Behöver input till studieprojekt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

johan_e

Behöver input till studieprojekt

Inläggav johan_e » 2008-03-30 15:05

Hej

Mitt namn är Johan Ek och studerar design på magisterprogrammet vid Danmarks Designskole i Köpenhamn. Har varit inne och läst här på faktiskt.se från och till sen 4 år tillbaka. Dock har jag inte skrivit så ofta och därav av glömska tvingats registrera mig på nytt.

Iaf för att komma till saken ska jag påbörja ett skolprojekt där musiklyssnande och apparater ingår. Det är en fortsättning på en teoretisk text jag skrev i höstas (där jag faktiskt refererade till en tråd här på forumet) och jag vill utvärdera om mina tankar/teser fungerar/går att använda till något nyttigt i praktiken.

Jag hoppas kunna få hjälp av er genom en liten inledande undersökning. Jag vill dock inte så här i början avslöja allt för mycket om mitt projekt då jag inte vill påverkar era tankar/svar i någon speciellt riktning.

Dock kommer jag presentera mitt projekt och mina närmare frågeställningar inom de närmaste dagarna. Jag hoppas iaf få in några svar först. Eller så kanske det krävs det att jag mer specificerar vad jag söker, vi får se.

Här kommer ämnet:
Teknikutvecklingen har lett till teknikskiften i musiklyssnandet. t.ex. LP->CD->MP3, där man kanske helt övergett LP för hårddiskinspelat material.

Frågan gäller om dessa skiften hos tekniken har förändrat ert musiklyssnande. Det kan handla om hur ofta ni lyssnar, vid vilka tillfällen och sammanhang det sker, om inställningen till musiken eller om upplevelsen förändrats. Om det sker under mer/mindre ordnade/spontana tillfällen. Om lyssningar av hela album minskat till förmån för blandade låtar t.ex.
Vad fick dig att överge den gamla tekniken i förmån för den nya? Eller kanske tvärtom: har du återgått till äldre teknik. Av vilken anledning skedde detta i så fall?

Som ni ser är det inga abc-frågor utan jag är ute efter allt ni kan tänkas komma på. Grundfrågeställningen är om du upplever att ett teknikskifte har förändrat ditt lyssnande, dina upplevelser osv.
Jag kräver inga långa filosofiska utläggningar som svar utan en enkel mening räcker för mig. Om jag ser någon intressant tanke kommer jag säkerligen hoppa in och ställa några följdfrågor.

Jag hoppas ni orkar svara på en så öppen frågeställning som detta.

tack
johan ek
joek1@student.dkds.dk
www.sixtius.se

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-03-30 16:31

Hej,
ska försöka svara.

Började lyssna och köpa skivor då jag gick i gymnasiet 1984. Det blev många LP-skivor och maxi-singlar som raskt spelades in på band. Efter att det jag fick en Walkman lyssnade jag nästan jämt på musik och det var oftast hela album eller band med samma artist då det rörde sig om singlar.

Tröttnade dock på walkmanen efter några år och lyssnade då mest på vinyl via min stereo som jag då hade skaffat mig, men fortfarande hela album.

På nittiotalet blev det en CD-spelare också, men fortfarande lyssnades det på hela album fram till idag.
För drygt ett år sedan blev det en iPod (så man är tillbaka till ruta ett igen, kanske lite 40-års kris :D )
Men även på iPoden lyssnar jag företrädesvis på hela album och med oförstörande kompression av musiken.

Slutsats, oavsett media föredrar jag hela album och mitt lyssnande har inte ändrats nämnvärt förutom att jag tycker en LP-sida är för kort nu för tiden ;)

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-30 16:50

Jag tror den egna placeringen på ålderstrappan har betydligt större inverkan i dessa sammanhang än vilken teknik som är förhärskande för dagen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-30 19:45

Jag lyssnar mindre ofta nu är för 10 eller 20 år sedan. Jag ser ingen koppling till mediet för förändringen.

Ja, inställningen till musiken och upplvelsen har förändrats, men inte heller det har någon koppling till mediet.

Lyssningen av hela album har nästan helt tagit över. På LP-tiden (då jag f.ö. köpte en hel del 12or och singlar, bandade från radion etc) så spelade jag in så kallade blandband. Dom banden var nog det som gick mest på den tiden. Nu är det mycket hela album, eller delar av album.

Jag gick över till CD för att det gav mycket bättre ljud jämfört med dom skivspelare jag hade råd med. Dessutom är CD enkelt och bekvämt att hantera.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-03-30 20:19

Jag håller med paa här: för min del avgör situationen i livet hur och i vilken mängd jag kan lyssna på musik.

Med småbarn i huset blir det inte så mycket finlyssnande utan mer bakgrundmusik, familjerejv och musiken under den tecknade DVD-rullen som strömmar ur högtalarna.

Det mesta någorlunda koncentrerade musiklyssnandet för min del sker under resan till & från jobbet ur mp3:ns lurar.

johan_e

Inläggav johan_e » 2008-04-02 21:36

hej och tack så mycket för svaren

ok det verkar som ni alla främst ser att det är livets naturliga utveckling som påverkar inställningen till musik.
Lite kommentarer, vidare frågor.

conan: skulle du fortfarande lyssna koncentrerat på vägen till jobbet om det istället för mp3-spelaren varit en walkman?

max headroom: du säger att inte tekniken påverkat din inställning. Du säger dock att cd-mediet är tekniskt bättre och bekvämare. Har det inte alls påverkat graden av lyssnande? Hur ofta du byter låt? Fjärrkontrol, t ex lyssna om samma album en gång till?

Generellt till alla: det verkar unisont som att det är var man står på ålderstrappan som spelar störst roll. Skulle ni kunna komma med en begåvad gissning hur denna transformation ser ut. Iaf några såg jag större erfarenhet än mig på det området.

tackar igen

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-02 21:54

johan_e skrev:hej och tack så mycket för svaren

ok det verkar som ni alla främst ser att det är livets naturliga utveckling som påverkar inställningen till musik.
Lite kommentarer, vidare frågor.

conan: skulle du fortfarande lyssna koncentrerat på vägen till jobbet om det istället för mp3-spelaren varit en walkman?

max headroom: du säger att inte tekniken påverkat din inställning. Du säger dock att cd-mediet är tekniskt bättre och bekvämare. Har det inte alls påverkat graden av lyssnande? Hur ofta du byter låt? Fjärrkontrol, t ex lyssna om samma album en gång till?

Generellt till alla: det verkar unisont som att det är var man står på ålderstrappan som spelar störst roll. Skulle ni kunna komma med en begåvad gissning hur denna transformation ser ut. Iaf några såg jag större erfarenhet än mig på det området.

tackar igen

Musikintresset grundas i småbarnsåren men blommar inte ut förrän i tonåren, då musiken konsumeras som mest, sedan avtar det väl vid familjebildning och jobbkarriären, men sedan beror det på om man har ett genuint musikintresse eller inte ifall det återupptas i medelåldern eller inte?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 00:25

Vilken intressant undersökning!

Jag tror inte alla är överrens om din slutsats om att musiklyssnandet övergått till hårddiskbaserad mp3 för det första.

Sedan tror jag nog att det kommer övergå till digitalt lagrad musik, men då i former som inte har så degraderande effekt på musiksignalen som MP3 kan ha.

Huruvida på vilket sätt, under vilka former och i vilken omfattning man lyssnar på musik tror jag liksom andra avgörs genom vilka stadier i livet man är och hur den sociala situationen ser ut - mer än att vara teknikbundet.

Teknikskiftet har däremot gjort musikkonsummerandet mer lättillgängligt och det är nog fler idag som får sin musikkonsumtion tillgodosedd under transporter än förr.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-03 02:06

Verkar som en jättebra undersökning och grabbarna på faktiskt utgör ett genomsnittligt svenskt statistiskt underlag i ämnet. :mrgreen: :lol:

Nåväl, :roll: vi kanske inte representerar den övriga mängden men vad jag har förstått så representerar medlemmarna i Faktiskt ett genuint intresse där speciellt ytterligheterna får komma till tals. :)

Jag tror dock att det mesta av intresse ventileras på ett skarpt sätt.

Jag hoppas att du får den information du söker.

Personligen tror jag tonåren präglar oss hela livet, inklusive den musiksmak vi odlar i tonåren. I tonåren sker splittringen mellan förälder och barn och det är då som man försöker skapa sig sin egen identitet. Det är då som den externa världen gör sitt definitiva intrång i vår familjära närmiljö vilket innebär att gemenskapen gentemot föräldrar kontra vänner ställs på sin spets.

En gång i tiden trodde man att klassisk musik var det man skulle lyssna på då man var i pensionsåldern men idag spelar panchosarna hårdrock och pop och panchosarna lyssnar på hårdrock och pop.

