Begreppet LoFi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-30 16:25

Jag associerar till genren som så många andra i tråden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-30 18:28

shifts skrev:Jag associerar till genren som så många andra i tråden.

me too är inte Dinosaur JR också lo-fi eller i alla fall basisten som inte heter Dave Lombardo som ju är SLayers trumis men något liknande i alla fall

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2008-04-30 23:17

Jag tycker att Low-fi betyder att det är en så kallad dålig stereo som kanske färgar ljudet eller inte är helt utan dist eller dyl. Däremot tycker jag att viss musik eller mindre bra inspelningar låter mycke bättre på en så kallad low-fi stereo. Kan ha att göra med att man lyssnar mer avslappnat på sådan stereo kanske. Det kan ge mig en tankeställare att inte lyssna på ljudet utan musiken som kan vara nyttig ibland.
Olle
Rotel 995 och 1080, HK HD 730. L6

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-05-01 12:52

Kanske menas den lede FI ??

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-05-01 23:12

LoFi är ett samlingsnamn för olika sorters distorsionseffekter när man gör musik, oftast nån typ at bitchrushers.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-05-06 08:45

Många musikkritiker på popmusik gillar ofta inspelningar med enkla mikrofoner inspelad på en enkel bandspelare.
För att förtydliga mig. Det är sådan musik som dessa kritiker tycker låter äkta sktig och oförvanskad. Dvs musik med analog distorsion och brus.
Musik utan många pålägg typ Philimun Artur & the Dung liknande musik.

RVG inspelade skivor på Blue Note har en kristalklar återgivning men sådana inselningar ratas ju av många rockkritiker då de tycker att det låter sterilt. ( Själv tycker jag att RVG inspelningar låter äkta )

Men jag trodde att Lo fi betyde dåligt inspelade mediokert mediokra misslyckade halvmusikalska rockartisters alster inspelade i farsgubbens garage. ( Musik som iblad kan få oväntad bra recensioner ) Musik som är så dåligt inspelade att de döljer deras förmåga att spela.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-06 13:01

En del band lägger på lite skivknaster och skrap och distorsion så att det låter lite garagesunkigt även om det inte var så från början. Lowered fi kanske?

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-05-06 13:46

Ja just det motsatsen till Allan Parson Projects skivor.
APP är et hatobekt bland punk grunge kritikerna

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-05-09 15:19

det är känslan som räknas och pålägg existerar inte och det är vanligtvis gjort i Mono och på rörutrustning från tiden som sig bör.
detta måste väl räknas då som lofi om jag förstått saken rätt.

Det skull jag för min del kalla för HiFi. Jazzinspelningar från de gyllene åren runt 1960 gjordes väl ungefär så.

Inspelningar gjord på en gammal Tanbergbandspelare typ
Philiman Artur & the Dung. Sånt som kritiker tycker låter äkta opolerad och oförvanskad.
Hellst på bandspelare där bateriet håller ta slu så de bli äkta svaj.

Jepp, det skulle jag också kalla för LoFi. Bara då att en gubbe från deras skivbolag (Silence?) har berättat i radion att de använde Revoxbandspelare. Men mickarna var billiga Philips av följa-med-bandspelaren typ. Gudomligt bra är det i alla fall!

JohanR (in kommer Gösta)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi