Filnamnsfilosofi vid rippning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jon_S

Filnamnsfilosofi vid rippning

Inläggav Jon_S » 2008-04-03 23:07

Hej alla knasbollar!

Nu har jag rippat alla skivor jag har utom några med klassisk musik på. Alla skivor där den intressanta infomationen är Titel, album artist, spår och år har jag givit filnamnet

TrackNo. Artist - Title

I tag:en finns sedan titel, album artist, spår och år. Ett alldeles utmärkt system.

Det här konceptet fungerar dock mycket dåligt när man också vill ha med
* Orkester
* Solist(er)
* Dirigent
(ersätter artist)

* Kompositör
* Svit
* Stycke
(ersätter titel och album)

* Ev. Konsertlokal

Filnamnsexempel:
"London Festival Orchestra, Cond: ALberto Lizzio, Piano: Dieter Goldmann - Tchaikovsky, Peter I., Concerto for piano and orchestra No. 1, in B flat minor, Op. 23, Allegro non troppe e molto maestoso - Allegro con spirito"

Någon annan har säkert redan krockat med den här väggen och tänkt ut något vettigt sätt att namnge filer här.

Så hur har ni burit er åt?

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2008-04-04 10:20

ID3v2 har väl stöd för så gott som all den där informationen, i alla fall solist, dirigent, kompositör. Är lite mer osäker på svit, stycke, men du kanske kan återanvända andra fält eller slå ihop informationen på något smart sätt?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-04 10:50

Har inte lagt ner så mycket tid på det här (har inte så mycket klassisk musik), men i SlimDevices wiki finns det lite tips och MusicBrainz har en guide.

Beginners Guide To Classical - Tagging Classical Music
MusicBrainz - Classical Style Guidelines
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Filnamnsfilosofi vid rippning

Inläggav Bill50x » 2008-04-04 11:06

Jon_S skrev:Nu har jag rippat alla skivor jag har utom några med klassisk musik på. Alla skivor där den intressanta infomationen är Titel, album artist, spår och år har jag givit filnamnet

TrackNo. Artist - Title

I tag:en finns sedan titel, album artist, spår och år. Ett alldeles utmärkt system.

I mitt tycke inte ett så bra system. Lägger du två album i samma mapp kommer de blandas ihop eftersom du startar med spårnummer. Du vet inte heller vilket album du lyssnar på utan att behöva titta i tagen.

Själv döper jag filerna till:
Artist - Albumnamn - Spårnummer - Låttitel

Då har jag den info jag önskar direkt i filnamnet och sliper hålla på med taggar. Jag har ju hittat en del musik på nätet och alla har sina egna system för taggarna. Och att sitta och redigera tusentals filer manuellt är inge kul....

Å andra sidan lyssnar inte jag på musiken i någon mp3-pinne där man har begränsad längd i teckenfönster osv. Jag kanske skulle se annorlunda på saken då.

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-04 11:24

Alltså Bill du har ju noll koll på hur man skall namnge filerna för att det skall funka under alla omständigheter ( i blandkataloger, andras apparater etc). :wink:

Jag gör så här för det mesta:

Undantag är blandade skivor som namnges som följer:

"Various" - Albumnamn - Spårnummer - Track Artist - Låttitel

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-04-04 13:28

Nene...

Spårnummer - Låtnamn

...som ligger i mappen...

Artist - Album

...ska det vara för att göra mig glad.

Allting annat ger så förbannat oöverblickbara filnamn, som dessutom blir alldeles för långa för somliga system. (Inkl Windows om filen råkar ligga långt ner i mappstrukturen.)

Å, Ä, Ö, mellanslag och liknande är också bannlyst i filnamnen, dom får fira sina triumfer i taggarna. Mellanslag ersätts med _. Använder man något annat namngivningssystem kan man ge sig sjutton på att man kommer råka ut för en massa uppspelningssystem som inte klarar av att visa filnamnen korrekt... och det är ett problem som har blivit värre dom senaste åren när mp3-spelarna har dykt upp. Förr var det väl mest *nix-systemen som det blev konstigt på, eller om man använt nåt lattjo filsystem på en CDR i tidernas begynnelse.

När det gäller sammansatta skivor blir det Spårnummer - Artist-Låtnamn i mappen VA - Albumnamn. VA står alltså för Various Artists.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-04-04 13:36

Dito.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-04 15:59

låtnummer - artist - låtnamn ,,,

Sen album nanmger jag såhär.

Artist - Album (årtal) [filformat bitrate] {övrig info}

Albumtaggning sker automatiskt i tag&rename (tryck F7)

bitrate tar jag bara med om det gäller mp3

Exempel:
Mauro Picotto - The Double Album (2001) [Flac] {2 Disc}

08 - Mauro Picotto - Lizard.flac

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-04 17:50

UrSv skrev:Alltså Bill du har ju noll koll på hur man skall namnge filerna för att det skall funka under alla omständigheter ( i blandkataloger, andras apparater etc). :wink:

Jag gör så här för det mesta:

Undantag är blandade skivor som namnges som följer:

"Various" - Albumnamn - Spårnummer - Track Artist - Låttitel

Hehe, det var väl det jag skrev... undantaget blandskivor, där har du (också) rätt. Gast istället för "Various" brukar jag skriva namnet på skivan, dom brukar oftast heta någonting, "Greatest Synth on Earth" typ...

/ B

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2008-04-05 09:41

För er som sågar TrackNo. Artist - Titel så kan jag upplysa om att alla album är sparade i /artist/album, så dessa ingår i någon mening i filinfomationen ändå. Jag blandar inte heller filer i mappar. Om jag vill blanda gör jag en spellista.

På den enda kommentaren med relevans (vilket också exkluderar den ovan :) )
ID3v2 har väl stöd för så gott som all den där informationen, i alla fall solist, dirigent, kompositör. Är lite mer osäker på svit, stycke, men du kanske kan återanvända andra fält eller slå ihop informationen på något smart sätt?

kan jag säga att man kan själv sätta dit vilka key-value-par man vill, t.ex. skostorlek, banankonstant och/eller muppindex.

Det minst dåliga jag namngivningsschema jag kan komma på är kompositör - svit-stycke.

Har någon en bättre ide?

Återgå till Generellt om hifi