Hur placera dipoler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hur placera dipoler?

Inläggav PerStromgren » 2008-04-19 17:27

Gott folk!

Jag tänkte fråga om det är någon som vill hjälpa mig med möblering och placering av mina dipoler. Vi tapetserar om lyssningsrummet och har nu en gyllene chans att göra lyssningen litet bättre än den var förr. Har du lust att hjälpa till?

Utgångsläget är dessa rumshalvor:

Bild
rumshalva 1
Bild
rumshalva 2

De bägge halvorna är ca 20m² styck (4x5m) och takhöjden 2.80 m.

Den ena rumshalvan är tänkt att användas som lyssningsrum, den andra för musikutövande, men låt inte dessa idéer begränsa. Till lyssningsrummet finns det gott om bokhyllor som nästan når taket, en soffa och ett flertal fåtöljer. Mattor finns, dock inte helt täckande. Gardiner blir av den ombonade typen av rätt tjock bomull. Gott om tavlor finns, ingen TV eller projektor. Ingen flerkanalslyssning, bara 2-kanal.

Jag har satt bokstäver på väggarna för att kunna referera om någon vill tipsa om placering av högtalare och lyssningsplats(er).

Högtalare är mina Quad ESL-63 (plus Gradient SW-63), som jag inte tänkt byta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-19 18:57

vet inte om man kan generalisera dipoler i mellan men här finns lite att läsa
http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm
Jamo rekomenderar 4 fot till sidovägg och 3 fot till högtalarvägg på R909 har jag för mig

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2008-04-20 09:08

Jag har ett mkt snarlikt rum som Dej förutom att mina rumshalvor är olika stora. Jag har placerat mina ESL63 i närheten av valvet med baksidorna strålandes in i rumshalva 1. Som komplettering i basområdet anv jag en "vanlig" omnipolär dynamisk högtalare med deln 115hz 18db/okt (Sentec EC9). Basdelarna står i de "små" hörnen (rumshalva 2) som valvet bildar. Denna setup med ESL63 golvstående är den bästa jag haft i detta rum.
Många upplever svårigheter att integrera ESL63 (eller dipolstrålande paneler i allmänhet) med omnipolära dynamiska basdelar, men i mitt fall funkar det (i mina öron) fantastiskt bra med jämn klangbalans nästan oavsett var man befinner sej.
Min erfarenhet är att då man lider :? av sk öppen planlösning och lyssnar på dipoler så måste man komplettera med omnipolär basdel om man vill ha en någorlunda balanserad klang i angränsande rum. Detta beror fömodl. på att basåtergivningen från en dipol avtar snabbt med lyssningsavståndet pga akustisk kortslutning.

Mina mått är följande: A 3m B 4m D 4m E5 m takhöjd 2,4 m.

Hur har Du haft dem placerade tidigare?

/Quadfreak

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-04-20 10:15

Jag skulle ställa dom dikt an mot det lilla valvet i mitten. Så har du musik på båda hållen. Som du hade tidigare alltså...om jag förstått rätt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-20 10:36

Intressant, Zzombie, det var precis så jag hade dem förr! Här ser man högtalarna fotograferade från samma vinkel som den översta bilden i mitt första inlägg.

Bild

Problemet jag hade då var att jag inte kunde få bra stereoperspektiv förutom en liten punkt mitt emellan högtalarna. Ljudbilden tippade nästan helt till närmaste högtalaren. Jag hade min lyssningsfåtölj precis under bokstaven "E".

Se för övrigt min medlemspresentation Chez Strömgren.
Senast redigerad av PerStromgren 2008-04-20 12:41, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-20 10:44

Quadfreak skrev:Jag har ett mkt snarlikt rum som Dej förutom att mina rumshalvor är olika stora. Jag har placerat mina ESL63 i närheten av valvet med baksidorna strålandes in i rumshalva 1. Som komplettering i basområdet anv jag en "vanlig" omnipolär dynamisk högtalare med deln 115hz 18db/okt (Sentec EC9). Basdelarna står i de "små" hörnen (rumshalva 2) som valvet bildar. Denna setup med ESL63 golvstående är den bästa jag haft i detta rum.
/Quadfreak

Har du bra stereoperspektiv med denna placering? Har du bra stereo mer än i söta punkten?

Basen upplever jag inte som ett problem, jag lyssnar inte så ofta från andra rum. Även om jag gör det, tycker jag att det låter OK. Det låter till och med så bra att mina tonåringar misstagit CD-avspelning av solopiano för mammas spelning på flygeln i lyssningsrummet! "Va, jag trodde mamma var här. Jag hörde henne spela nyss!" Speciellt ofta hände detta när hon övade på en Beethoven sonat som jag ofta spelade på skiva. Nu har de vant sig, och tittar först.
Quadfreak skrev:Hur har Du haft dem placerade tidigare?
/Quadfreak

Se ovanstående inlägg.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-20 11:23

Både ESL-63 och mina hembyggda paneler har jag haft i liknade rum, dock ganska osymmetriskt så att ena halvan var dubbelt så stort jämfört som jag bedömer efter dina bilder.
Jag valde att placera mina paneler väldigt nära väggen, lite lätt bakåtlutade, vinklingen från väggen valde jag att ha svagt riktade mot väggen (ej mot lyssnaren). Baslådorna hade jag som två bänkar längs de väggar som panelerna stod vid.

Jag hade ett liknade valv som det du har men placerade panelerna framför valvet med "gardiner" mellan panelerna och valvet. Vad jag kommer ihåg var vinklingen bakåt en parameter som jag uppfattade som viktig för att få en lite större lyssningsposition.
Jag vill minnas att det var "en del pysslande" att justera lutning och vinkling samt dämpare.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-20 12:43

snubber skrev:Både ESL-63 och mina hembyggda paneler har jag haft i liknade rum, dock ganska osymmetriskt så att ena halvan var dubbelt så stort jämfört som jag bedömer efter dina bilder.
Jag valde att placera mina paneler väldigt nära väggen, lite lätt bakåtlutade, vinklingen från väggen valde jag att ha svagt riktade mot väggen (ej mot lyssnaren). Baslådorna hade jag som två bänkar längs de väggar som panelerna stod vid.

Du råkar inte ha en bild på denna uppsättning? Hur gick det med ljudbilden? Och vad menar du med "dämpare"?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-04-20 13:02

När jag kollar på fotot verkar pos A och C bäst. Vänster högt kommer bakom dörren mot vägg, den högra precis bakom fönstet. Då får dom lite luft bakom. Det verkar som att det går att göra likadant på andra hållet, men inte lika bra. Ett fönster ger direkt sol på en högtalare i läge A/C och från två fönster i det andra läget. Inte bra.
Fördelen med denna placering jämfört med tidigare är att du slipper elaka reflexer från bakvägg eftersom du får lyssningsplatsen ungefär i linje med där högtalarna stog förut.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-20 13:31

perstromgren skrev:Du råkar inte ha en bild på denna uppsättning? Hur gick det med ljudbilden? Och vad menar du med "dämpare"?

Sorry, inga bilder ... det var 15 - 20 år sedan jag fick plocka ned mina paneler då ungarna började utforska mer än barnkammaren. :(

Jag upplevde att jag fick både "stöd" och "spridning" som var positivt för ljudbilden genom att placera panelerna nära väggen. Men jag fick hänga upp flera "gardiner" som bestod av gullfiberliknande mattor fodrade med tyg. Dessa gardiner hängde mellan skärmarna och valvet, samt på ett par platser framför panelerna på väggen.
Har för mig att gardinerna var 2.5 - 3 meter långa och ca. 3 dm breda, upphängda lite i zick-zack längs vägg och valv.

Hade jag panelerna som på din bild så upplevde jag en klar förbättring med att hänga dämpare i valvet mellan högtalarna. Men detta refuserades av den kvinnliga inredningsarkitekten ... :oops: :wink:

(Notera att denna rekommendation innehåller massor av subjektivt tyckande, men det är väl vad vi alla sysslar med eller?)
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-20 15:32

Zzombie skrev:När jag kollar på fotot verkar pos A och C bäst. Vänster högt kommer bakom dörren mot vägg, den högra precis bakom fönstet. Då får dom lite luft bakom. Det verkar som att det går att göra likadant på andra hållet, men inte lika bra. Ett fönster ger direkt sol på en högtalare i läge A/C och från två fönster i det andra läget. Inte bra.
Fördelen med denna placering jämfört med tidigare är att du slipper elaka reflexer från bakvägg eftersom du får lyssningsplatsen ungefär i linje med där högtalarna stog förut.

OK, ett konkret förslag som jag inte prövat. Du menar alltså att lyssningsplatsen hamnar mitt mellan de bägge rumshalvorna ute på golvet? Är det rätt uppfattat?

Så här?