Jag tror framtidens panchomusik, d v s år 2045 - 2055, kommer att vara rap, hiphop och tekno :)

Vad gäller de olika formaten så är lättillgänglighet och pris viktigt. Prestanda är också viktigt men bara om prestanda är tillräckligt bra så att det totalt skiljer sig från övriga mängden på ett positivt sätt. Tyvärr är det inte så enligt mitt förmenande. High End Audio är helt enkelt för dåligt och på tok för dyrt för att appellera till en bred kundkrets. High End Audio är inte lättillgängligt. Mellanplånboken duger helt enkelt inte för att skaffa sig drömljudet och därför spenderas lite i avvaktan på mycket.
Vi får se om någon så småningom kan tillmötesgå den breda massans pris/prestanda/design/lättillgänglighetskrav.

Väl mött
Peter Steindl

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-04-03 09:03

Jag tänker svara rappt och snabbt... :)
Ja, den nya tekniken har påverkat mitt musiklyssnande. I och med "Walkman-funktionaliteten" i mobiltelefonerna har jag börjat lyssna på musik då jag transporterar mig. Det gjorde jag aldrig i tonåren. Jag har konverterat en stor del av min CD-samling till AAC/MP4 och plockat ut godbitarna och lagt på minneskortet i mobilen. 260 låtar får plats på 2GB minnesarea i 192 kbit/s. Helt fantastiskt tycker jag.
//Martin

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-03 11:14

För egen del är det (om man går baklänges) nu idag mest aktivt lyssnande i mp3-spelare eller nu senast mobil-mp3 i lurar, utomhus. I sällsynta fall lurar hemma vid datorn, oftast bara kontroll vid överföring till telefon. En del musik via webb (provlyssning på websiter, youtube osv). Mer radio nu nyligen pga bra radioapparat :) Överföring av kassettband och vinyl till mp3.

Före mp3 hade jag portabel mini-cd (med mp3or!), före det vanlig portabel cd en kort tid.

Innan dess en lång period med en rad olika portabla bandspelare (walkman). Spelade in cd och vinyl, ofta kompislån, lyssnade utomhus - lyssnade hemma mest vid vid inspelning. Lättare att lyssna öppet hemma då än nu, pga familj. Inspelning av radio förekom.

Före walkman-eran, köp av vinyl som spelades hemma.

Rullbandare i tidig barndom, radio :)

Generellt sett har bärbart varit viktigast för aktivt lyssnande. Klart viktigaste tekniksprånget var walkman med lurar. mp3 är bara en vidareutveckling av samma sak i grunden.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-03 12:57

Jag började med att lyssna på stenkakor på en resegrammofon med vev. Det var ju barnskivor jag lyssnade på då. Men det kan du bortse ifrån.

Mitt mera medvetna musiklyssnande började på LP/EP/singeltiden. Man köpte mest EP dvs små 45-varvare med två låtar på varje sida. LP var för dyrt i början men så småningom blev det såna jag köpte. Inte bara för att jag fick mer pengar utan också för att jag blev mer intresserad av att lyssna på musik i sig och inte bara som bakgrund eller för att dansa till.

LP:ns tekniska konstruktion gör att man inte så gärna hoppar över låtar utan lyssnar på hela skivsidan. I alla fall fungerade det så för mig. Jag betraktade en LP-sida som en "musikenhet" som jag helst lyssnade på i ett svep. EP och singlar tröttnade jag på att spela, eftersom jag måste byta skiva eller vända efter två (eller en) låt/ar.

När CD kom skaffade jag en CD-spelare av första generationen men jag tyckte inte att CD lät lika bra utan fortsatta att lyssna mest på vinyl.

Däremot började jag lyssna mycket på kassetter när kassettdäcken utvecklats till hyfsat välljudande och jag skaffat mig ett av de bästa som då fanns på marknaden. Jag spelade in mycket från P2 och P3, både direktsändningar och program av typ "dagens skiva" som förekom på den tiden. Jag har många hundra kassetter kvar som jag fortfarande lyssnar på ibland men gör numera inga såna inspelningar.

Med en bättre CD-spelare kom så småningom CD-lyssnandet att dominera. Jag tyckte fortfarande att vinyl lät bättre, men CD:ns bekvämlighet tog över mer och mer. Fjärrkontrollen gör det enkelt att byta låt och hoppa över sånt man inte gillar, men för min egen del föredrog (och föredrar fortfarande) jag att ändå lyssna på en hel skiva, dels för att jag lyssnar mycket på klassisk musik, dels för att jag tycker oftast att musiken hänger ihop på en skiva. Men tiden räcker inte alltid till att lyssna på en hel skiva, så visst utnyttjar jag "hopp"-möjligheterna som CD-mediet ger utan att man behöver resa sig ur soffan.

Idag lyssnar jag nog till 90% på CD. Jag har nu en ännu bättre CD-spelare som jag tycker gör skivorna full rättvisa och det låter väl så bra som vinyl enligt min uppfattning. Jag hör till dem som fortfarande köper CD i ganska stor omfattning.

Jag har dock börjat "tanka" ner mp3-filer från SR P2 och P3 i stället för att spela in på kassett. Framförallt live-konserter, både klassiskt och annat. Sen omvandlar jag dem till WAV och bränner CD-skivor. Resultatet blir inte helt bra eftersom filerna är på bara 96 kbit/s men det är lyssningsbart. Och gratis. Jag vet inte om man får göra så, men filerna är ju fritt tillgängliga för lyssning. Ibland har jag laddat ner en konsert som jag varit på, och det är ju kul att kunna återuppleva den.

Jag har köpt några klassiska mp3 via nätet men tycker inte resultatet är värt priset. Illegal nedladdning ägnar jag mig inte åt.

Nu till bärbart ljud. Jag har aldrig lyckats bli kompis med sånt. Jag har flera bärbara mp3-spelare, både dedikerade sådana och i form av telefoner och handdatorer, men det är ingen hit för mig. Jag kan inte koncentrera mig på musiken när jag går på stan eller åker t-bana eller buss, så det får vara.

Däremot ägnade jag mig åt att under femton år med pendling till jobbet lyssna på radio P1 i en liten radio med snäcka i örat.

Några ord om att lyssna i bil. Jag gillar inte att lyssna på musik i bil eftersom omgivningen är alltför störande. Det bir i princip bara P1, nån gång P2 eller P3. Jag gillar pop och rock också, men de kommersiella stationer som sänder detta har så usel ljudkvalitet att jag inte står ut.

johan_e

Inläggav johan_e » 2008-04-03 23:29

hej igen

Måste tacka för de alla välformulerade och genomtänkta svaren. Väldigt värdefullt för mitt projekt som ännu är i inledningsfasen.

Om jag får generalisera lite så verkar lyssnandet påverkas mest av sociala omständigheter och till viss mån den tekniska utvecklingen med bärbart ljud. Och att musikintresset följer ungefär samma kurva som andra intressen , tex bilar, sport osv, i fråga om ungdom-familjeliv-"medelålder".

Kaffekoppen: Nja det var inte meningen att det skulle verka som att jag påstod att alla gått över till mp3 och likn. utan jag ville bara visualisera ett möjligt teknikförlopp. Men givetvis anser jag att minnesbaserad lagring är framtiden. Dock är jag inte säker på att samma kvalitet som CD är nödvändig för de allra flesta konsumenter.

Peter Steindl: Nu är jag på det hela medveten om att faktiskt.se inte representerar något genomsnitt av befolkningen (och du vet ju faktiskt inte om jag ställt samma frågeställning på på andra forum för andra intressegrupper :) )
Jo du har nog rätt i mycket angående musikintresse och tonåren. "Man" brukar ju säga att vid 25 års ålder är en persons musiksmak definierad för resten av livet. Vet inte om det stämmer då jag befinner mig på denna gräns.

Martin: Skiljer sig ditt mobila lyssnande från lyssnande i hemmiljö? I fråga om uppmärksamhet, engagemang osv.

Phloam: det låter som att det bärbara är din kopp te. Lyssnar du aldrig hemma i soffan tex (varför i så fall?)?

Mapem: Ja utveckling från EP till LP ökade möjligheterna för artisterna vilket skapade konceptalbum osv. Vad man kan se idag är ju en återgång till mer singelbaserad musik, där användare laddar ner de "bästa" låtarna från en skiva och blandar fritt mellan artisterna.
Du sa att du upplevde lyssnandet på LP som mer aktivt än lyssnande på singlar som mer hörde samman med dans och fest. Tror du att LP-mediet på något sett skapat dina lyssningspreferencer till att anse att en skiva ska lyssnas som en helhet, trots att uveckligen eliminerat behovet att tex. gå och vända skiva?

Jag har fått ihop mycket värdefull information. Helt naturligt har svaren handlat om omständigheterna kring det "fysiska" lyssnandet (Var, frekvens osv).

