Min DUAL skivspelare vill inte sammarbeta, massor av knaster

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boramannen

Min DUAL skivspelare vill inte sammarbeta, massor av knaster

Inläggav boramannen » 2008-04-16 17:07

Har åter plockat fram min DUAL CS455-1 efter att haft den nerpackad några år. Recievern den tidigare och nu skulle kopplas ihop med är en ONKYO TX DS575 men något är inte som det ska =(.

Först så fick jag kraftigt jordbrumm sedan kopplade jag om och jag får musik ur högtalarna men även kraftigt knaster. Testade att köpa ett nytt RIAA-steg från HIFIKIT men det hjälpte inte alls.

Har även provat att koppla in skivspelaren i min PRIMARE stereoförstärkare men det gick inte alls bättre.

Nålen på skivspelaren är vitaktig, är det någon slags oxidation som är boven i dramat?

Vart kan jag vända mig för att köpa ny pickup/nål?
All utrustning är köpt i Stockholm men jag bor nu i Värnamo så det är långt att åka tillbaka till samma butik.

Vore väldigt glad om någon hade några bra svar på vad som är fel.

MVH Chrille

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-16 17:59

http://svalander.se/vinyl/vinyl.htm

Denne herrn, Josef Svalander, har svaren du söker! :)

Användarvisningsbild
boramannen

Inläggav boramannen » 2008-04-16 18:13

Har mailat honom, hoppas han har något bra svar.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-16 18:53

Jag antar att du behöver se över kablaget till pickupen, samt en ny nål. Nålar finns hos svalander... :)

Användarvisningsbild
delta99

Inläggav delta99 » 2008-04-16 21:11

Om du bor i Värnamo så är det ju närmre till Växjö, där finns en (eller flera), HiFi-handlare som kanske kan fixa problemet. Görans Hifi ordnade till min gamla Dual 604.

Vänliga hälsningar!
Give me analog or deaf!

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Min DUAL skivspelare vill inte sammarbeta, massor av kna

Inläggav n3mmr » 2008-04-17 15:48

boramannen skrev:Har åter plockat fram min DUAL CS455-1 efter att haft den nerpackad några år. Recievern den tidigare och nu skulle kopplas ihop med är en ONKYO TX DS575 men något är inte som det ska =(.

Först så fick jag kraftigt jordbrumm sedan kopplade jag om och jag får musik ur högtalarna men även kraftigt knaster. Testade att köpa ett nytt RIAA-steg från HIFIKIT men det hjälpte inte alls.

Har även provat att koppla in skivspelaren i min PRIMARE stereoförstärkare men det gick inte alls bättre.

Nålen på skivspelaren är vitaktig, är det någon slags oxidation som är boven i dramat?

Vart kan jag vända mig för att köpa ny pickup/nål?
All utrustning är köpt i Stockholm men jag bor nu i Värnamo så det är långt att åka tillbaka till samma butik.

Vore väldigt glad om någon hade några bra svar på vad som är fel.

MVH Chrille

Det kan vara väldigt många olika saker:

Jordning av tallriken. Jorda temporärt genom en tråd släpande mot centrumpinnen och kopplad till jordterminalen på RIAAt

skit på nålen. Borsta rent (försiktigt!!!)

feljusterad nål (kolla vinklar)

egenartad frekvensgång i avspelningen (men du bytte ju RIAAsteget, så knappast)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Generellt om hifi