Bild

Jag har en bra chans när det är färdigtapetserat att släpa runt högtalarna innan vi möblerar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-04-20 17:21

Jepp. Kanske en nackdel att soffan/tandläkarstolen kommer i öppningen till den fina dubbeldörren. Å andra sidan stog ju ESL-tornet just till höger om samma dörr tidigare. Jag hade ungefär så med ett par 10" Tannoyer, gillade att inte ha en vägg bakom.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-20 17:26

perstromgren skrev:
Problemet jag hade då var att jag inte kunde få bra stereoperspektiv förutom en liten punkt mitt emellan högtalarna. Ljudbilden tippade nästan helt till närmaste högtalaren.

Min erfarenhet också efter att levt med högtalarna i nått år.
Dom är klart riktade även om vissa här inte tycker det.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-20 18:57

Quad själva har väl förespråkat "tredjedelsmetoden"? I detta fall att man ställer högtalarna 3.3m från ena kortväggen och placerar sig själv 3.3m från den andra kortväggen. Har haft Magneplanar-högtalare under många år (de används inte längre) och har inte tyckt att avståndet till bakomvarande vägg måste vara stort. Däremot vill man att bakåtutstrålningen inte "ställer till det". Jag tycker det kan vara lite problem att kombinera musicerande och återgivning i samma rum. Ditt rum är ju delat, det kanske fungerar bättre då? Hemma spelas det fiol och saxophon i vardagsrummet, som också är lyssningsrum. Det rummet är för "livligt" (för lång efterklang) för bra återgivning och för "dött" för musicerande (lyssningsmässigt). Någon form anpassningsmöjlighet skulle man behöva ha!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-20 22:37

Du kan prova lite olika placeringar i en det här excelprogget. Det går att kryssa i dipol långt ner nånstans.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-21 07:05

Undrar om den räknaren verkligen stämmer för dipoler? Någon hjälp av rummets kavitetsverkan (höjning långt ner ibasen) får man väl inte med dipoler?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-21 09:01

phon skrev:Du kan prova lite olika placeringar i en det här excelprogget. Det går att kryssa i dipol långt ner nånstans.

Tack, men det är inte tonkurvan som bekymrar mig. Det är som bekymret är stereobilden som kantrar så förfärligt, vilket jag hade hoppats att en annan placering kanske skulle kunna avhjälpa.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-21 09:02

RogerGustavsson skrev:Undrar om den räknaren verkligen stämmer för dipoler? Någon hjälp av rummets kavitetsverkan (höjning långt ner ibasen) får man väl inte med dipoler?

Tonkurvan ändras åtminstone när man klickar i "dipole speakers", så något tar de hänsyn till! Det kan givetvis vara fel i alla fall.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2008-04-24 19:34

Quadfreak skrev:
Jag har ett mkt snarlikt rum som Dej förutom att mina rumshalvor är olika stora. Jag har placerat mina ESL63 i närheten av valvet med baksidorna strålandes in i rumshalva 1. Som komplettering i basområdet anv jag en "vanlig" omnipolär dynamisk högtalare med deln 115hz 18db/okt (Sentec EC9). Basdelarna står i de "små" hörnen (rumshalva 2) som valvet bildar. Denna setup med ESL63 golvstående är den bästa jag haft i detta rum.
/Quadfreak

Har du bra stereoperspektiv med denna placering? Har du bra stereo mer än i söta punkten?

Ursäkta dröjsmålet (har varit lite upptagen med att njuta av det fina vädret).
I och med att mitt/mina rum är bredare än djupa till skillnad från Dina rum så har jag nog mindre problem med lyssning utanför "söta punkten".
Dock tycker jag att högtalare med snäv spridning i princip (om objekten är befriade från andra uppenbara brister) alltid låter bättre när man väl befinner sig i "sötpunkten" än bredstrålande ditos. Ju större spridning desto sämre stereoperspektiv.
Har lyssnat på följande bredspridare med samma nedslående resultat: Ohm, DDD, Mirage, Larsen (nu blir man väl hängd).
Så jag tycker nog Du ska försöka ta det onda med det goda.
Jag har märkt är att en högklassig hifi-rigg med ett tydligt stereoperspektiv bör undvikas vid sociala tillställningar. Man (i alla fall jag) sugs in i "stereoperspektivet" och blir totalt introvert :roll:

Mitt råd till Dej är följande:köp en bredstrålande högtalare (som låter halvdant i alla möjliga och omöjliga lyssningsplatser) då ni är flera som lyssnar och använd Quadarna för finlyssningen :D

/Quadfreak

Återgå till Generellt om hifi