Kort artikel om JBN-Janne

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Kort artikel om JBN-Janne

Inläggav enJohn » 2008-05-01 13:56

I lokalpressen har följande artikel om mannen bakom JBN publicerats. Oerhört intetsägande text :D ! Men, man blir ju om inte annat mer nyfiken på vad som sysselsätter denna man numera. Någon som vet? Någon som hört nåt tak nyligen?

/en john

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-01 14:43

har bara hört ett par JBN. En modell med 12tumsbas 4-5 tums mellanregister och en 1 tum diskant. lät väldigt bra. välgjorda lådor och en "sansad" konstruktion.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-05-01 18:48

JBN gör väl ljudtak nuförtiden?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-01 18:51

Har ägt just den 2001 som det hette. Med Seasbas Philips mid samt Någon aluhornladdad fostex? liknande??. Otroligt välbyggda...Har även talat med Janne som verkar vara en sympatisk kille. Ljudet är väldigt bra faktiskt. Mycket rejält.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-05-01 19:24

Jo, tak har han ju byggt rätt länge nu, men jag har inte hört så mycket om hur det går, vilken slags tak han bygger mest av, var han installerar eller - kanske viktigast/roligast - hur de funkar/låter. Som helt amatör på området så tycker jag i alla fall att tak-idén är rätt kul och bra.

Fick för övrigt några av mina första hifi-upplevelser i den butik han hade en gång för länge sedan. Drägglade över ett par högtalare med slavbas som pumpade på rätt bra när dom spelade "Bad" :P

/en john

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-01 20:08

försökte mig på att googla utan vettigt resultat, ere nån som kan berätta mer om jbn? bilder?
Bikinitider

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-05-01 20:42

Jamensedärja. Vi har ett ljudtak på kårhuset, fungerar väldigt bra. Många många billiga element, 864 stycken har jag för mig. Ljudet blir väldigt riktat rakt ner mot golvet och håller sig lokalt över dansgolvet. Vi har kompromissat med basdunket för att kunna hålla resten av lokalen samtalsbar. Taket i sig själv har jag inget att orda om, däremot DSPn och övrig koppling är kritiserbar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-05-01 21:12

JBN, he he hahaha... jo jag tackar den gycklaren spottar säkert till sig en inkomst att utöka sin hushållskassa med.

Nu pratar vi allvar, Öhman och Steindel konstruerar med vetenskaplig kunnighet och det hörbara resultatet är påtagligt. :lol:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-05-02 10:51

celef skrev:försökte mig på att googla utan vettigt resultat, ere nån som kan berätta mer om jbn? bilder?

Det lilla jag hört/tror mig känna till är följande:

JBN konstruerade tidigare högtalare för hemmabruk samt en del elektronik som jag tror var inköpt, lätt moddad (?) och satt egen logga på. Ansågs ge bra valuta för pengarna och många har kvar stärkare och högtalare än idag.

Senare övergick JBN till att konstruera ljudtak för pa-bruk. Som jag fattat idén är det att ha en öppen baffel, ett slags innertak, där massor med element sitter monterade. Funktionen är, som tvett nämner ovan, att man ska kunna ha hyggligt ljudtryck över ett dansgolv samtidigt som kringliggande ytor inte blir lika belastade av ljud. Detta för att exempelvis serveringspersonal inte ska ådra sig hörselskador eller ha allmänt bullrig arbetsmiljö. Har hört att det såldes en hel del till större italienska discotek.

Lyssnade själv på ett "bas-tak" som var uppställt utomhus och imponerades över vilket tryck som skapades mitt under taket samt hur tyst (relativt sett) det blev alldeles utanför. Sympatisk idé tycker jag. Hur orginella, eller "vetenskapliga" hans idéer och produkter är har jag ingen aning om.

Har också hört tykten om andra, nyare hifi-produkter, nån sub osv. Är det någon som har hört något mer om detta?

/en john vars första egna högtalare var ett par DIY tillverkade med audax-element köpta av JBN samt med viss assistans från Janne vid framtagandet av konstruktionen (men, nä, de låter inte så bra... :roll: :P )

Återgå till Generellt om hifi