Gör Audio Pro fortfarande bra, prisvärda subwoofers?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Gör Audio Pro fortfarande bra, prisvärda subwoofers?

Inläggav m_persson79 » 2008-04-25 21:23

Hej :)

Som ex denna
http://www.audiopro.se/templates/audio_ ... oducts=76#

1219kr..

Eller denna
http://www.audiopro.se/templates/audio_ ... roducts=32
2489kr..

Denna tråden kanske skulle passa under köpråd men jag är inte direkt spekulant för tillfället. Mest om AP är gott mos. :)

EDIT
Är det krångligt att koppla in 2st subbor till 1st Pre-Out?

Har Denon 2106-stärkare.. osäker på om den har fler än en och orkar inte bläddra igenom bibeln :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-25 23:44

Det är svinenkelt att koppla två basmoduler till en pre-out :)

http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/323614_X_2007-06-29_065605_939.jpg

Clas Ohlson, typ 40 pix..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-26 10:36

Finns såna här också:

Bild

39:-/st på bl.a HiFiKit.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-04-26 11:20

Trevligt! :)

Nån som har insikt i ljudkvallen på billiga AP-subbor?

Det är väl rätt tänk med 2st halvbra än 1st lite bättre?

Till saken hör att jag sitter mer eller mindre mitt i rummet och lyssnar.

Finns det generella knep när det gäller placeringar då eller är det trail and error som gäller?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-04-26 12:18

Image Qube kostar bara 1350kr nu :)

http://www.audiopro.se/templates/audio_ ... oducts=131

Nån som testat dessa?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-26 12:29

m_persson79 skrev:Image Qube kostar bara 1350kr nu :)

Nån som testat dessa?

Priset är märkligt nog per styck på dessa högtalare!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-26 13:26

m_persson79 skrev:Trevligt! :)

Finns det generella knep när det gäller placeringar då eller är det trail and error som gäller?

Eftersom jag äger acebass 2 och har ägt en billigare audioprosub innan kan jag säga att den dyrare subben ( acebass 2 ) låter mycket bättre på alla sätt.
Så pass mycket bättre att det nog inte är säkert att två audioprosubbar för 2000:- stycket låter bättre än en acebass 2 för 5000:-, skulle jag vilja påstå. Däremot är det ställt utom allt tvivel att två acebass 2 låter bättre än en.

Det är väl helt enkelt väldigt svårt att göra en kompetent subbas för 2000:-. I mitt fall hade min gamla audioprosub ( evidence mk2 ) en för klen förstärkare för att kunna driva elementet med nog kontroll.
kompromisserna blir stora ( förstärkare/element/låda ) i en billig subbas.

Enligt min ytterst subjektiva uppfattning så placerar man en subbas optimalt mitt mellan fronthögtalarna, samt två subbasar i omedelbar närhet av vänster och höger högtalare.
"Krypa omkring på golvet och lyssna" tekniken har alldrig funkat för mig- men den kanske gör det för dig.

H. Richard.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-04-26 15:14

paa skrev:
m_persson79 skrev:Image Qube kostar bara 1350kr nu :)

Nån som testat dessa?

Priset är märkligt nog per styck på dessa högtalare!

Jaha, ok. Jo, 1350kr/par låter lite väl billigt nu när jag tänker efter. :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-04-26 15:27

Richard skrev:
m_persson79 skrev:Trevligt! :)

Eftersom jag äger acebass 2 och har ägt en billigare audioprosub innan kan jag säga att den dyrare subben ( acebass 2 ) låter mycket bättre på alla sätt.
Så pass mycket bättre att det nog inte är säkert att två audioprosubbar för 2000:- stycket låter bättre än en acebass 2 för 5000:-, skulle jag vilja påstå. Däremot är det ställt utom allt tvivel att två acebass 2 låter bättre än en.

Det är väl helt enkelt väldigt svårt att göra en kompetent subbas för 2000:-. I mitt fall hade min gamla audioprosub ( evidence mk2 ) en för klen förstärkare för att kunna driva elementet med nog kontroll.
kompromisserna blir stora ( förstärkare/element/låda ) i en billig subbas.

Enligt min ytterst subjektiva uppfattning så placerar man en subbas optimalt mitt mellan fronthögtalarna, samt två subbasar i omedelbar närhet av vänster och höger högtalare.
"Krypa omkring på golvet och lyssna" tekniken har alldrig funkat för mig- men den kanske gör det för dig.

H. Richard.

Tackar för dina ord!

Jag inser ju begränsningarna men jag är ute efter en billig lösning medans jag sparar till den "riktiga".

Blir det inte extremt mycket ståendevågor/utsläckningar med endast 1st källa vid så långa våglängder?

