LP-skivor som lagrats fel, och är böjda i kanten ??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

LP-skivor som lagrats fel, och är böjda i kanten ??

Inläggav Bamsefar » 2008-04-19 21:04

Jag har en sambo som har en gedigen LP-samling med en hel del rariteter. Såpass mycket roligt att jag seriöst funderar på att skaffa en SME-20.

MEN en hel del av skivorna, antagligen de flesta om inte alla, har dessvärre lagrats stående under många år, och de jag tittat på är böjda på kanten någon cm eller två in. Jag har aldrig varit med om något liknande, skeva plattor visst, men en böj på kanten en bit in. Jag måste anta att de lagrats varmt (sommar på vinden ?) och de således böjt sig själva under vikten av sig själva ?

I vilket fall - är dom för alltid förlorade ? Eller ? Man kan ju alltid ta bort just den biten som är skadad och sedan använda resten ? Eller ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Tengil

Re: LP-skivor som lagrats fel, och är böjda i kanten ??

Inläggav Tengil » 2008-04-19 21:19

Bamsefar skrev:Jag har en sambo som har en gedigen LP-samling med en hel del rariteter. Såpass mycket roligt att jag seriöst funderar på att skaffa en SME-20.

MEN en hel del av skivorna, antagligen de flesta om inte alla, har dessvärre lagrats stående under många år, och de jag tittat på är böjda på kanten någon cm eller två in. Jag har aldrig varit med om något liknande, skeva plattor visst, men en böj på kanten en bit in. Jag måste anta att de lagrats varmt (sommar på vinden ?) och de således böjt sig själva under vikten av sig själva ?

I vilket fall - är dom för alltid förlorade ? Eller ? Man kan ju alltid ta bort just den biten som är skadad och sedan använda resten ? Eller ?

Hej

När jag köpte AC/DC a flick of the switch för hundra år sedan, och lade den i bilen mot något nackskydd i solen, så blev hela plattan ett S.
Jag lade den helt enkelt i solen på en plan yta och vips blev den kanon igen, var nogrann med att de får "svalna" innan du plockar in den.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-19 22:07

Svalander har ju skivpress.
Borde nog funka.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2008-04-19 22:25

Harryup skrev:Svalander har ju skivpress.
Borde nog funka.

mvh/Harry

Den är ju prisvärd...kanske

http://www.svalander.se/furutech/dfv-1.htm

Bara 13 995:- :D

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-04-19 22:37

Vinyl är precis som glas, en ytterst trögflytande vätska som förefaller solid! Det är därför man skall snurra sina skivor ett kvarts varv varje halvår, och framförallt inte utsätta den för sörre temperaturvariationer än vad ditt hem normalt har (10 - 30 + grader)..

Vinylutslätare som furutech aparaten (eller den motsvarande från ClearAudio) funkar ganska bra på mått ligt "buckliga" skivor, mera sällan när en kant har vikt sig.. Men man kan ju prova med att värma kanten försiktigt och vikta ner plattan mellan två skivor och tynga ner..

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-20 00:50

Det kan vara så att dom stod någonstans där det kom upp värme, tillräckligt för yttersta kanten blev lite skev. En skivspelare med vakuumsug klarar nog av dom mer vanliga bucklorna. Sota och Basis gör fins spelare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Återgå till Generellt om hifi