Dynamik och sånt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

bootstrap

Dynamik och sånt.

Inläggav bootstrap » 2008-04-05 13:26

Sitter med studier och dagdrömmer om uppgraderingar och sånt.

Jag vill ha en hemmabio med wow känsla.
Ibland när jag är hos annat folk med "sämre" system så tycker jag mig att dynamiken är högre!

Jag är inte sån att jag springer runt och lyssnar på en massa och dessutom tycker jag begagnat är bäst!

Så jag undrar vad kommer dynamiken ifrån? Kan man se den på fakta lappen på högtalaren?

Mina tankar går så här:
Om vi säger ohm är ohm så borde väl 8ohm vara bättre än 4 då som jag förstått det inte är lika jobbigt för nätaggregatet.

Och sen så hög känslighet som möjligt. För borde det inte vara så att den reagerar mer på förstärkarens dynamik?
Så 2 identiska högtalare fast en med 88db/m och andra med 98db/m och båda spelar lika högt i ett tyst parti så spelar 98an högre i låtens dynamiska toppar ?

I en hembio tycker jag att det ska låta kul inte nödvändigtvis hifi. Men om mitt resonemang stämmer med hur en högtalare reagerar på förstärkaren, kan man säga att dom generellt låter sämre eller bättre.

Kan min bekant ha klippt förstärkaren och det lät lite häftigare!?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-05 15:16

Så jag undrar vad kommer dynamiken ifrån? Kan man se den på fakta lappen på högtalaren?

Nej.

Mina tankar går så här:
Om vi säger ohm är ohm så borde väl 8ohm vara bättre än 4 då som jag förstått det inte är lika jobbigt för nätaggregatet.

Det är inte riktigt så enkelt. Impedansen varierar med frekvensen och står det fyra eller åtta Ohm på högtalaren är det bara s.k. nominell impedans d.v.s. någon sorts genomsnittligt värde (fast jag är inte säker på att det ens finns någon standard för nominell impedans). Dessutom har fasgången också betydelse för hur tung eller lätt att driva högtalaren är.

Och sen så hög känslighet som möjligt. För borde det inte vara så att den reagerar mer på förstärkarens dynamik?
Så 2 identiska högtalare fast en med 88db/m och andra med 98db/m och båda spelar lika högt i ett tyst parti så spelar 98an högre i låtens dynamiska toppar ?

Nej, utsignalen ska vara proportionell mot insignalen. Däremot kräver en högtalare med låg känslighet mer effekt från förstärkaren för att återge samma ljudstyrka som en högtalare med högre känslighet. Är då förstärkaren för klen är det inte säkert att den klarar av det, med distorsion som följd.

Användarvisningsbild
norman

Re: Dynamik och sånt.

Inläggav norman » 2008-04-05 15:19

bootstrap skrev:Så 2 identiska högtalare fast en med 88db/m och andra med 98db/m och båda spelar lika högt i ett tyst parti så spelar 98an högre i låtens dynamiska toppar ?

Det får man hoppas att den inte gör, för isåntfall skulle någon av högtalarna vara tämligen olinjär och skapa en massa distorsion.

Skillnaden mellan högtalarna blir att den med 10dB lägre känslighet kräver 10ggr (10dB) mer effekt av förstärkaren, för att återge dynamiska toppar så krävs det då en mycket stor förstärkare jämfört med den andra högtalaren.

Själv har jag fått för mig att man helst skall ha ett rum med hyffsat kort efterklangstid och en basåtergivning i rummet som inte är allt för resonant för att man skall kunna uppleva bra dynamik.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2008-04-05 16:05

norman skrev:
Det får man hoppas att den inte gör, för isåntfall skulle någon av högtalarna vara tämligen olinjär och skapa en massa distorsion.

Skillnaden mellan högtalarna blir att den med 10dB lägre känslighet kräver 10ggr (10dB) mer effekt av förstärkaren, för att återge dynamiska toppar så krävs det då en mycket stor förstärkare jämfört med den andra högtalaren.

Själv har jag fått för mig att man helst skall ha ett rum med hyffsat kort efterklangstid och en basåtergivning i rummet som inte är allt för resonant för att man skall kunna uppleva bra dynamik.

Ursäkta att jag är jobbig men den med högre känslighet reagerar väl mer på förstärkarens watt!?

om man lyckas uppnå lika ljudnivå säg 30db med 88db/m och 98db/m högtalaren. Så borde väl en dynamisk topp på 1watt från förstärkaren ge 10db högre volym på 98db/m högtalaren?

Linjärt är väl vad jag vet en jämn återgivning i registret med en fast ström tillförsel?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 16:08

Man får ju inte en "ökning på 1w" från förstärkare, utan en "ökning på 4db i signalen till förstärkaren", och det kommer krävas mer effekt från förstärkaren att tillgodose det åt den mindre känsliga högtalaren.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-05 16:11

Dynamik och spl är ju inte samma sak
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-05 16:24

Min erfarenhet när det gäller dynamik, så ökar den med storleken på rummet.. Kan ha fel, men det är vad jag tycker mig erfarit när jag lyssat på samma setup i normalstora kontra ett mycket stort rum, som var på ca 60 kvadratmeter.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-04-05 16:45

bootstrap skrev:
norman skrev:

Ursäkta att jag är jobbig men den med högre känslighet reagerar väl mer på förstärkarens watt!?

om man lyckas uppnå lika ljudnivå säg 30db med 88db/m och 98db/m högtalaren. Så borde väl en dynamisk topp på 1watt från förstärkaren ge 10db högre volym på 98db/m högtalaren?

Linjärt är väl vad jag vet en jämn återgivning i registret med en fast ström tillförsel?

Om du har t.ex. en cd med en "låt" som först har ett svagt ljud och sen ett som är 10dB starkare:

-Du spelar låten med dina 88dB-högtalare och vrider på så det svaga ljudet blir 88dB på en meter, då spelar du med 1 watt från förstärkaren. Sen kommer det 10dB starkare ljudet och förstärkaren ökar utsignalen med 10dB (10ggr mer effekt=10watt) och ljudtrycket blir 98dB på en meter.

-Sen spelar du låten med dina 98dB-högtalare och vrider på så det svaga ljudet också blir 88dB på en meter, då spelar du med 0,1 watt från förstärkaren. Sen kommer det 10dB starkare ljudet och förstärkaren ökar utsignalen med 10dB (10ggr mer effekt=1watt) och ljudtrycket blir 98dB på en meter.

Blev det klarare nu? :)

(att den känsligare högtalaren "reagerar mer" på förstärkarens utnivå gäller alltså även för de svagare signalerna och inte bara de starkare)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2008-04-05 18:02

norman skrev:Blev det klarare nu? :)

Jepp nu trillade polätten ner! :)

Jag är fortfarande nyfiken på dynamik eller roligt ljud.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-05 20:15

Sedan ska väl heller inte glömmas bort att det svårt att skapa en högkänslig (verkningsgradmässigt) högtalare som inte har en massa andra olater. Ofta blir det basstympat då det är svårt med hög verkningsgrad "hela vägen". Dynamik är skillnaden mellan svagt och starkt. I pop/rock sammanhang är detta inte speciellt framträdande. Akustiska instrument är av naturen ofta mera dynamiska.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2008-04-06 18:38

Dynamik är ett märkligt område. Läste just i ett annat forum om någon som tittat på Jurassic park satt ljudnivån efter en dialog och sedan hört en rytande dino. På skoj kopplada han in ett par Audiotronic Megatrend (Diplolhögtalare men 18 stycken 8" per högtalare) satte dialogen på samma nivå som med tidigare högtalare. Rytandet fick honom att flyga ur soffan :D

Hög verkningsgrad kan hjälpa men även med samma verkningsgrad kan olika högtalare låta olika dynamiskt. Det går säkert att mäta men jag vet inte hur. Dagens mätningar i tidsomänen ger mycket ny information som gårdagens sinuskurvor saknade. Men än verkar det vara egenskaper som fortfarande är förborgade i den subjektiva sumpmarken

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-06 20:08

Där söker jag nog andra förklaringar än att högtalaren i sig blev mer dynamisk...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-07 13:45

Ska tilläggas att en högtalare med hög känslighet och/eller verkningsgrad inte per automatik får bättre dynamik än en högtalare med lägre "diton".

Dynamik beror i hög grad på elementens upphängning samt termiska beteende.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-07 15:49

Sen finns det ju typ horn med mera riktad ljudspridning som kan hjälpa till att man inom det området upplever en större dynamik.
Transientegenskaperna hos högtalaren påverkar också hur man uppfattar dynamik när det gäller musik.

mvh/Harry

Återgå till Generellt om hifi