Förklaring till AAD ADD DDD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Förklaring till AAD ADD DDD

Inläggav Falkis » 2008-04-08 11:42

Bild

Lägger upp denna, kanske mest för egen del. Skönt att hitta den på nätet om man är någonstans och inte kommer ihåg hur det var.

Förövrigt inskannad från en tidig cd-utgåva av Maiden's Number of the beast.. 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-08 11:47

Förutom att "Digital Tape Recorder" kanske inte är det vanligaste att använda. :D Tänk vad snabbt uttryck blir omoderna...

"Phonographic Recording"
"Stereophonic Reproduction"
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Förklaring till AAD ADD DDD

Inläggav PerStromgren » 2008-04-08 11:49

Falkis skrev:Förövrigt inskannad från en tidig cd-utgåva av Maiden's Number of the beast.. 8)

Kan tro att det var en tidig utgåva: "same care as with conventional records"...

Falkis skrev:Skönt att hitta den på nätet om man är någonstans och inte kommer ihåg hur det var.

Det är inte märkvärdigt: bokstäverna motsvarar den ordning de används i kedjan. Början (inspelning), i mitten ([s]mastrering[/s]redigering) och slutet (lagring). Att A och D betyder analog resp digital borde också gå att komma ihåg.
Senast redigerad av PerStromgren 2008-04-11 15:30, redigerad totalt 2 gånger.
... tycker jag!

Per

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-08 11:52

Haha :D

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-04-08 12:34

Jag har åtminstonde en vinylskiva där det står 'AAA'.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-08 13:17

RJohan skrev:Jag har åtminstonde en vinylskiva där det står 'AAA'.

Inte så märkligt. Innan CD´n dök upp började man spela in digitalt, det bör rimligen finns såväl DAA som DDA vinyler även om jag tror att den märkningen är bristfällig. Istället var det ofta som det stod "Digitally Recorded" stort på framsidan.

Märkningen med AAD och ADD används väl mest för att visa att kvaliteten inte är på topp och att man tex kan förvänta sig brus.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-08 13:25

Bill50x skrev:Märkningen med AAD och ADD används väl mest för att visa att kvaliteten inte är på topp och att man tex kan förvänta sig brus.

Jag har några CD där man gick längre än så, och förklarade att "pga det analoga mediets begränsningar så kunde ljudet upplevas brusigt", eller något liknande.
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-08 13:36

Jo, en del bolag hade denna påskrift på baksidan av konvoluten långt in på 90-talet:

"The music on this Compact Digital Disc was originally recorded on analog equipment. We have attempted to preserve, as closely as possible, the sound of the original recording. Because of its high resolution however, the Compact Disc can reveal limitations of the source tape."

En variant på ovanstående var:

"This compact disc contains programs transferred from analog tape and therefore may contain some tape hiss and other anomalies that exist with analog recording."

På min Laura Branigan-cd från 1984 finns en text om att cd-systemet ger lyssnaren möjlighet att höra musiken så som det var tänkt i studion. Den ambitionen skulle som bekant komma på skam...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-08 14:32

Jag ser att "DAD", "DDA" och "AAA" inte finns med.
De två senare kan jag förstå, men den första borde inte (ha varit) helt ovanlig ?
Mundus Vult Decipi

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-08 14:41

perstromgren skrev:Jag har några CD där man gick längre än så, och förklarade att "pga det analoga mediets begränsningar så kunde ljudet upplevas brusigt", eller något liknande.

Jag på den tiden var det kvalitetstänkande.
På den tiden var inte allt groteskt brustvättat, även om sån't elände förekom då också. En del av mina först inköpta pop och rockskivor gavs ut oförstörda. Med härligt analogbrus och allt det som försvinnner när man tvättar fanns kvar intakt.
I dag är det nästan omöjligt att hitta icke tvättade/stympade skivklassiker i pop/rock genrerna. Allt som oftast har man dessutom krossat dynamiken också. :evil:

Tyvärr är det slarvigt utförda brustvättandet mycket vanligt på DVD-filmer också. :cry:

Man kan fråga sig var skiv/filmindustrin hittar alla dessa byfånar som rattar mastringarna! Dom kallar det restaurering, men det är ju ungefär som att ställa sig och räta ut en rokoko-möbel med klyvyxa och kalla det för restaurering. :evil:
-På självvald "semester".

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-08 15:18

De är dumma!

Har förresten fått kopiera Aloha From Hawaii med Elvis av en kompis, 2004 dvd:n, och den har inte tvättats från brus. Utan ljudet låter friskt och öppet.

Men det kanske var ett undantag? :roll:

Lider lite, när jag ser hur folk blir så glada över Media Markts cd-avdelning, t.ex., som mest består av år 2000+ "restaurerade" utgåvor, när det kommer till äldre inspelningar. :?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-08 15:49

Aha men då var det inte så att sista "D"et stod för det finita tillståndet i.e. digitalt mediaformat (CD) utan för sista steget i inspelningsprocessen? Eller? Det var ju uppe förut i nån tråd... (Sista D'et tycks ju stå för Digital Mastering, enligt vad som står)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-08 15:53

perstromgren skrev:Det är inte märkvärdigt: bokstäverna motsvarar den ordning de används i kedjan. Början (inspelning), i mitten (mastrering) och slutet (lagring). Att A och D betyder analog resp digital borde också gå att komma ihåg.

Ja men det där får jag inte ihop på ett vettigt sätt. Mixning and/or Editing är väl inte samma sak som mastering??

Edit: Ingenstans i bilden står ju nåt om CD-formatet. En LP kan väl alltså mycket väl vara både ADD och DDD?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-08 16:40

phloam skrev:
perstromgren skrev:Det är inte märkvärdigt: bokstäverna motsvarar den ordning de används i kedjan. Början (inspelning), i mitten (mastrering) och slutet (lagring). Att A och D betyder analog resp digital borde också gå att komma ihåg.

Ja men det där får jag inte ihop på ett vettigt sätt. Mixning and/or Editing är väl inte samma sak som mastering??

Edit: Ingenstans i bilden står ju nåt om CD-formatet. En LP kan väl alltså mycket väl vara både ADD och DDD?

Det känns på nåt sätt som om en LP inte lagrar sin information digitalt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-08 17:25

UrSv skrev:
Det känns på nåt sätt som om en LP inte lagrar sin information digitalt.

O rly! Men en analog vinyl-LP kan väl hursomhelst vara digitalt mastrad om mastertapen är digitaltape (vilket väl är det som åsyftas i texten överst?)?

Alltså om mastertapen är analog (magnetband på analog bandspelare då) blir det istället A på slutet?

Edit:

Varför fråga när man kan kolla på nätet... :)

Wikipeda:

"Since CD is a digital medium, it must be produced from a digital master – therefore the last letter of the code will always be ‘D’.

As digital tape recorders only became available in the mid 1970s, all recordings prior to this date that appear on CD will be AAD or ADD – having been ‘digitally remastered’. This means that the original analog master tape has been converted (transcribed) to digital. It does not always imply that there has been any additional editing or mixing, although this may have taken place."

Alltså som jag menade, D står inte för CD-formatet i sig utan för digital mastering. Eftersom _alla_ CDskivor är digitalt mastrade så har det kommit att betyda samma sak, fastän det egentligen är mastering-processen som avses i sista bokstaven.

Jag tackar mig själv för denna förklaring :D

Edit 2: inte bara jag förvirrad av koden:

"Limitations

By the mid 1990s, confusion surrounding the code and the anomalies it produces led the inventor to recommend its discontinuation. As a result, new CD releases are less likely to include a SPARS code.

Lack of detail

The main limitation of the code is that it only covers the type of tape recorder used, not taking into account other equipment used in the production of the recording. For example, during the mixing stage (the middle letter in the code) many DDD recordings may have actually been converted from digital to analog, mixed on an analog mixing console, but converted back to digital and digitally recorded, thus earning it a 'D' in the relevant part of the code. This is because many engineers still like to mix on analog consoles while taking advantage of the editing possibilities of the digital recording medium. Also, analog tape is becoming much harder to find and somewhat limits the number of tracks available, thus leading to digital recording being used more often. In addition to this, many recordings have effects or parts of different recordings added on to them, creating more confusion for the code."

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-09 16:46

Falkis din kaffe drickande dam har vi som kaffe underlägg på mitt jobb.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-09 17:55

Poppen skrev:Falkis din kaffe drickande dam har vi som kaffe underlägg på mitt jobb.

Hehe, oj vad unik jag är. :) Jag tycker den stämmer ypperligt bra in på mig själv. Så är den ju snygg också. Jag gillar gamla grejor och varma färger. 8)

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-17 08:51

Falkis u har ju bytt avatar.
So stupid things... är ju borta nu.
Det var ju inte så jag menade.

Återgå till Generellt om hifi