Påverkar luftens temperatur ljudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

BengtO

Påverkar luftens temperatur ljudet?

Inläggav BengtO » 2008-04-04 13:34

Ja frågan står ju i topic, satt o funderade på en sak och tänkte på detta?

Kan olika lyssningsmiljöers temperatur påverka ljudet, eller hörseln på nåt sätt som märks?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-04-04 15:35

Kan säkert bli lite simmigt om man har pälsmössa djupt nerdragen.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-04-04 15:47

bassman skrev:Kan säkert bli lite simmigt om man har pälsmössa djupt nerdragen.

:mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-04 16:19

Man blir ju dummare när temperaturen går över +18 grader så det kan säkert ha inverkan :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Påverkar luftens temperatur ljudet?

Inläggav PerStromgren » 2008-04-04 16:39

BengtO skrev:Kan olika lyssningsmiljöers temperatur påverka ljudet, eller hörseln på nåt sätt som märks?

Inte inom rimliga gränser. Ljudets hastighet och daggpunkt påverkas ju, men det blir en högst liten påverkan på ljudet. Du själv (dina upplevelser i stort) och utrustningen påverkas nog mer, skulle jag tro.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-04 19:28

är det varmt och gott och man taget ett par kalla kan man nog tom lyssna på ett par infinity
och efter en flarra wisky kan man gå på deras hiendhögtalare :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-04-04 19:48

profbd skrev:är det varmt och gott och man taget ett par kalla kan man nog tom lyssna på ett par infinity
och efter en flarra wisky kan man gå på deras hiendhögtalare :lol:

ett sådant fint märke tillber man
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-04 19:56

Men luftens densitet kan ju påverka men det är kanske inte så ofta man spelar musik i dimma? Men en tanke bara. Eller snöfall för den delen. Kanske en bastu skulle kunna agera kanin för vetenskapens skull. 98% fuktighet.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-04 22:01

c=sqrt(gamma*p0/rho0)

Där
gamma~1,4 för diatomära gaser (tex luft)
p0=lufttrycket ~100 000 Pa
rho0=luftens densitet~1,3 kg/m³

Eftersom rho0 är proportionellt mot trycket vid en given temperatur är ljudhastigheten i stort sett oberoende av lufttrycket.

Däremot minskar luftens densitet med temperaturen, för ett givet tryck. Det gör att ljudhastigheten beror av temperaturen enligt:

c=331,4*sqrt(T/273,15)

Där
T= temperturen i kelvin (=273,15+temperaturen i °C).

Absorptionen i luft beror av luftfuktigheten, vilken i sin tur samvarierar med temperaturen.

Inget av fenomenen har dock särskilt stor inverkan över korta avstånd som i vardagsrummet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-04 22:10

så med andra ord SVANTE behöver jag inte oroa mig att jag blir dushad i ansiktet när jag spelar högt med mitt system vid en framtida pansionering i tailand

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-04 22:24

profbd skrev:så med andra ord SVANTE behöver jag inte oroa mig att jag blir dushad i ansiktet när jag spelar högt med mitt system vid en framtida pansionering i tailand

Nja, ovanstående gäller vågutbredning i gaser, tex luft. Vågutbredning på vattenytor är långt mer komplicerad och konsekvenserna av hur det är märkte de ganska tydligt i bla Thailand för några år sen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-04 22:28

nu ska jag ju spela i mitt lyssningsrum och inte under en dyktur

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-04-05 01:04

Ja. Luftens temperatur påverkar lyssningen i allra högsta grad, men av en anledning som man kanske inte tänker på i första taget: Mjukheten i högtalarelementes kanter, (och även i viss mån centerspidern) är klart temperaturkänsliga.

Det kan alla som försökt få liv i en utkyld bils stereoanläggning säkert intyga :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-05 02:22

Instämmer med föregående talare. :wink:

En del spelar fortfarande vinyl vad jag kan se. Jag minns då jag en gång för mycket, mycket länge sedan körde med SME femman och det var sån där gucka i badet. Den där guckan ändrade sin viskosetet högst dramatiskt från lättflytande till trög soppa. Dom kanske har bättre soppa idag :-) Nåväl, det ändrade såväl Q-värde på den undre systemresonansen men också spårningsförmågan som blev sämre då guckan blev för trög. Vad jag minns så bytte jag till slut ut orginalet mot annan sort men jag minns inte vad.

PS

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-04-05 04:24

Svante skrev: Däremot minskar luftens densitet med temperaturen, för ett givet tryck.

...Något som vi tacksamt utnyttjar i den slutna högtalarlådan där dämpmaterialet via friktion höjer luft-temperaturen och därigenom mätbart sänker systemresonansen. :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-04-05 09:36

BB skrev:
Svante skrev: Däremot minskar luftens densitet med temperaturen, för ett givet tryck.

...Något som vi tacksamt utnyttjar i den slutna högtalarlådan där dämpmaterialet via friktion höjer luft-temperaturen och därigenom mätbart sänker systemresonansen. :)

//BB

Fast det är främst värmeutbytet mellan luft-dämpmaterial som gör kompressionen mer isotermisk som ger den mjukare luftfjädern (lägre resonansfrekvens).

(Ökat tryck gör ju att luften vill öka i temp och undertryck att den vill minska i temp, alltså får man en tempvariation som beror av musiksignalen/trycket i lådan. Dämpmaterialet sänker alltså luftens temperaturtoppar och höjer dalarna. )

Återgå till Generellt om hifi