken med dåligt minne är i valen och i dessa sekvenser finns det lite häftiga toner också. :)

Jag skulle gärna se en sån graf från filmen Hitta Nemo. Det ligger på .1 kanalen och det är kanske lite svårt att jämföra ljudet nivåmässigt med de främre kanalerna men du hittar säker på ett bra knep för att visa nivåerna.

Väl mött
PS
Ser ut som piken ligger kring 33Hz:
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-22 02:45

Piken ligger vid 33 Hz. Jag har dock lite svårt att tyda kurvorna men amplituden i Nemo verkar vara betydligt högre med mer än 10 dB högre nivå vid 20 Hz och 30 dB högre nivå vid 7 Hz. Stämmer min iaktagelse?

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-22 02:52

Det som är speciellt med det där stället just att det är en så extrem
utstryning på .1-kanalen, och man bör minnas att full utstryning på
denna kanal ligger 10 dB över full utstryning på den andra kanalerna.

Sådan extrem utstryningsnivå är trots allt ganska ovanlig, även om
det förstås finns exempel på sådant även från andra filmer.

I övrigt är det inte min minnesbild att akvariet var runt.

PeterSteindl skrev:Det finns en sekvens där Nemo befinner sig i det där lilla runda akvariet

Men jag kan förstås minnas fel (även om det är väldigt ovanligt*). Jag
minns det som ett akvarium av helt vanlig rätblockstyp.

Får kolla i morgon.

Vh, iö

- - - - -

*Mitt minne är väldigt bra, även om jag påfallande ofta har svårt att
hitta mina minnen. Tror det är både för fullt och för ostrukturerat där
inne. ;)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-22 03:31

Ingvar, Nemo var i det där stora akvariet bland dom andra polarna, men jag har för mig att efter att ha flytt från akvariet så hamnade han av nån anledning i ett mindre runt akvarium och där spelade han död och flickan gick fram och knackade. Nåväl jag minns inte heller sådär perfekt. Du får väl rapportera. :)

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-22 03:35

Nä, det var ju i en plastpåse han låg när han spelade död! :wink:

(Eller minst jag fel? :o Det var ju några år sedan man såg den...)

Nä, det var det helt vanliga akvariet hon knackade på, och där på
insidan av väggen så satt det en sådan där sjöstjärna som nästan
lossnade av knackningarna. Skär var den, tror jag.

Du minns fel / blandar ihop. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-22 04:31

Du har rätt Ingvar.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-03-22 11:18

Vad duktiga ni är på att minnas, pojkar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-22 12:33

1:15:08 Börjar scenen för den som vill titta/lyssna :)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-22 12:39

Är det ingen som provat "Sky captain- world of tomorrow"?

Det är den film som fått soffan att ruska mest hemma hos mig iallafall.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-22 12:47

petersteindl skrev:Piken ligger vid 33 Hz. Jag har dock lite svårt att tyda kurvorna men amplituden i Nemo verkar vara betydligt högre med mer än 10 dB högre nivå vid 20 Hz och 30 dB högre nivå vid 7 Hz. Stämmer min iaktagelse?

Väl mött
PS
Jag har diskuterat det här med Svante som gjort programmet jag använder :) Om vad av det där man egentligen kan höra/uppfatta. 25Hz tonen som ligger 8dB ner borde man kanske precis kunna uppfatta men resten är så betydligt mycket svagare en 33Hz tonen att dom inte kommer märkas. Nu var det inte precis den här kurvan vi diskuterade så Svante får rätta mig om jag minns/förstått fel.
Den här kurvan är mätt under en väldigt kort tid, bara ett impulsvärde.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-03-22 13:04

David_A skrev:Är det ingen som provat "Sky captain- world of tomorrow"?

Det är den film som fått soffan att ruska mest hemma hos mig iallafall.
Ganska kul film, men har inget speciellt minne av basen. Däremot hade sista Super Man filmen rejält med isolerad lågbas, alltså inte massa tjafs runt 80 hz, när det väl var "impact".

Ang Hitta Nemo så är den ljuddesignern väldigt duktig, han har bla gjort T2, Saving Private Ryan (Gary Rydstrom).
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-22 13:05

Här är en kurva tagen över lite längre tid (hela knack scenen 10-12sek):
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-22 14:50

Jag vill börja med att önska en Glad Påskafton vilket det ju är idag.

För en timme sen kom jag på att jag faktiskt äger en DVD spelare :D

Jag har glömt bort min bärbara dator. Jag använder den inte för att titta på DVD eftersom jag har DVD filmer från alla håll o kanter d v s från olika regioner. Och enligt instruktionsboken låser datorn region efter 5 filmer och det behöver inte vara konsekutivt :( Eftersom jag helst vill ha med mig datorn då jag reser så vill jag ha möjligheten att kunna använda mig av funktionen att titta på film då jag är i USA. Nåväl, bärbart o resor till USA håhå jaja. Man får ha flera bärbara datorer beroende på region. :(

Men i alla fall, jag kollade in min svenska DVD på min bärbara och valde den där scenen med firrarna i akvariet fast jag började då Doris o pappan flög ur valen. Det är faktiskt roligt att inte komma ihåg filmer eftersom det blir en andra upplevelse väl så stark som den första :D Men helt klart är att akvariet är ett akvarium av helt vanlig rätblockstyp. :) Och att det inte förekommer något runt akvarium. :roll: :oops:

Det roliga var att det var helt omöjligt att slita sig från filmen. Den är ju helt underbar. Man skrattar så man kiknar och tårarna bara rinner. Nån bas kan jag inte höra via min bärbara dator. 8)

Nu till basen, Alexi, kurvorna är intressanta eftersom dom egentligen visar att medelvärdet i princip är lika som det ögonblicksvärde (impulsvärde) du visade. Jag undrar, finns det ögonblick då toppvärdet är starkare och då de ultralåga frekvenserna har högre toppvärden?

Vad anbelangar om man kan märka eller inte märka dom ultrafrekvenserna som förhållandevis ligger lägre i nivå så undrar jag, är du absolut hundraprocentigt säker på att dom inte märks. Jag menar naturligtvis att förutsättningen måste vara att man har högtalare som med absolut rak frekvensgång, till låt oss säga 3 HZ i rum. Det finns inte så många sådana basmoduler.

Jag vill också återkomma till nivån i punktettkanalen i förhållande till nivån i frontkanalerna. Om punktettkanalen är dominerande så är problematiken i just den här frågan enklare att lösa.

Som du märker är jag tämligen intresserad av det du med Svantes försorg kan mäta fram. Är ett sådant program tillgängligt? Det vore kul att ha. :-)

Nästa följdfråga blir att om man överhuvudtaget inte kan märka dom ultralåga frekvenserna, varför filtrerar man i så fall inte bort skräpet och i detta fall, varför har man med denna information om den inte behövs? Det ställer ju i så fall bara till problem utan att tillföra någon nyttoinformation. Jag menar, konrörelserna på bashögtalarna indikerar en dj-a massa energi. 8O En annan frågeställning är hörselns förmåga att höra dessa ultralåga toner, säg under 16 Hz. Musikinstrument har ju inte så mycket att ge vid sådana frekvenser om man undantar svävningar, men det finns naturliga ljud som borde innehålla dessa frekvenser.

