Bamsefar skrev:
Igentligen handlar det hela om mängden absoberande matrial totalt i rummet, och det är inte direkt mycket. Jag har en sambo med smak för kala rum, och det tillsammans med mitt musikintresse har visat sig vara en grymt svår nöt att knäcka - således har jag fått ett knappt medgivande om denna skiva såsom en möjlighet att påverka i alla fall lite...
Jag tänker såhär. Smak för kala rum behöver inte stå i absolut motsatsförhållande till god (eller viss) dämpning.
Det jag då syftar på är att kala rum och god dämpning är två helt olika storheter. Du kan mycket väl sätta dämpskivor i ett helt rum och fortfarande få det att se kalt och vitt ut.
Kalheten är väl i första hand en utseendefråga, jag antar då att din sambo inte har strikta krav på det material som är bakom färglagret på väggen?
Fast kalhet kan ju vara en känsla också, kanske i värsta fall en som har med akustiska egenskaper att göra, dvs, det måste höras/kännas kalt (ekigt) för att upplevelsen av kalhet skall vara bra nog. Då är det nog svårare förstås.
Hursomhelst, för att tänka positivt, kalheten är bara ett färgskikt som hänger vertikalt i rummet, det kallar vi för vägg. Bakom kalheten/färgskiktet bygger du då de dämpegenskaper som du behöver. Praktiskt kan man kanske realisera det med mjuka material med det lämpliga färgskiktet på.
Ecophonskivor är ju enkelt, det finns fardiga i vitt/kalt utseende. Här är Wall, men vissa av takskivorna har ett slätare utseende, och finns i mindre tjocklek.
Annars kanske en
porös boardskiva (treetex) kan göra någon nytta, målas vit/kal då. Snabb och billig lösning, storlek 122 x 244 plus lite vit färg för några hundringar. Skivan är 12mm så du kan montera den med en luftspalt för att öka dämpningen nedåt i frekvens. Tunna remsor av samma skiva bakom till exempel, blir 24mm då och inom specen.
Kanske till och med porösa boardskivor på samtliga väggar. Det har jag i vardagsrummet, porös board i stället för gips, tapet som vanligt utanpå.
Här är ett annat förslag på enkel lösning som är färdig-kal och vit. Ytan är rätt hård, hela skivan är uppbyggd i fyra lager och rätt stadig. Fyra skivor á 50 x 100cm, något vågig yta som kanske också diffuserar lite.
Hur dämpningen är vet jag inte, men bättre än betong lär det ju bli hursomhelst, och väldigt enkelt att prova. Ser klart kalt ut, jag tittade på den igår.
.
Äh, några förslag att prova i vart fall. Borde vara ganska WAF-säkra.
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.