För att komma vidare tror jag att jag behöver mer information kring det känslomässiga förhållandet till musiklyssnandet. Om det förändras av sociala och tekniska förändringar.
Svårigheten med detta är att anledningen till att man lyssnar varierar, speciellt kanske mellan "aktiva" lyssnare som säkerligen är överrepresenterade här och "passiva" lyssnare som kanske lyssnar på någon radiokanal på jobbet utan större inlevelse. Och säkerligen skiljer det sig en del mellan hifi-intresserade och andra.

Jag får nog försöka hitta på ett antal frågeställningar som berör varför en person lyssnar på musik för att närma mig kärnan av detta projekt.
Det är nog i den känslomässiga utvecklingen/förändringen som intressanta ting kan finnas och denna är jag övertygad om är påverkad av de fysiska omständigheterna kring lyssnandet, vilket som vi sett påverkas av den tekniska utvecklingen.

åter tack, johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-03 23:50

Va roligt :) Jag är en DUT 8)

Tekniska förändringar påverkar mitt urval av musik. Vid vissa tillfällen då opera låter som bäst, av någon outgrundlig anledning, ja då spisas det opera mer än vanligt. Ibland har teknomusik låtit bäst, rolig bas brukar främja denna genre. :)

Ibland är det mest jazz cd som snurrar i spelverket och då är det stråkkvartett som ligger närmast. Naturligtvis hänger musiklyssnandet på mitt känslomässiga läge men jag har så mycket varierande musik att alla musikstilar kan passa någon gång utom blues som knappast går i dur.

Allra bäst är det då symfonisk musik låter som bäst. Det intressanta är att då funkar även Pink Floyd som bäst. :-)

Sådan är jag :-)

PS

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-04-04 00:07

johan_e skrev:

Martin: Skiljer sig ditt mobila lyssnande från lyssnande i hemmiljö? I fråga om uppmärksamhet, engagemang osv.

Jo det måste jag säga. Hemmalyssnandet består mest av radio/CD i köket faktiskt. Har för tillfället ingen riktig Hifi-anläggning (men det är på gång...).

Jag är grymt imponerad av ljudet i Sony-snäckorna, även om "projiceringen" blir mitt inne i huvudet (som det ju alltid blir med lurar).

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-04 10:55

Mapem: Ja utveckling från EP till LP ökade möjligheterna för artisterna vilket skapade konceptalbum osv. Vad man kan se idag är ju en återgång till mer singelbaserad musik, där användare laddar ner de "bästa" låtarna från en skiva och blandar fritt mellan artisterna.
Du sa att du upplevde lyssnandet på LP som mer aktivt än lyssnande på singlar som mer hörde samman med dans och fest. Tror du att LP-mediet på något sett skapat dina lyssningspreferencer till att anse att en skiva ska lyssnas som en helhet, trots att uveckligen eliminerat behovet att tex. gå och vända skiva?

Nja jag vet inte om jag anser att en skiva ska lyssnas på i sin helhet, bara att jag själv föredrar att göra så, när jag har tid.

Precis som du skrev så gav LP-skivans format en möjlighet för artister att skapa en konstnärligt helhet av en skiva. Men alla skivor är verkligen inte så. Många av dem jag gärna lyssnar på, dock.

Det är intressant hur mediet skapat den populärmusikaliska låten. Den gamla stenkakan rymde ca 3 min musik, och det gjorde också den lilla single-45:an. Så därför är de flesta låtar sådär 3 min eller lite till. Det gällde att få plats med allt och uttrycka det man vill i koncentrat. Därför är många låtar små koncentrerade mästerverk. Men när LP:skivan kom kunde en del artister excellera i tiominuterlånga gitarrsolon utan så mycket innehåll.

Men LP-skivan, och senare CD:n, gjorde det också möjligt att på ett vettigt sätt återge klassisk musik. På stenkaketiden fick man stapla ett helt gäng skivor i en skivväxlare om man ville höra en hel symfoni t ex. Mitt i vände man på hela bunten och spelade av baksidorna. Kanppast något man njöt av att göra.

Jag tror alltså att LP:n var förutsättningen för ett bredare intresse att lyssna på klassisk musik. Innan dess var alternativen bandspelare eller konsertbesök.

De flesta populärmusikaliska skivor har nog ändå mest karaktären av en samling låtar utan att de är tänkta att utgöra en helhet. Och man hoppar friskt mellan låtarna när man lyssnar. Utan tvivel gynnar de nya formaten ett sånt beteende och det påverkar säkerligen också artisternas sätt att vilja presentera sina låtar. Konstigt vore väl annars.