Sen bor jag o borätt så jag spelar inte så högt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-26 18:15

Vi har en billig AP-subb som bullrar hur kul som helst när vi ser film! Jag köpte den beggad för 600:-.

Se första inlägget i min medlemstråd: Chez Strömgren
... tycker jag!

Per

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-26 19:57

Tackar för dina ord!

Jag inser ju begränsningarna men jag är ute efter en billig lösning medans jag sparar till den "riktiga".

Blir det inte extremt mycket ståendevågor/utsläckningar med endast 1st källa vid så långa våglängder?

[/quote]

Visst är det så att en enda subbas är en kompromiss. Detta kräver att subben har branta filter, samt placeras någotsonär i mitten mellan höger och vänster högtalare.
Två bra subbar är bättre än en bra. Två dåliga subbar kan vara bättre än en bra, men bara kanske. Du måste nog prova och se.
Det hela beror på rummet till stor del.
Om jag hade de ekonomiska medlen att förverkliga två goda subwoofrar på studs hade jag gjort det direkt. Verkligheten sätter dock ibland käppar i hjulet.
Det jag ville säga i mitt förra inlägg är att det troligen finns en gräns för hur billig subwoofern kan bli, om den skall bli bra. Det finns således ingen garanti för att två snorbilliga subbar låter bättre än en dyr.

Om de ekonomiska medlen är obegränsade är det dock troligen väldigt mycket bättre med fyra goda subwoofrar.

H. Richard.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-04-26 21:11

Perstromgren:

Intressant. Är det EGO?

Richard skrev:
Tackar för dina ord!

Visst är det så att en enda subbas är en kompromiss. Detta kräver att subben har branta filter, samt placeras någotsonär i mitten mellan höger och vänster högtalare.
Två bra subbar är bättre än en bra. Två dåliga subbar kan vara bättre än en bra, men bara kanske. Du måste nog prova och se.
Det hela beror på rummet till stor del.
Om jag hade de ekonomiska medlen att förverkliga två goda subwoofrar på studs hade jag gjort det direkt. Verkligheten sätter dock ibland käppar i hjulet.
Det jag ville säga i mitt förra inlägg är att det troligen finns en gräns för hur billig subwoofern kan bli, om den skall bli bra. Det finns således ingen garanti för att två snorbilliga subbar låter bättre än en dyr.

Om de ekonomiska medlen är obegränsade är det dock troligen väldigt mycket bättre med fyra goda subwoofrar.

H. Richard.

Tack för input :) men om subban är delad 80Hz eller lägre så spelar det väl inte så stor roll var den står sålänge man kan tidskorrigera om den står närmre/längre ifrån avståndet mellan frontar & öra?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-04-26 21:20

Ofta kan det fungera bra om man kan placera den ensamma subben mitt på väggen mellan högtalarena. För mig har det fungerat bra, faktiskt bättre än en vid vardera högtalare. När det fungerat bra har jag haft subben på en kortvägg i ett rum 4,2 x 7,5 m
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-26 22:03

Jag har image cubes i vardagsrummet. Man kan dra på mer med dom än man kan tro faktiskt, kör man en subb till dom så har man värsta partyanläggningen med halvbra ljud i hela rummet :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-27 13:50

m_persson79 skrev:Tack för input :) men om subban är delad 80Hz eller lägre så spelar det väl inte så stor roll var den står sålänge man kan tidskorrigera om den står närmre/längre ifrån avståndet mellan frontar & öra?
Anledningen till pluralis i basområdet är ju att förutom lägre dist så får man en jämnare bas.

Hobbes input:

bbbbbb....bbbbbbb

Antisidscrollmaffian was here

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-27 15:12

m_persson79 skrev:Perstromgren:

Intressant. Är det EGO?

Nej, den heter B5. Den har säkert utgått ur sortimentet för länge sedan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-04-27 18:33

EGOsub var hög och smal med dubbla 6" har jag för mig, matchade 515 fint.
/J

Cygnus resurectum

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-04-28 07:49

Kaffekoppen skrev:
m_persson79 skrev:Tack för input :) men om subban är delad 80Hz eller lägre så spelar det väl inte så stor roll var den står sålänge man kan tidskorrigera om den står närmre/längre ifrån avståndet mellan frontar & öra?
Anledningen till pluralis i basområdet är ju att förutom lägre dist så får man en jämnare bas.

Hobbes input:
bbBbbBBbbBbB

Så gör man en tråd riktigt "bred" :)
Jag måste köpa 29-tummare tror jag...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-28 08:26

Min katt blev cencurerad 8O

Återgå till Generellt om hifi