Ljud från tv'n utan audio-out?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bossekaka

Ljud från tv'n utan audio-out?

Inläggav Bossekaka » 2008-05-20 20:35

Eftersom jag bara har en ledig plats kvar på min förstärkare, men vill ha ljud från mina dvdspelare samt boxen, undrar jag nu hur jag ska göra?

Det smidigaste är väl att ta allt ljud direkt från tv'n, men problemet är att det inte finns någon audio-out.....

Kan jag köra med en scartkontakt med in/out och helt enkelt koppla in rcasladdar och köra out på scartpluppen?

mvh//Micke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-20 21:17

kan man inte dela en förstärkaringång på två eller flera källor med en sån där "splitter"?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Ljud från tv'n utan audio-out?

Inläggav Bill50x » 2008-05-20 21:21

Bossekaka skrev:Eftersom jag bara har en ledig plats kvar på min förstärkare, men vill ha ljud från mina dvdspelare samt boxen, undrar jag nu hur jag ska göra?

Det smidigaste är väl att ta allt ljud direkt från tv'n, men problemet är att det inte finns någon audio-out.....

Kan jag köra med en scartkontakt med in/out och helt enkelt koppla in rcasladdar och köra out på scartpluppen?

mvh//Micke

Det finns adaptrar att köpa där du kan tappa ut ljudet via scart. Kolla på Classe eller Kjelle...

/ B

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-05-20 21:25

Jag har tagit ljud ut ur tvn genom den första scartkontakten där videon var ansluten.

Det fungerade bra bortsett från att när jag visade tittade på dvd-spelaren som var ansluten genom den andra scartkontakten så blev ljudet det som den interna tunern i tvn för tillfället var inställd på och inte alls ljudet som kom ut ur tvns högtalare (dvs ljudet från dvdn).

Antagligen knas på tvn men det kan kanske vara något i specen över hur en tv ska bete sig. Tvn var en gammal Grundig.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-05-20 21:26

Har du hörlursutgång så kan du ta den. Funkar lika bra som en audio ut, förutom att du kan justera volymen även på tvn.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2008-05-21 00:12

Tack för svaren, ska prova med scartvarianten.

Återgå till Generellt om hifi