Hej
Mitt namn är Johan Ek och studerar design på magisterprogrammet vid Danmarks Designskole i Köpenhamn. Har varit inne och läst här på faktiskt.se från och till sen 4 år tillbaka. Dock har jag inte skrivit så ofta och därav av glömska tvingats registrera mig på nytt.
Iaf för att komma till saken ska jag påbörja ett skolprojekt där musiklyssnande och apparater ingår. Det är en fortsättning på en teoretisk text jag skrev i höstas (där jag faktiskt refererade till en tråd här på forumet) och jag vill utvärdera om mina tankar/teser fungerar/går att använda till något nyttigt i praktiken.
Jag hoppas kunna få hjälp av er genom en liten inledande undersökning. Jag vill dock inte så här i början avslöja allt för mycket om mitt projekt då jag inte vill påverkar era tankar/svar i någon speciellt riktning.
Dock kommer jag presentera mitt projekt och mina närmare frågeställningar inom de närmaste dagarna. Jag hoppas iaf få in några svar först. Eller så kanske det krävs det att jag mer specificerar vad jag söker, vi får se.
Här kommer ämnet:
Teknikutvecklingen har lett till teknikskiften i musiklyssnandet. t.ex. LP->CD->MP3, där man kanske helt övergett LP för hårddiskinspelat material.
Frågan gäller om dessa skiften hos tekniken har förändrat ert musiklyssnande. Det kan handla om hur ofta ni lyssnar, vid vilka tillfällen och sammanhang det sker, om inställningen till musiken eller om upplevelsen förändrats. Om det sker under mer/mindre ordnade/spontana tillfällen. Om lyssningar av hela album minskat till förmån för blandade låtar t.ex.
Vad fick dig att överge den gamla tekniken i förmån för den nya? Eller kanske tvärtom: har du återgått till äldre teknik. Av vilken anledning skedde detta i så fall?
Som ni ser är det inga abc-frågor utan jag är ute efter allt ni kan tänkas komma på. Grundfrågeställningen är om du upplever att ett teknikskifte har förändrat ditt lyssnande, dina upplevelser osv.
Jag kräver inga långa filosofiska utläggningar som svar utan en enkel mening räcker för mig. Om jag ser någon intressant tanke kommer jag säkerligen hoppa in och ställa några följdfrågor.
Jag hoppas ni orkar svara på en så öppen frågeställning som detta.
tack
johan ek
joek1@student.dkds.dk
www.sixtius.se