celef skrev:försökte mig på att googla utan vettigt resultat, ere nån som kan berätta mer om jbn? bilder?
Det lilla jag hört/tror mig känna till är följande:
JBN konstruerade tidigare högtalare för hemmabruk samt en del elektronik som jag tror var inköpt, lätt moddad (?) och satt egen logga på. Ansågs ge bra valuta för pengarna och många har kvar stärkare och högtalare än idag.
Senare övergick JBN till att konstruera ljudtak för pa-bruk. Som jag fattat idén är det att ha en öppen baffel, ett slags innertak, där massor med element sitter monterade. Funktionen är, som tvett nämner ovan, att man ska kunna ha hyggligt ljudtryck över ett dansgolv samtidigt som kringliggande ytor inte blir lika belastade av ljud. Detta för att exempelvis serveringspersonal inte ska ådra sig hörselskador eller ha allmänt bullrig arbetsmiljö. Har hört att det såldes en hel del till större italienska discotek.
Lyssnade själv på ett "bas-tak" som var uppställt utomhus och imponerades över vilket tryck som skapades mitt under taket samt hur tyst (relativt sett) det blev alldeles utanför. Sympatisk idé tycker jag. Hur orginella, eller "vetenskapliga" hans idéer och produkter är har jag ingen aning om.
Har också hört tykten om andra, nyare hifi-produkter, nån sub osv. Är det någon som har hört något mer om detta?
/en john vars första egna högtalare var ett par DIY tillverkade med audax-element köpta av JBN samt med viss assistans från Janne vid framtagandet av konstruktionen (men, nä, de låter inte så bra...

)