Hur matchar man nivåer vid tester?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Hur matchar man nivåer vid tester?

Inläggav Harryup » 2008-04-05 10:05

Om testobjekten uppvisar frekvensgångsskillnader av något slag, hur matchar man då lämpligast nivåerna för att kunna kalla dom matchade?
Och om dessutom objekten innehåller/ger resonanser som sticker iväg i något utsträckning så känns det ytterligare svårare att göra en nivåmatchning som är perfekt.
Kan det vara så att typ rosa brus och en voltmeter faktiskt inte räcker?
Kan 2 olika personer nivåmatcha 2 olika anläggningar och få olika resultat?

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 10:20

Nämn ett exempel med två testobjekt som har direkt avvikande frekvenskurva, men som är intressant att testa tillsammans..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-05 10:33

Kaffekoppen skrev:Nämn ett exempel med två testobjekt som har direkt avvikande frekvenskurva, men som är intressant att testa tillsammans..

Högtalare?
Pickup?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-05 10:35

Kaffekoppen skrev:Nämn ett exempel med två testobjekt som har direkt avvikande frekvenskurva, men som är intressant att testa tillsammans..

Nu var ju frågan mer teoretisk än så var det tänkt.
Men matchande av valfria högtalare borde ge frekvensgångskillander i valfritt rum. Även mellan höger och vänster kanal.
Det kan ju inte vara så att bara snörräta kurvor inom +-0,01dB 10Hz-20kHz som är intressanta att matcha. Dock så skulle det ju förenkla livet.
Eller ta t.ex. alla kanaler i ett hembiosystem som skall matchas ljudtrycksmässigt och förstås med så likartad frekvensgång som möjligt.
Duger det att göra vid 1Khz? Duger det att göra med en voltmeter? Och i såfall vad skall man köra för signal?
När det frågas i alla tester " Har ni nivåmatchat för annars så betyder inte testen något?" då vore det väl bra om alla har samma syn på vad nivåmatchning är?

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 11:11

När det gäller högtalare kan jag ju passa på att fråga idag när LTS har liten föreläsning på 4 timmar om högtalarmätning ;)

Jag har inget bra svar varken på högtalare eller pick-upper (visste inte ens att de skillde sig ordentligt i frekvensdomänen)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Hur matchar man nivåer vid tester?

Inläggav phon » 2008-04-05 11:21

Harryup skrev:Om testobjekten uppvisar frekvensgångsskillnader av något slag, hur matchar man då lämpligast nivåerna för att kunna kalla dom matchade?
mvh/Harry

På Höken körde Svante med ljudtrycksmätare + ett tillverkat oljud som bestod av nån liten snutt ljud som var mångfaldigat i fasförskjutet skick, lät som en stenkross eller nåt.

Den ljudsnutten kanske finns för nerladdning nånstans?
Senast redigerad av phon 2008-04-05 11:34, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 11:30

Ja, det fungerade bra!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-05 15:39

Kaffekoppen skrev:Ja, det fungerade bra!

Hur vet du det?
Kan det vara så att det fungerar oftast men inte jämt men att man däremot sväljer resultatet jämt och då får lite felaktiga tester?
Fungerade det oberoende av sittplats?
Fungerar det även om transientreponsen är olika i de två testobjekten men att dom låter lika högt i genomsnitt?
mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 15:52

Fungerar bromsarna alltid på din bil? Hur vet du det?

Nej, jag vet inte om det alltid fungerar, men eftersom nivån ställs med ett brett frekvensspektra är det rimmligt att tro att det är en rimmligt bra lösning. Men visst är det en approximering, en rimmlig gissning.

Har du provat själv? Litar du inte på min bedömning om att Svantes metod var rimmligt bra så är det ju svårt för mig att bevisa något - jag har ju inte tillgång till all världens rum ;) Och jag ämnar inte åka runt som en skottspole för att verifiera den heller. Du kanske skulle göra egna undersökningar om det känns angeläget?

Har du en bättre metod att nivåmatcha så berätta om den. Jag är idel öra. Nyfiken som få.

Ditt sätt att respondera får mig dock att undra om du inte bestämt dig i förväg för att det inte går, och tråden skall användas för att bekräfta din övertygelse, så jag vill bara i all enkelhet klargöra att jag aldrig testat högtalare så här och inte ens fundedrat över det.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-04-05 15:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-05 15:56

Inte? :-)

Hur analyserades resultatet?
Med hjälp av en spektrumanlysator eller dB-mätare?
Även om man matchar volymen i stort lika så kommer ju fekvensgångskillander återstå mellan t.ex. 2 högtalare.
Skall man då matcha i basen, eller diskanten eller genomsnitt så att säga lite förenklat?
Och dessutom undrar jag hur folk verkligen gör vid sina lyssningar.
Spelar musik och tycker att det nog är ungefär lika högt eller?
Och med olika spridningsmönster hur mäter man exakt då?

Jovisst har jag testat massor med gånger, och det är minst sagt svårt.
mvh
Harry
Senast redigerad av Harryup 2008-04-05 16:01, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 16:01

Hann visst ändra min text under tiden du skrev ditt inlägg.

Nåja, jag har inget mer att tillföra. Borde kanske hållt käften istället för att försöka ge förslag till någon som redan har bestämt sig :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-05 16:15

Nejdå Kaffekoppen,
jag uppskattar dina inlägg här som i övrigt. Tvärtom, ge gärna din syn och dina erfarenheter på problemet.

Men visst är det orimligt att kunna matcha två olika par högtalare för då måste man ju equa minst det ena paret, så någon förutbestämd personlig tolkning avvänds väl för att nå läget "matchat"?

Tycker som sagt att det inte är helt självklart vilka preferenser som måste vara uppfyllda för att två olika tingestar med olika frekvensgång skall kunna matchas i nivå. Och med vilken tolerans blir det?

Om vi pratar CD-spelare är det ju klart enklare.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-05 22:57

Ja, jo, det ligger ju i sakens natur att om man jämför två apparater med olika tonkurva, så kan man inte göra en perfekt nivåmatchning.

Man kan förklara det med ett extremt exempel:

Tag en apparat som skär bort det mesta över 5 kHz.
Jämför denna med en apparat som skär bort det mesta under 100 Hz.

Spela en låt med enbart cymbalspel. Det blir svagare i den första apparaten.

Spela sedan en låt med enbart 16-fots orgelpipa. Då blir den andra apparaten svagare.

Enbart en nivåjustering kan alltså inte kompensera för skillnaderna.

Det man kan göra, och som jag försökte göra på höken (men misslyckades med eftersom jag inte begrep mina egna program :) ) var att göra ett brus som har samma medelspektrum som någon musiksnutt och hoppas att den musiksnutten är representativ för musiken man ska lyssna på.

Med det bruset och en nivåmätare kan man komma fram till en nivåinställning som är vettig, men inte med nödvändighet "rätt".

Så här kan det låta:
http://user.faktiskt.io/svante/svampbru ... 100000.wav

Är det någon som hör vad det är för låt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-05 23:04

Är det så stor skillnad så kommer man naturligtvis att höra skillnaden i lyssningsprovet oavsett om nivån är justerad och kompenserad någon tiondels dB upp eller ner, men det är väl inget fel att man kan höra detta, det är väl nästan testens avsikt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-05 23:12

paa skrev:Är det så stor skillnad så kommer man naturligtvis att höra skillnaden i lyssningsprovet oavsett om nivån är justerad och kompenserad någon tiondels dB upp eller ner, men det är väl inget fel att man kan höra detta, det är väl nästan testens avsikt?

Nej, det finns ju olika sorters blindtester, man kan göra ett preferenstest. "Vilket tycker du låter bäst?". Man får tänka lite annorlunda då, eftersom frågan är annorlunda.

Den är inte

1. "kan man höra skillnad" utan kanske
2. "vad tycker folk i allmänhet låter bäst?" eller
3. "vad tycker Putte låter bäst".

2:an undersöks lämpligen med ganska många personer som får lyssna på några få låtar var.
3:an undersöks med Putte, förslagsvis med ganska många olika låtar.

I båda fallen ska inte lyssnaren få veta något om apparaterna. Man kan iofs diskutera om lyssnaren ska få veta vilka två apparater som jämförs (men inte vilken som är vilken), men i detta fallet är det nog bäst att lyssnaren inte vet någonting. Tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-06 09:48

Tack Svante,
anser du att detta är det bästa sätt att göra det på?
Eller "enda" sättet, eller enklaste sättet?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-06 12:22

man ska alltid kalibrera ljudet med ljudtrycksmätare vid frekvens 1khz
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-06 12:28

celef skrev:man ska alltid kalibrera ljudet med ljudtrycksmätare vid frekvens 1khz

Mhm. Blir då en jämförelse rättvis om en apparat har en dip just där på någon dB och jämförelseobjektet har ett lyft i samma härad? De två apparaterna kanske spelar med två-tre dBs skillnad i medelnivå trots att dom kanske i övriga hänseenden är snarlika.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-06 12:44

Om högtalarna är väldigt olika kan man ju lyssna rakt av istället, inte mycket mening med en noggran nivåmatchning då, tycker jag.

Är högtalarna rimligt lika, vilket dom kanske är om man försöker jämföra sådana som färgar rimligt lite, så kan väl en noggrannare nivåmatchning vara bra.

Den är då också enklare att göra matchningen just eftersom högtalarna spelar relativt lika varandra.

Man behöver ju inte mäta såå mycket nogrannare än skräpet man mäter på ...... :o

typ .... nivåmatcha lufttrycket i däcken när man jämför väghållningen på en gokart med en buss ..... :roll:

Alltså, om det skiljer 14 dB mellan diskanten i två olika högtalare så är det rätt ointressant om det är 14,1 db eller 13,9 dB.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-06 13:43

Anledningen att man alls nivåmatchar är väl att det visat sig att en apparat som spelar lite högre än en annan oftast upplevs som bättre om skillnaderna i övrigt är små. När det gäller högtalare är det nog ganska sällan som skillnaderna är så små att det behövs någon noggrannare nivåmatchning, men visst bör man eftersträva att spela någorlunda jämnstarkt för att jämförelsen ska bli rättvis.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-06 16:27

Svante skrev:Så här kan det låta:
http://user.faktiskt.io/svante/svampbru ... 100000.wav

Är det någon som hör vad det är för låt?

Något av Beatles, möjligen?

Per.
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi