Vad sägs om att prova högtalare i mono?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
perstromgren_inaktiv

Vad sägs om att prova högtalare i mono?

Inläggav perstromgren_inaktiv » 2008-03-31 12:17

Den senaste högtalarprovningen som diskuterats här (Luxor vs Ino) blev lite kritiserad för att inte ge bägge högtalarparen likvärdiga villkor, eftersom de ju inte kan vara placerade på exakt samma ställe i rummet. Skulle man lösa detta genom att lyssning i mono, alltså på bara en högtalare av varje modell? Visserligen befinner sig ju inte bägge högtalarna på samma ställe nu heller, men detta gäller ju ett enskilt par vid stereolyssning också, och det är det sällan någon som kritiserar.

Är en en stor del av en högtalarens egenskaper "försvunna" om man lyssnar på bara en högtalare, kanske? Vilka egenskaper, i så fall, och vad är den tekniska grunden till detta?

Upplys mig, jag är idel öra!

Per.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-31 13:04

Varför kunde de inte vara på samma ställe? Bara att flytta ju!

Man kunde bygga ett roterande bord för snabba ombyten... :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
perstromgren_inaktiv

Inläggav perstromgren_inaktiv » 2008-03-31 13:14

Nattlorden skrev:Varför kunde de inte vara på samma ställe? Bara att flytta ju!

... eller använda ett rum som är V-H-symmetriskt och ställa högtalarna som om de vore ett stereopar.

Är det någon som kan kommentera frågan om vad man missar när man lyssnar i mono, förutom det uppenbara att det är just bara en kanal?

Per.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-31 13:40

vad gäller pi60 så har jag förstått det som att mycket i designen är gjort för att steroeffekter ska fungera bättre. verkar konstigt att det bli rätt att bara spela en då.

men andra egenskaper som dist och effekthantering borde ju gå att jämföra i mono.

sen ska man ju hitta en förstärkare som kan ge ut "riktig" mono också. alltså en tvåkanalig sterosignal i en kanal.
(monoknappen i samband med radio är ju bandbreddsbegränsad)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-31 18:05

det där är rätt intressant. jag brukar själv applicera metoden (lyssna på en kanal) när jag försöker bygga själv, men det är svårt att göra rätt bedömning för skillnaden till stereo är ju så stor

mono är väl något annat för mono kan väl avlyssnas med fler än en högtalare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-03-31 18:26

celef skrev:det där är rätt intressant. jag brukar själv applicera metoden (lyssna på en kanal) när jag försöker bygga själv, men det är svårt att göra rätt bedömning för skillnaden till stereo är ju så stor

mono är väl något annat för mono kan väl avlyssnas med fler än en högtalare?

Jag menade just att avlyssna en kanal med en högtalare. Försvinner då så mycket av högtalarens egenskaper att jämförelsen blir nästan meningslös?

Per (som nu fått mitt gamla konto aktiverat. Den som inledde denna diskussion är samma person, jag, under ett annat konto.)

*) Ordentlig mono, inte vänster eller höger kanal I brist på mono-inspelningar, får man koppla ihop v+h och hoppas att det inte alldeles går åt pipsvängen. Jag brukar ofta använda manligt tal, inspelad i mono, för att sortera bort bumliga högtalare och dito placeringar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-03-31 20:46

kanske skillnaden mellan högtalarna i stereo är meningslös...?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-03-31 22:45

Absolut.Och röster kanske är det viktigaste testet av alla!!

Återgå till Generellt om hifi