De nya formaten ger ju alla möjligheter. En mp3-fil kan vara hur lång som helst och minne är billigt, det finns egentligen inga formatmässiga begränsningar numer.

Svar på din fråga: Jo formatet har nog påverkat mina lyssningspreferenser. Om inte LP och senare CD hade kommit hade jag nog inte lyssnat lika mycket på musik hemma som jag gör nu. Däremot kanske gått på ännu fler konserter.

Användarvisningsbild
Azeam

Inläggav Azeam » 2008-04-04 16:24

Intressanta frågor.

Jag använder MP3 som ett sätt att hitta ny musik, ladda ner något som verkar intressant/något som man blivit rekommenderad eller så. Är det då bra så köper man skivan på vinyl i första hand, eller på CD om det inte finns att tillgå på vinyl.

Där jag bor nu har jag väldigt långsamt internet (mobilt bredband) och laddar därför inte ner speciellt mycket musik och jag märker verkligen att jag sitter och lyssnar på samma musik som jag gjorde för ett år sedan, eftersom jag bor på en mindre ort utan större utbud i skivväg så köper jag större delen av mina skivor via internet och feg som man är så köper man hellre det man vet att man tycker om istället för att våga chansa på något nytt som man inte haft möjlighet att lyssna på vid avsaknaden av MP3.

Med andra ord så har nog MP3 gjort att jag hittat väldigt mycket ny musik, musik jag kanske aldrig skulle upptäckt om jag varit tvungen att köpa för provlyssna så att säga.

MP3 använder jag även när jag är ute och reser, vanligtvis endast på min bärbara dator med hörlurar eller bärbara högtalare. Man har helt enkelt ett stort utbud av musik på en dator och på något sätt så spelar ljudkvaliteten mindre roll i Sydamerika ;)

Hemma är det mest vinyl som spelas, dels för att det låter bäst enligt mig, dels för att det är ett intresse/beroende (svårt att definiera skillnaden ibland...) att köpa och samla skivor, det känns helt enkelt "lyxigare" och "häftigare" att spela en skiva som är svår att hitta än en MP3-fil med samma musik. Dessutom uppmuntrar det till att lyssna på ett helt album och inte bara en låt vilket jag ofta föredrar, en stor del av musiken jag lyssnar på är musik som man, enligt mig, bör lyssna på hela albumet av, och inte bara enstaka låtar, för att få helheten i musiken. Det är också mer avslappnande att lägga på en LP-skiva och veta att "nu kommer jag att njuta och lyssna på den här skivan i lugn och ro i de 45 minuter som den räcker" istället för att, som när man spelar musik på datorn, fundera över vilken låt som man vill höra näst efter denna.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-04 16:30

Uj, sen jag köpte en Squeezebox och kör med flac har jag nog 100-faldigat mitt lyssnande!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-04 16:58

johan_e skrev:
Phloam: det låter som att det bärbara är din kopp te. Lyssnar du aldrig hemma i soffan tex (varför i så fall?)?

Jag har aldrig varit mycket för att lyssna hemma i högtalare över huvud taget; dock inte så mycket pga tekniken utan pga musikval (vill inte plåga omgivningen med min "jobbiga" musik :) eller bli störd av andra) och en del praktiska/sociala faktorer.

Den stora tekniklandvinningen var för mig just portabel hifi över huvud taget. Från Sony's första Walkman och framåt.

Så länge jag haft tillgång till bärbart så har musiklyssnadet i stort sett inte förändrats så mycket; jag både föredrar att lyssna ute (berikar upplevelsen) och utnyttjar tiden (allt från ärenden till resor osv) för att lyssna mer, och mer fokuserat (idealet är en lång tågresa med fönsterplats). Men visst lyssnas en del hemma också.

Mobilen är nästan ett steg tillbaka i utvecklingen; praktisk men inte ideal som musikspelare. Vill helst ha en spelare som går att manövrera utan att ta upp ur fickan. De relativt få mp3spelare jag haft har haft både för- och nackdelar jämfört med tidigare portabla kassetwalkmans och cd-spelare, så det tar i princip ut vartannat.

Jag tror att den spelare jag gillat mest var en tidig Sony DD (kassett) - kanonljud, kunde manövreras _genom_ jackan(!), bara väldigt tung.

Återgå till Generellt om hifi