Nåväl, som jag sa tidigare, det kommer att bli intressant att någon gång försöka återge dessa knackljud med fyra av mina basmoduler där nivån mätt i mitt vardagsrum har fallit 6 dB vid tre Hz, mätt med en basmodul placerad mitt på långvägg. Därefter kan jag ju försöka filtrera bort det ultralåga och [s]se[/s] höra om jag kan höra skillnad. :)

Väl mött på Påskaftonsmiddagen :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-22 15:56

Att din bärbara dator låser regionen efter 5 ändringar är bara i teorin. Datorn tycker bara att så skall vara. Använder du t.ex. min favorit DVD Region Free så låser datorn aldrig DVD-spelaren och dessutom behöver du inte fundera själv utan anpassning sker helt i bakgrunden.

http://www.dvdidle.com/download.htm
Senast redigerad av UrSv 2008-03-22 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-22 16:16

:D

UrSv, en Tackar för info. Här skall det laddas ner och installeras. :)

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-22 16:20

petersteindl skrev::D

UrSv, en Tackar för info. Här skall det laddas ner och installeras. :)

Väl mött
PS

Vassego. Skulle det vara så att du har en DVD-spelare som inte är låst utan det bara ligger i mukvaran så kan DVD Genie hjälpa:

http://www.inmatrix.com/files/dvdgenie_download.shtml

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-22 19:20

När jag såg rubliken: Filmer med bas tänkte jag först föreslå någon dokumentär om Phil Lynott men såg att ämnet var ett lite annat! :)

Nu känner jag inte detaljerna kring de standarder som finns för filmljud men inte kan de vara linjära ned till noll? På Alexis fina kurva ligger toppen på drygt 30Hz. Under det faller amplituden med ung 12dB/oktav för att sedan flacka av lite. 30Hz kan väl vara ett rimligt medelvärde för vad många högtalare klarar av. Om responsen hade varit rak under 30Hz hade konutslagen ökat med 12dB per oktav vilket väldigt få högtalare klarat av. Ser framför mig hur konerna sitter klistrade mot väggen mittemot.

/Jocke

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-03-22 22:23

Jocke skrev:När jag såg rubliken: Filmer med bas tänkte jag först föreslå någon dokumentär om Phil Lynott men såg att ämnet var ett lite annat! :)

/Jocke

Föreslå det ändå! Jag vill veta :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-22 23:39

Ladda ner detta program: RTSect sen är det bara att leka :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-23 02:06

Jocke skrev:När jag såg rubliken: Filmer med bas tänkte jag först föreslå någon dokumentär om Phil Lynott men såg att ämnet var ett lite annat! :)

Nu känner jag inte detaljerna kring de standarder som finns för filmljud men inte kan de vara linjära ned till noll? På Alexis fina kurva ligger toppen på drygt 30Hz. Under det faller amplituden med ung 12dB/oktav för att sedan flacka av lite. 30Hz kan väl vara ett rimligt medelvärde för vad många högtalare klarar av. Om responsen hade varit rak under 30Hz hade konutslagen ökat med 12dB per oktav vilket väldigt få högtalare klarat av. Ser framför mig hur konerna sitter klistrade mot väggen mittemot.

Njae...

1. Det finns ingen standard som säger något om hur låga frekvenser som får kodas, ej heller att energikurvan skall falla med si eller så många dB per oktav. ALLA dynamiska intrument ger ifrån sig ett kontinuerligt spektrum, och om det som i det här fallet faller under just 30 Hz så beror det bara på att grundtonen ligger strax däröver. Hur brant det sedan faller mot låga frekvenser beror på viket Q-värde grundtonsresonansen har, och det påverkar även hur snabbt det faller uppåt, men då kommer även resonanssystemets intrinsiska olinjäriteter och anslagets spektrala inehåll in.

2. Det stämmer inte att konutslaget behöver stiga med 12 dB per oktav. Dels kan ju högtalaren ifråga vara besrefexavstämd (vilket faktiskt kan leda till att konutslaget minskar med frekvensen ned till avstämningen, trots att högtalaren pumpar mera luft (även om det vore 12 dB/oktav mera) när frekvensen sjunker, i varje fall över ett område på någon oktav. Dessutom är det så att rum i regel beter sig på så vis att de hjälper högtalaren mer och mer ju lägre frekvensen är. Visst fordras det mera för att pumpa 10 Hz än 30 Hz, men skillnaden är i många rum förvånansvärt mycket mindre än vad många tror. Förvånansvärt för dem alltså. De många rummen är förhållandevis små och slutna.

