Fel kopplat hälften begrundat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Fel kopplat hälften begrundat?

Inläggav Kraniet » 2004-09-06 17:05

Åkte ner till Luleås enda hifihbutik och kikade på A/V recievers.
Lyssnade först på Yamaha sedan Onkyo och Sherwood. (Hoppade således över H/K och Proson :wink: )

Yamaha lät väl sådär, rätt platt. Onkyo däremot lät riktigt bra. Sherwood också oäven om den inte kom upp i Onkyo klass. Iofs kostade den mindre också så.

Men iaf Onkyo 601E var det jag fastnade för. Provade även den inbyggda D/A omvandlaren och det lät nog bättre än Linn CDns inbyggda.. 8O
Inte först dock eftersom handlaren hade kopplat in ena högtalaren ur fas. Tyckte det lät lite underligt bara för att vi gick från analogt in till digitalt. "ja men den låter ju dåligt jämfört med CDn" var kommentaren från handlaren..
Som tvivlande kund kollade jag dock att det var rätt kopplat efter att jag blivit lämnad.

Onkyo har färgkoder på sina polskruvar. Således är det svart/vit till höger front och röd/svart till vänster. Handlaren hade kopplat höger med svart på svart.. Lätt att ta miste antar jag även om det är något som man borde lärt sig..
I vilket fall så måste jag säga att det lät riktigt bra efter man fick det rätt fasat.

Återgå till Generellt om hifi