Impedans/Ohm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

Impedans/Ohm

Inläggav mikgr2 » 2008-04-30 09:56

Hej!

Har en fråga angående impedans på högtalare som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med. Är inte så bevandrad när det gäller det tekniska.

När jag "slölyssnar" brukar jag köra med 4 högtalare, dvs 2 stycken som A-högtalare och 2 stycken som B-högtalare (går välja på förstärkaen A eller B/ A+B). Jag gillar den stora spridning i rummet som 4 högtalare ger (föga audiofilt, men ändå).

Nu till frågan: Skall köpa nya högtalarenu, pratade med en försäljare som menade att det inte var bra för förstärkaren att köra både A- och B-högtalarna samtidigt, blev för "lågohmigt" och för stor belastning på för stärkaren, menade han.
Är det på detta viset?

Har sett att högtalare oftast ligger mellan 4-8 ohm. Om jag envisas med att köra med 4 stycken, skall jag då i första hand leta efter högtalare som ligger på 8 ohm?

Tack på förhand
Mikael

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-04-30 10:16

Jo, kör man både A och B samtidigt är högtalarna parallellkopplade och då upplever förstärkaren en last med halva högtalarimpedansen i fall högtalarna är lika. Annars kan det nästan bli lite hur som helst om deras impedanskurvor är olika.
Det blir ju lättare för förstärkaren ju högre impedans högtalarna har så satsa på de som har den lägsta impedans så hög som möjlig. Impedansen är ju frekvensberoende vilket innebär att en 8 ohmshögtalare sällan har just impedansen 8 ohm utan varierar kanske mellan 2 och 16 ohm.

Nu finns det många här som har mycket bättre koll på sådant här än jag.

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Återgå till Generellt om hifi