3. THX-standarden föreskriver att monitorsystemet för .1-baskanalen skall ha en rak tonkurva ned till 25 Hz - och falla därunder. Det betyder dock inte att ljudfilerna behöver falla på det viset, bara att de som ljudlägger inte vet/hör vad de gör när de åstadkommer en massa energi under 25 Hz. Men det betyder inte att de inte kan göra det.

Det är därför min uppfattning att det finns ett mycket bättre skäl till att inte göra ljudspår med full utstyrning under säg 16-20 Hz (eller kanske rent av under 25 Hz?) än sådant som har att göra med spekulationer om vad som folk har hemma i högtalarväg, eller missförstånd med avseende på hur högtalare kan fungera och hur mycket svårare det är att återge 20 än 40 Hz i ett rum.

Ett mycket bättre skäl finner vi i vår hörsel - vi hör de riktigt, riktigt låga frekvenserna så dåligt att deras upplevelseverkningsgrad är inte imponerande. När vi kommer lägre i frekvens än det extrema djubsområdet (subkontra- och kontraoktaven*), låter det inte häftigare längre, snarare mindre häftigt.

När det gäller flera av de där spektralanalyserna så vill jag även nämna att de flesta av dem som kanske ser ut som om de går djupt i basen (bara för att de innehåller lågfrekventa spektrala komponenter nedåt 5 Hz) inte har några nivåer att tala om vid de riktigt låga frekvenserna (5 - 10 Hz). Det kan dock se ut så ändå om man tittar på en sekvens som inte innehåller så mycket av det extrema djupbasområdet (*16 - 64 Hz) heller.

Då ser 5-10 Hz-området imponerande ut, eftersom man ser att det är lika starkt som ljudet i djupasområdet, men det beror ju bara på att det inte är så starkt där heller. Lika svagt hade varit en ackuratare benämnining således.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-23 02:45

Här finns en bra liten lista på saker man kan pröva sina basar med.

http://www.svsound.com/questions-faqs.cfm#moviedemos

Har funderat på att börja beta av listan och kopiera ut alla bas-scener ur alla filmer så man kan plocka fram och dema anläggningen med :D

Sen inte för mest för basens skull kanske utan för ljudet rent allmänt. Skjutscenen i Open Range. Första gången jag hörde den höll jag på att skita ner mig av lycka :lol:

kika även på amazons listmania, många bra listor, sök på subwoofer, deep bass och sånt så komme det tusentals träffar! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-23 02:56

petersteindl skrev:Jag vill börja med att önska en Glad Påskafton vilket det ju är idag.

För en timme sen kom jag på att jag faktiskt äger en DVD spelare :D

Jag har glömt bort min bärbara dator. Jag använder den inte för att titta på DVD eftersom jag har DVD filmer från alla håll o kanter d v s från olika regioner. Och enligt instruktionsboken låser datorn region efter 5 filmer och det behöver inte vara konsekutivt :( Eftersom jag helst vill ha med mig datorn då jag reser så vill jag ha möjligheten att kunna använda mig av funktionen att titta på film då jag är i USA. Nåväl, bärbart o resor till USA håhå jaja. Man får ha flera bärbara datorer beroende på region. :(

Men i alla fall, jag kollade in min svenska DVD på min bärbara och valde den där scenen med firrarna i akvariet fast jag började då Doris o pappan flög ur valen. Det är faktiskt roligt att inte komma ihåg filmer eftersom det blir en andra upplevelse väl så stark som den första :D Men helt klart är att akvariet är ett akvarium av helt vanlig rätblockstyp. :) Och att det inte förekommer något runt akvarium. :roll: :oops:

Det gläder mig att höra. Jag glömde att kolla själv, men då mindes jag rätt alltså.

Mitt minne är sådant att jag oftare har svårt med strukturen från längre sekvenser (vad hände först och i vilken ordning och hur hänger de ihop, o s v?) än med minnesbilder och kortare sekvenser, som jag ofta minns i extrem detalj. Inklusive dialogen, kameravinklar, miner och rörelser.

PeterSteindl skrev:Det roliga var att det var helt omöjligt att slita sig från filmen. Den är ju helt underbar. Man skrattar så man kiknar och tårarna bara rinner. Nån bas kan jag inte höra via min bärbara dator. 8)

Det beror nog på minst två saker:

1. Den kan inte återge så låga frekvenser, och inte en oktav högre heller, och inte två. ;)

2. Den återger nog överhuvudtaget inte .1-kanalen (i vilket om mitt minne inte sviker mig, det überkraftiga basljudet låg). Spelar man inte upp .1-kanalen i en hemmabioförstärkare blir det inte heller så stark bas alltså.

PeterSteindl skrev:Nu till basen, Alexi, kurvorna är intressanta eftersom dom egentligen visar att medelvärdet i princip är lika som det ögonblicksvärde (impulsvärde) du visade. Jag undrar, finns det ögonblick då toppvärdet är starkare och då de ultralåga frekvenserna har högre toppvärden?

Så blir det när en baston är dominerande. Det man (jag) saknar är en gradering på Y-axeln som gör att man kan relatera till signalen i förhållande till klippnivån. Nu vet jag ju redan att den där signalen faktskt ligger avsevärt starkare i nivå än max utstryning för den andra (5)kanalerna, men för andra kanske det vore intressantare med en tolkbar nivå, och inte bara en spektral form? "60 dB" säger inte så mycket om absoluta utstryningsnivån.

PeterBremen skrev:Vad anbelangar om man kan märka eller inte märka dom ultrafrekvenserna som förhållandevis ligger lägre i nivå så undrar jag, är du absolut hundraprocentigt säker på att dom inte märks. Jag menar naturligtvis att förutsättningen måste vara att man har högtalare som med absolut rak frekvensgång, till låt oss säga 3 HZ i rum. Det finns inte så många sådana basmoduler.

Ino Audios infra-system har ju klarat det i många år (det är ju dom du har kopierat bas-eq:n ifrån, som du vet). Och även om man förstås är rätt beroende av lyssningsrummets egenskaper, har jag hittills träffat på i varje fall två rum där man åstadkommer lägre undre gränsfrekvens (- 3 dB) än 2 Hz.

Jag kan intyga att extremt starka nivåer av extremt djupa bastoner är förnimbara (nivåer runt 80 dB eller lägre är det inte, om man inte känner dem via vibrationer i rummet) men de ger väldigt mycket sämre "upplevelseverkningsgrad" än extremdjupbasområdet, alltså 16 - 64 Hz.

PeterSteindl skrev:Jag vill också återkomma till nivån i punktettkanalen i förhållande till nivån i frontkanalerna. Om punktettkanalen är dominerande så är problematiken i just den här frågan enklare att lösa.

Vilken problematik?

PeterSteindl skrev:Nästa följdfråga blir att om man överhuvudtaget inte kan märka dom ultralåga frekvenserna, varför filtrerar man i så fall inte bort skräpet och i detta fall, varför har man med denna information om den inte behövs?

Nu filtrerar ju de flesta "subwoofrar" bort den, och även i programmaterialet är den extremt ovanlig, i varje fall på sådana nivåer att det kan konkurrera med de starkaste nivåerna i det "hörbara området".

Man har alltså typiskt inte med det där som du kallar "skräpet". Men å andra sidan filtrerar man inte oändligt brant heller. De huudsakliga skälen till att man nästen alltid har påtagligt lägre nivå under 25 Hz än över är att de flesta ljud har den naturen, även utan att man filtrerar dem, så varför skulle man lägga till ett filter i produktionen? Det är bätte att den subwoofer som behöver det får det.

PeterSteindl skrev:Det ställer ju i så fall bara till problem utan att tillföra någon nyttoinformation. Jag menar, konrörelserna på bashögtalarna indikerar en dj-a massa energi. 8O

Njae... I den där Hitta Nemo-scenen är det inte infraljud som ställer till med konrörelserna, det är nyttoljudet, alltså det som är väl inom det hörbara området. Det är ju bara det att de är så starka att få hemmabiosystem man återge dem. ;)

PeterSteindl skrev:En annan frågeställning är hörselns förmåga att höra dessa ultralåga toner, säg under 16 Hz. Musikinstrument har ju inte så mycket att ge vid sådana frekvenser om man undantar svävningar, men det finns naturliga ljud som borde innehålla dessa frekvenser.

Visst finns det det, men det betyder ju inte att vi behöver kunna höra dem, eller hur? Det finns många av naturens ljud som vi inte kan höra, men andra kan, t ex fladdermöss.

Och en elefant har t ex extremt mycket känsligare hörsel vid 10 Hz än vi har. Så det finns många ljud som de hör med vi missar.

Vår hörsel är dock intressant såtillvida att vi är märkvärdigt dåliga på att skilja mellan vad vi hör och vad vi förnimmer på andra sätt. :o Om man brassar på nivå upp till nivåer påtagligt kraftigare än de som behövs för att en elefant skall höra dem, så kommer vi till sist att förnimma något vi också (jag skrev inte höra).

Men - typiskt är det dominerande sinnet vid förnimmelsens gräns, känseln. Men ändå tycker vi att vi hör något. :o

En person som t ex utsätts för ett ljud med frekvensen 10 Hz på en icke-hörbar nivå, samtidigt som samma person sitter i en gunga men har fötterna på en platta som vibrerar med samma frekvens (och förstås faslåst), så upplever vi att vi hör ljudet. Frågar man en person som exoneras för dyligt om de tror att de fortfarande kommer att höra ljudet om de lyfter fötterna tycker i princip alla att det är en lustig fråga eftersom det ju är självklart att de kommer att göra det, tills de lyfter fötterna och blir varse att de inte gör det längre!

Kan avsluta med att tillägga att hörtröskeln vid ultralåga frekvenser (<16 Hz) är väldigt hög hos de allra festa människor. Man behöver mer än 10 000 000 ggr mera ljudeffekt än vid 3 kHz, för att förnimma något. Men det finns faktiskt undantag - människor som förnimmer ljud i samma frekvensområde vid judeffektnivåer som är i varje fall 200 ggr lägre (alltså bara 50 000 gånger starkare än vad vi kan detektera vid 3 kHz).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-28 17:56

När det gäller flera av de där spektralanalyserna så vill jag även nämna att de flesta av dem som kanske ser ut som om de går djupt i basen (bara för att de innehåller lågfrekventa spektrala komponenter nedåt 5 Hz) inte har några nivåer att tala om vid de riktigt låga frekvenserna (5 - 10 Hz). Det kan dock se ut så ändå om man tittar på en sekvens som inte innehåller så mycket av det extrema djupbasområdet (*16 - 64 Hz) heller.

Då ser 5-10 Hz-området imponerande ut, eftersom man ser att det är lika starkt som ljudet i djupasområdet, men det beror ju bara på att det inte är så starkt där heller. Lika svagt hade varit en ackuratare benämnining således.

Vh, iö[/quote]

Tackar Ingvar.

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-28 18:01

Alexi skrev:Ja filmbas verkar gå hur djupt som helst, kollade Disneys Enchanted, nyligen och i början av filmen jagas princessan av ett troll i den delen av filmen finns det gott om information långt under 10hz.

Alexi,har du sett Ratatoille,vore skoj o se "mätning" på denna.

*Tanten går loss med hagelbössan.
*Grabbarna grus grillar "godis" på taket,träffad av blixten.
*Matrecencenten tappar pennan på golvet.

Höll själv på att åka ur soffan då blixten slog ned :lol:

Mvh Nicke

Återgå till Generellt om hifi